[WN] Chaplin, knappe Ap tijdens trainen in de blub ;)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diphranil

Chaplin, knappe Ap tijdens trainen in de blub ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 22:35

Vandaag voor het eerst sinds we met westernzadel rijden uitgebreid foto's laten maken.
Chaplin is een appaloosa van ong. 11 jaar. Ik heb hem sinds juni 2008. In zijn verleden veel problemen gehad van verwaarlozing/mishandeling in Polen tot rugklachten door?
Sinds sept 2008 is hij zo'n beetje echt onder het zadel gegaan. In januari zijn we rustig aan begonnen met westernlessen. In juli is er een westernzadel gekomen. In de zomer heeft Chap 6 weken stilgestaan door kreupelheid. Inmiddels gaat het weer een stuk beter.
De foto's zijn gemaakt door Linda. Zij rijdt Chap bij.
Zie hier mijn knappe vriendje :D

1. Even instappen...
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. WARM! Jas uit :+
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14. Knappe kop *D
Afbeelding

15. En zo liep Chap nog in mei dit jaar. Het lijkt wel of hij een metarmorfose heeft ondergaan :O
Afbeelding

We zijn in de training op dit moment bezig met het nageven. Chap wil nog wel eens erg tegendruk geven en gaan hangen. Er zijn ook stukken dat hij al lekker met een los teugeltje kan joggen/draven en zijn hoofd mooi laag houdt en zijn rug goed gebruikt.
Vandaag ging dit na een half uur ploeteren redelijk. De kwaliteit van de bak hielp echter niet echt mee. Ik kon merken dat Chap het zwaar had. Galop hebben we dus maar even overgeslagen. Al met al lekker gereden!

Bedankt voor het kijken en opbouwende kritiek is altijd welkom :wave:

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:43

heeeyyy

Ik heb niet echt verstand van western maar ik vind het er al stukken beter uitzien! meer ontspannen en hij ziet er ook wat beter uit (niet meer zo ielig enzo) heb je nog les ofzo?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:44

Chap is echt onwijs positief veranderd!!

PureSylk

Re: Chaplin, knappe Ap tijdens trainen in de blub ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:45

Ziet er goed uit!
Spontaan koppie heeft ie ook :)

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 22:46

Mjay schreef:
heeeyyy

Ik heb niet echt verstand van western maar ik vind het er al stukken beter uitzien! meer ontspannen en hij ziet er ook wat beter uit (niet meer zo ielig enzo) heb je nog les ofzo?

Ja westernles van Silvia Schoenmaker. Erg leuk en leerzaam :)

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 08:06

Hey ziet er goed uit, goede verbetering ook. Chap ziet er er zelf ook een stuk beter uit dan in mei.
Volgens mij heb ik jou wel eens gezien. Je lest zeker in Oenkerk op vrijdag?
Je hebt een leuke App hoor!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 08:12

Dat ziet er zeker niet slecht uit, dus doe zo voort

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 08:48

appalin schreef:
Volgens mij heb ik jou wel eens gezien. Je lest zeker in Oenkerk op vrijdag?

Ja dat klopt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 08:51

Dat is zeker een verbetering, pony is ook aangekomen. Waak er wel voor om hem niet helemaal uit elkaar te laten sloffen, blijf aan de verzameling werken.

Wie heeft de keuze gemaakt om hem op Bosal te gaan rijden?

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 08:58

Ik rijd op advies van de instructrice met bosal. Ik wilde graag bitloos blijven rijden. Aangezien Chap een enorme hekel aan dingen in zijn mond heeft. Met bosal begint de verzameling steeds meer te komen, maar dat is iets waar we pas de laatste weken echt mee aan het werk zijn. Het klopt dat hij vaak nog teveel uit elkaar valt. Chap heeft de neiging om soms heel erg tegen de druk in te gaan. Dan gaat hij hangen. Door hem goed naar voren te rijden probeer ik dit er uit te krijgen. Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt. Gister was het echter hard werken, vooral het eerste half uur :\

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:02

Die Chap is inderdaad een leuke Ap. Dat koppie is helemaal geweldig en je ziet 'm duidelijk zijn best doen. Leuk!

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:16

Wat gaaf om die verandering even op foto te zien. Wordt een echt paardje zo! Hij loopt veel ronder, en gebruikt zijn rug ook veel beter. Wel zie je nog een beetje dat hij op de voorhand loopt. Maar daar ben je al mee bezig zie ik in je uitleg. Je rijdt hem al wat meer naar voren! Goed bezig man! Wat een hynder...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:21

wat een verandering! Zitten idd al mooi stukjes tussen :-)
Mooi paard is chap,die hanekam staat hem stoer ;-)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:04

mbt de bosal: bosal heeft niet de juiste werking als je continu contact hebt, daar is ie eigenlijk niet voor gemaakt. (paard geeft dan ook niet na maar gaat erop hangen)
en volgens mij is de bosal te klein om zn neus waardoor deze niet de juiste werking krijgt...

