[WN] futurity??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nobel1

futurity??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 09:18

Goedemorgen iedereen,

Ik ben een absolute western leek en kom waarschijnlijk met een bijzonder domme vraag.... :o?

Ik heb mail contact met oude vrienden in Australie en die zitten sinds een paar jaar helemaal in de western paarden (hengsten) en nu vertelde hij me dat hij volgend jaar November met zijn hengsten naar Texas gaat om ze daar " de futurity" te laten lopen.
Maar wat is een futurity? is dat een soort hengstenkeuring of een soort wedstrijd????
Leg het me uit alsjeblieft!!! :o

catalyst1

Re: futurity??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:28

even een paar topics naar beneden kijken...daar staat de link van de futurity.
Dit is de grootste en meest prestigeuze reiningwedstrijd voor 3-jarige paarden.De winnaar gaat met heel veel geld en roem naar huis!!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:38

Ik heb hier iets gekopieerd van de site van NQHA
http://nqha.nl/index2.html

Futurity

De Futurity is een wedstrijd voor nakomelingen van inbetaalde hengsten en wordt in de regel gehouden tijdens het Nederlands Kampioenschap Quarter Horses. In dat weekend vindt ook de Stallion Service Auction plaats. De diverse eigenaren van inbetaalde hengsten wordt dan ook de mogelijkheid geboden hun hengsten te presenteren.
De volgende klassen zullen worden uitgeschreven:

•Weanling Halter (stallion & mare)
•Yearling Halter (stallion, gelding & mare)
•Two year old Halter (stallion, gelding & mare)
•Three year old Halter (stallion, gelding & mare)
•Western Pleasure (3-jarigen) en Western Pleasure (4 en 5-jarigen)
•Hunter under Saddle (3-jarigen) en Hunter under Saddle (4 en 5-jarigen)
•Trail (3-jarigen) en Trail (4 en 5-jarigen)
•Reining (3-jarigen) en Reining (4 en 5-jarigen)
De deelnemende nakomelingen moeten bij de AQHA zijn geregistreerd. De vader van deze nakomelingen dient voor het betreffende futurity-jaar te zijn inbetaald (zie voor recente schema’s publicatie in het NQHA Journal). Het kan voorkomen dat een hengst een bepaald jaar niet is inbetaald. Nakomelingen die twee jaar daarna worden geboren, zijn dan dus niet startgerechtigd, ook al geldt dat wel voor nakomelingen uit volgende of vorige jaargangen!

De gelden die voortkomen uit de SSA worden door de Stichting SSA beheerd. Uitkering van dit fonds vindt plaats tijdens de Futurity. Het door de SSA verkregen netto bedrag wordt, na aftrek van onkosten voor 100 % in de futurity uitgekeerd, vermeerdert met de startgelden. Het dan verkregen bedrag wordt volgens een verdeelsleutel over de winnaars verdeeld, met dien verstande dat het prijzengeld nooit lager is dan het startgeld. Het startgeld voor deelname aan de futurity wordt bekend gemaakt in de NQHA Journal en op de inschrijfformulieren.

Verdeelsleutel (in %)

STAATJE EVEN BEKIJKEN OP SITE

De SSA-commissie behoudt zich het recht voor om jaarlijks de regels indien nodig te herzien en in geval van problemen daar bindende besluiten over te nemen. Hiermede vervallen alle voorafgaande versies van het SSA reglement. Daar waar dit reglement niet in voorziet, beslist de SSA commissie. Deze beslissing is bindend.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:20

sorry branca,nederlandse futurity wordt niet in texas gehouden :D

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:30

catalyst1 schreef:
sorry branca,nederlandse futurity wordt niet in texas gehouden :D

Dat vraagt TS toch niet ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:43

jawel. er is een verschil tussen iedere futurity.
maar wat is futurity: een wedstrijd om te bepalen welke jonge paarden de hoogste verwachtingen hebben voor de toekomst (future - futurity). dus eigenlijk toekomstige prospects.
zeker in usa is er heel veel geld mee te verdienen (makkelijk een ton als je wint).
je paard moet meestel wel van een bepaalde hengst zijn om mee te mogen doen.

Pepsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:05

Hahahaha die Joos! :D

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 15:27

jaaaa, als ik nieuwschierig ben wil ik het weten ook,Chantal!
Bedankt voor de reacties, ik ben alweer een stuk wijzer geworden!
Ik zal is ff gaan uitzoeken hoe goed zijn hengsten zijn en zo ja, dan blijf ik heeeeeele goede vriendjes met hem!!! (prijzengeld,wow!)

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:25