Wintertijd> post hier jouw winterschema

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marsyl

Wintertijd> post hier jouw winterschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 20:22

Nu het bijna winter is zijn er geen endurancen. Jammer..Maar hoe rij jij je winter door? Geef jij je paardje juist een rustperiode of zorg je voor een nóg betere conditie als het seizoen begint?
Schrijf hier alles wat je meemaakt bij het trainen of juist bij de rustperiode..!
Misschien kun je ook foto's plaatsen van een endurance die je bv heel leuk vond..
Zal ik beginnen? :Y)

Mijn pony heeft een maand geleden een peesblessure gehad en daar is hij nu herstellende van. Vandaag hebben we even 10 minutjes over de weg gestapt als begin van de training.. Helemaal happy dus, want ik had een maand niet op hem gereden.. :7

marsyl

Re: Wintertijd> post hier jouw winterschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 21:05

Zodat we elkaar kunnen helpen de winter door te komen?
Ik baal er namelijk echt van dat het duurt tot april...en dat er dan pas weer wedstrijden zijn..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:08

Om op je vraag antwoord te geven, beide.
Ik rij hem de komende weken wat meer dressuurmatig door, vanaf december 3 weken rust en dan in januari pak ik hem op met bloktrainingen voor de 1e wedstrijd in maart 2010 wat een klasse III zou moeten worden.
In die periode ook nog steeds wat meer dressuurmatig werk en wat dressuurwedstrijden. Genoeg te doen dus ;)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:01

Ik ga verhuizen dus Liekie wordt nu al meer dressuurmatig gereden door stalgenootjes ;)
Daarna pak ik langzaam de training weer op, en zodra het gaat vriezen etc krijgt hij zijn rust. Kan ik dat mooi samen laten vallen. Niet te lang rust want daar wordt hij niet vrolijk van...
Daarbij krijgt hij tussen de wedstrijden door regelmatig rust.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:08

Bliksem ook, maar 1x per jaar krijgt hij langer vakantie om zijn lijf en geest rust te geven. Dan gaan we hoogstens wat wandelen aan de hand door het bos (helemaal niets doen in de wei vindt hij ook niet leuk := )

Met vorst ga ik juist rijden, mooie kans om 'stenig' terrein te oefenen zonder dat ik er 3 uur voor met de trailer op pad moet :D

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:37

Maar ik moet eerst over de weg en dat is niet zo slim als er ijs of sneeuw ligt...
Echte rust krijgt hij nooit lang, daar wordt hij vervelend van. Ik doe dan andere dingen :j
Geen inspannende dingen maar wel iets waardoor hij niet het gevoel krijgt niets te doen...

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:22

In de zomer doe ik 5/6 keer per week "iets" met mijn paard.
In de winter is dat maar 3-4 keer per week. Daarnaast staat hij wel gewoon hele dag op de wei (nacht op stal).
Het is niet anders. :)
Ik heb gelukkig twee weken vrij rond kerst en dan pak ik hem weer wat intensiever op. Na de kerstvakantie is het alweer wat langer licht en kan ik hem een keer extra per week weer bijrijden/longeren. En zo bouw ik het weer op :)

Het lastigst is dus november en eerste twee weken december.

Maar rust op z'n tijd is ook niet erg voor lichaam en geest, is mijn mening. Al is mijn paard het daar niet altijd mee eens :o

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:27

En wat is dan dat "iets"? Dressuurtraining, endurancetraining?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:30

Rond de kerst heeft Tammy vrij, meestal een week of 2-3 helemaal niets doen. Verder doe ik in de winter zo'n 2-4 keer per week iets. Dressuurtraining, een bosritje, fietsen, longeren of aan de lange lijnen. Vanaf januari gaan we weer wat fanatieker rijden :)

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:37

Djilna schreef:
En wat is dan dat "iets"? Dressuurtraining, endurancetraining?

Combi van vanalles: longeren met of zonder balken, rijden (western/dressuur of endurance) of gewoon een uur stappen over het harde en noem maar op :) Afwisseling in ieder geval.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:38

Mijn paardje krijgt meestal ook een rustperiode.. Die heeft hij eigenlijk net gehad vanwege die blessure dus..
Ik hoop alleen wel dat ik hem kan starten in klasse 1. De reden voor die blessure is namelijk;
Hij heeft 2 verschillende groote hoefjes, de een is ietse groter als de andere. En de hoefsmid heeft hem verkeerd bekapt waardoor één hoef hoger kwam te staan dan de andere. En toen hij gek deed in de wei is de pees in de hoef opgerekt..
Maar ik hoop dat hij hier geen blijvend iets aan overhoud..Zou zonde zijn want het is een héél leuk beestje..
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 11-11-09 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: deel bericht verwijderd

