[WN] Mijn eerste westernles met tinker Sara

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Mijn eerste westernles met tinker Sara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 21:34

Woensdag hadden mijn bijrijdster en ik onze eerste westernles. Ik was op mijn tinker Sara en mijn bijrijdster op mijn kwpn Orinoko.
Ik had een bit te leen van de stal waar mijn kentucky mountain horse in training staat. Sara wil nogal eens het bit vast pakken en gaan rennen, dan is ze soms echt niet meer te stoppen en moet ik haar echt in het hek zetten. Dit bit werkt wel, maar is toch wat te heftig voor Sara, ze kwam heftig in verzet als ik haar op de rem zette. Vandaar dat ik na 15 min een vriendelijker bit in heb gedaan, daar zijn alleen weinig foto's meer van gemaakt.
Ik vond de les erg leerzaam, kwam alleen wel veel op me af in 1 keer, maar was zeker voor herhaling vatbaar. Ori deed het trouwens heel goed.
Omdat ik geen 2 westernzadels heb reed ik met mijn barefoot. Mijn houding moet ik trouwens erg aan werken. Benen niet naar voren steken is mijn grootste probleem.
De foto's staan niet op volgorde

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ori
Afbeelding

Met het andere bitje
Afbeelding

Afbeelding

Stopcontact

Re: Mijn eerste westernles met tinker Sara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:44

Zo, ziet er echt goed uit zeg met Sara!
Enne, je houding vind ik echt reuze meevallen hoor Odette!

Ziet er heel goed uit :j Lijkt me ook erg interessant zo'n les!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 07:54

Ik vind het jammer dat ze direct zo'n scherp bit in doen zonder de oorzoek te achterhalen van het rennen.
Verder zijn zulke bitten er niet om met constante druk te rijden maar voor de eenhandige teugelvoering of een losse teugel...;)

Verder ziet het er leuk uit, je hebt een leuke tink en leuk dat roze dekje onder de BF!

San_Hatchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:09

Waarom begin je niet met een snaffel?
Zou je instructie ook wel moeten weten..

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:14

Ik zie het deel western les hier niet ??
en vind het bit wel HEEL erg scherp zou opzoek gaan naar de oorzaak van het rennen, die is niet oplossen van het probleem.

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:13

Hmm sorry maar ik vind het er niet bepaald vriendelijk uitzien. Meteen zo'n scherp bit er in hangen en dan die constante aanleuning.. :n Ik snap je instructeur ook niet dat die jullie zo laat rijden. Ik weet niet hoe of wat je normaal rijdt, dat even buiten beschouwing gelaten. Wel leuke paardjes overigens! :j

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 21:27

Dat bit heb ik er zelf in gehangen, mijn instructrice vond hem juist te scherp. Ik wou gewoon een keer proberen of ze zo wel te stoppen is ik heb het bit geleend van mijn instructeur in Duitsland. Het rennen doet ze als ze iets moeilijk vind, en als ze te enthousiast word. Ze rent dan ook niet de hele tijd, eigenlijk alleen met aandraven of als ze ergens van schrikt. Op een gewoon bit is ze dan echt niet te stoppen, en dat is gewoon gevaarlijk buiten, ze zou dan zo een sloot in rennen. Ik rij haar nl. altijd met een myler bit level 1 en een level 3 had ik ook al eens geprobeerd, maar daarmee is ze ook niet te stoppen. Vandaar dus even deze, maar daar reageerde ze toch iets te heftig op.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:03

misschien zitten de keelriempjes bij de beide paarden ook een beetje te strak?!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 22:17

De keelriem bij Ori zit een beetje te strak, hoofdstel was een beetje te klein, lijkt wel erger door dikke wintervacht. Bij Sara kan er ruim een vuist tussen hoor.
Sara heeft alleen op de eerste 2 foto's dat scherpe bit in, de andere heeft ze een gewoon snaffle bit in. Foto's zijn ook maar een momentopname, ik had grotendeels niets in handen, reed dus met losse teugel, behalve als ze wou rennen dus. Het is een hele korte teugel trouwens.

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 00:39

En wat vond je van de les zelf? En wat moestn jullie oefenen of zijn jullie wel bij de basis begonnen?

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:19

Het ligt altijd aan het paard, laat het is aan de mens liggen..
Warschijnlijk gaat jou paard heel ergens anders om rennen.. en dat los je niet op met een scherp bit..