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 12:21

quarterH schreef:
mbt de bosal: bosal heeft niet de juiste werking als je continu contact hebt, daar is ie eigenlijk niet voor gemaakt. (paard geeft dan ook niet na maar gaat erop hangen)
en volgens mij is de bosal te klein om zn neus waardoor deze niet de juiste werking krijgt...

Wat betreft de grootte van de bosal, zal ik volgende keer na vragen aan mijn instructrice.. Hij knelt niet en sluit gewoon aan.
Normaal heb ik niet continu contact. Zodra Chap nageeft laat ik los. Einddoel is om hem met losse teugel te rijden, waarbij hij wel verzameld blijft lopen. Momenteel is Chap in een fase dat hij even nageeft, maar dan de teugels zowat uit je handen trekt. Dan komt hij ook direct weer met zijn neus naar voren, hoofd omhoog.
Heb van mijn instructrice opdracht gekregen om nu druk te houden, totdat hij echt nageeft, dus ik voel dat ik geen gewicht in mijn handen heb en dan loslaten. Ik probeer dit te doen door hem dan vooral naar voren te rijden. Ik mag niet de teugels uit mijn handen laten trekken. Ik moet eerlijk zeggen dat dit gister maar een paar keren echt goed ging. Vorige week dinsdag liep Chap heel lekker licht. De kwaliteit van de bak gister had volgens mij ook invloed hierop. Hem voorwaarts houden ging moeizaam, terwijl hij normaal eerder te snel gaat en stelling was ook ver te zoeken.

Iemand nog tips wat betreft het hangen/nageven?

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:19

Meid, wat een lekker buikje hangt er momenteel onder Chap :)
Hij ziet er super uit, het rijden ook. Ben trots op julloie (al zo vaak gezegd ;)) Lekker relaxed plaatje.
Wat betreft de tips..misschien helpt het om meer overgangen, tempowisselingen te rijden? En idd zoals je al zei, lekker naar voren rijden. Komt helemaal goed.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:13

Dat ziet er goed uit! Wat een verandering. Jullie gaan echt met sprongen vooruit, super!
De hele 'outfit' staat hem ook goed. En hij lijkt wel gegroeid, toont een stuk groter dan de keer dat ik hem zag.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:20

Zo die ziet er super uit tov de laatste foto *D !Staat al een bundel spieren op en een gezond buikje :j

Het rijden ziet er netjes uit! :j

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:57

Mooie appie hoor! En leuk dat je bitloos/met bosal rijdt!

Om hangen te voorkomen kun je veel overgangen en schijnovergangen rijden (dus doen of je teruggaat in gang maar dat net niet doen), en korte kleine ophoudingen geven. Bij nageven direct weer loslaten zodat hij de kans niet krijgt om te gaan hangen.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 07:55

Bedankt voor de tips en de complimenten! Ik ga aan het werk met de tips en kijken wat het resultaat is :)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 08:11

Heee daar is Chappie weer! Zo zo ziet er netjes uit hoor, hij loopt af en toe al lekker te sjouwen :9 Komt helemaal goed met jullie!

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:03

Gewoon zo doorgaan
Je instructrice weet wel waar ze het over heeft !
Dus idd druk houden, been erbij , totdat je niks meer in je handen hebt, en dan loslaten !

Ze geeft mij ook les en met mijn jonge merrie werken we ook op die manier !
Dus lekker doorgaan met lessen en oefenen !

I_Cee_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:17

ja vooral doorgaan.......zou Barry Stevens zeggen.... }>

franka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:06

wat is het toch een knapperd!

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:58

Van Marije moet ik tempowisselingen rijden. Niet teveel druk opbouwen, maar voorwaarts rijden wanneer je enige druk op de teugels voelt. Overgangen, schijnovergangen werken erg goed. Marije nam de metafoor accordeon erbij. Als het ware moet je het paard als een accordeon rijden. Van voren begrensen, en van achter opdrijven. Werkt bij Jutta erg goed. We komen steeds een stapje dichterbij het uiteindelijke doel. En dat gaat niet in 1 keer. Dus inderdaad lekker oefenen, en misschien wel worstelen. Als je zelf maar niet teveel druk erop legt.