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:04

De winter is voor mijn paardebeest ook vaak rustiger.
Komt m.n. door mij, heb fybro, dus voor mij een slechte periode.
Hij heeft afgelopen weken (sinds Wanroij) rust gehad, vanwege een klap op de knie.
We gaan het nu rustig weer opbouwen met wat longeer werk en korte buitenritjes (als mijn lijf het toelaat :P )
Vanaf januari meer longeren en zodra het weer dan beter wordt gaan we weer echte buitenritten maken.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:12

marsyl schreef:
Mijn pony heeft een maand geleden een peesblessure gehad en daar is hij nu herstellende van. Vandaag hebben we even 10 minutjes over de weg gestapt als begin van de training.. Helemaal happy dus, want ik had een maand niet op hem gereden.. :7

Binnen een maand al hersteld van een peesblessure is wel heel snel...ik deed er een jaar over!

Deze winter rij ik wel gewoon de hele winter door, maar dan niet zulke intensieve ritten.
Ongeveer 2x p/w in de bak, en 3x naar buiten en 1x longeren. En dan weer in januari wat fanatieker trainen.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 21:51

Ja ik weet ut, ik vond het ook al snel gaan. Maar mam heeft over de oprit gedraafd en toen was hij écht niet kreupel..Dusja.
Ben ik ergens wel blij om want ik mis het rijden zo :P

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:57

dat hij rad loopt betekend niet per definitie dat de pees hersteld is.

op dit moment moet ik 45 min stappen en draven met splash ivm met spat. Hoe volgend jaar gaat. Geen idee. Heb er vrede mee als dit het was heb er alles aan gedaan ondertussen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:57

Ik zou toch maar even laten scannen door een dierenarts voor je weer gaat rijden. Dat hij goed loopt wil niet zeggen dat de pees hersteld is, veel paarden met een peesblessure lopen geen eens kreupel.

Anouar heeft 3 maaden niets gedaan. Door een hoefprobleem was ons seizoen al vroeg voorbij, dus ik heb hem lekker de tijd gegeven om te herstellen en vakantie te vieren.
Ik ben hem nu weer aan het oppakken zodat we in april een 120 kunnen rijden.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 22:31

Ja, klopt. Ik heb mam al gezegd dat voor we echt gaan beginnen ze eerst de DA nog moet bellen. Want ik wil er zeker van zijn dat het is genezen ;).

Wow, best veel van jullie rijden al best veel kilometers! (80-100-120) Ik ben net begonnen en heb pas 2x een kennismakingsrit gereden! :D
Maar heb me overgegens wel aan lid gemaakt.

Hebben jullie dan een speciaal schema om te trainen? Of gewoon zelf 'aanpongelen'?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 14:21

Ik maak het begin van het jaar een wedstrijdplanning met de doelen die ik stel voor een seizoen (of verder) en daar maak ik een trainingsschema op. De cursus van Tonkie is dan een handig hulpmiddel.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:41

de winter is mij tijd op de dressuur wel op te pakken.
en dan echt trainen en onderlinge wedstrijdjes rijden!
in de zomer rij ik ook wel dressuur maar dat ik niet zo serieus
wat we nu doen.

voor de rest gaan we nog 1 a 2 keer per week naar buiten!
en voor de rest dromen we over volgend seizoen! rond jan. gaan
we weer hard aan de slag met de conditie! als de grond het
toe laat haha!

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:34

wat is de curus van tonkie? als ik vragen mag?

ik wil in maart m`n eerste wedstrijd gaan rijden, heb al 1x eerder een kennismakingsrit gemaakt, maar heb nu een nieuwe pony dus voor ons de eerste keer.

ik doe het altijd zo (als de weersonstandigheden het toelaten)
za,zo,ma fanatiek trainen waarvan 2 dagen in het duin zo`n 1,5 uur en met een vlot tempo en veel tempo wisselingen.
di longeren of rust. woe in de bak dressuurmatig en don avond dressuurles. vrijdag rust of longeren en va zaterdag begint het opnieuw.

ook wandel ik regelmatig aan de hand door het bos/weg.
laat ik m`n pony los springen (vind ze leuk maar ikke niet zo)
er zijn ook weekenden dat ik minder rijd en dat ze gewoon lekker in het land staat. maar voor een wedstrijd train ik haar op deze manier. ze staat overdag buiten en s`nachts op stal.