[WN] Ervaring met merens en western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hynders88

Ervaring met merens en western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:14

Hallo,

Wie heeft er ervaring met de merens en het western rijden?
De merens lijkt mij wel een leuk paard, maar is die geschikt voor western?

En zou iemand mij iets kunnen vertellen over het karakter?
Is de merens ook sterk(met rijden,in het sturen)?

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:38

Ik denk dat je vragen ivm de merens zelf beter bij een subforum rond paardenrassen stelt...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:10

Bedoel je echt wedstrijden rijden of recreatief western rijden?

Ik rijd recreatief western met een kruising merens. Ze heeft wel meer weg van haar moeder de draver, maar voor zover ik de merens ken is dit een ideaal recreatie paard, zeker voor buitenritten. Het zijn sterke paardjes, ze zijn betrouwbaar en 'cool' in het hoofd.
Of ze moeilijk te sturen zijn zal al afhangen van hun trainingen hoe er wordt mee omgegaan, maar ze vallen wel in de 'categorie' tinkers, fjorden, haflingers, ... en het is algemeen geweten dat die wel eens heel eigenwijs en sterk kunnen doorkomen. :o

inkepink

Re: Ervaring met merens en western

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:17

er lopen in duitsland meerdere merens in de westernsport op leuk nivo (vraag me alleen niet in welke tak van de westernsport want daar heb ik geen verstand van)weet alleen dat ze leuk meedoen met de rest.

In nederland worden er meerdere recreatief western gereden en ik denk dat het niet lang meer duurt voor de eersten echt in nederland op wedstrijden verschijnen.

Kwa sterk zijn; een merens is net als ieder paard zo sterk als de ruiter hem maakt, al zijn het idd koudbloedjes en dan wil erg wel eens een eigenwijs karaktertrekje naar boven komen.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:38

Wat is je doelstelling precies? Wil je echt de westernsport in of recreatief western rijden (of beide)?
Koudbloeden doen het leuk in onderdelen als trail, maar wil je echt de westernsport in dan zou ik eerder voor een westernras (Quarter, paint of appie) gaan.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:54

Ik heb geen ervaring met western, maar wel met merens.

Die van mij maakt zich in elk geval met rijden niet sterk en dat is maar goed ook, want daar heb ik echt een hekel aan. Soms als ze heel heet wordt ben ik wel een beetje stuur- of vooral remloos, maar dat heb je met een ander paard dan ook. Ze hangt niet in je handen en is geen drammer. In normale situaties valt ze gewoon te rijden op je zit.

Eigenzinnig zijn ze wel en ik vind mijn twee merens erg eenkennig ook. Ze zijn wel heel nuchter en absoluut vriendelijk. Ze kunnen wel eens eigenwijs lopen doen, maar nooit gemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:53

De Merensen die ik tot nu toe van dichtbij meegemaakt heb, zijn wel erg kort in de rug. Dat wordt nog wel een uitdaging om daar een goed westernzadel op te vinden.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:22

Dat eigenwijze ben ik juist helemaal niet tegen gekomen op de ranch/fokkerij waar ik een aantal jaar geleden heb gewerkt :+ .
Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk, we hadden bijv. een 2 jarige ruin die het karakter van een shetlander had, maar dat was de enige eigenwijze eigenlijk, en een hengst waar ik geen klik mee had en die aan de hand gewoon gevaarlijk was, maar onder het zadel was ook hij goudeerlijk.
Merries heb ik minder ervaring mee, heb er 1 gereden maar verder enkel hengsten en ruinen. Ontzettend zachtaardige, koele en eerlijke paarden om te rijden :j .

Wel vond ik ze moeilijk soepel te krijgen, maar dat zou ook kunnen omdat het vrijwel allemaal vierkante spierbonken waren waar voorheen erg weinig mee was gedaan := . Ze willen wel graag voor je werken en doen erg hun best, sterk maken heb ik dan ook niet meegemaakt.
Als reining of pleasure wedstrijdpaard zou ik er niet voor kiezen, maar voor trail of gewoon recreatie heb je er zeker een heerlijk paard aan :j .

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:45

Sonja schreef:
De Merensen die ik tot nu toe van dichtbij meegemaakt heb, zijn wel erg kort in de rug. Dat wordt nog wel een uitdaging om daar een goed westernzadel op te vinden.

klopt dat vooral het wat klassiekere type een wat korte rug heeft maar er zijn tegenwoordig ook wat luxere types die wat langer in de rug zijn, kijk voor foto's maar eens op mijn (tijdelijke)site of in mijn profiel.
Maar gelukkig wordt daar ook met westernzadels wat meer aangedacht aangezien veel haflingers en fjorden ook korter in de rug (kunnen) zijn en daar zijn ook goed passende westernzadels op te vinden.

Chinookje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:42

Mijn ervaring.

Zelf ben ik in het bezit geweest van een Merens, en heb met haar western gereden.
Een zadel, of passend zadel is niet het probleem, maar voor Jizza was dat voornamelijk de galop die alleen maar op een tempo kon en dat was 1 van de struikelblokken.
Jizza was ook erg eigenwijs en als ze het in haar hoofd had om bv niet achterwaarts te gaan, dan had ik er een tour aan om het wel voor elkaar te krijgen.
Ik heb een keer een trail gedaan, maar als ze in haar hoofd had dat ze er geen zin in had, dan kon ik er van op aan dat iedere hindernis een tien minuten duurde voordat ze er iets mee "wilde" doen.
Nu staat de Merens bekend om hun eigenwijsheid, zo hoor ik van meerderen, dus dat is voornamelijke Jizza en mijn struikelblok geworden.
Jizza wordt nu weer engels gereden, waar ze zich beter in kan vinden, en ik rij nu een veulen van haar die gekruist is met een paint, en "Chinook" laat soms een beetje de eigenwijsheid van haar moeder zien, maar ze is daar sneller uit te halen, en Chinook is wat soepeler waardoor haar galop makkelijker gaat en ze een mooiere sprong kan maken.
Jizza was meer het oude type Merens, dus het kan zo zijn dat de meer luxe rijtype Merens wel ver kan komen in de westernsport, dat zie je ook wel bij de Fjord en Haflinger, die vergelijkbaar in bouw en karakter zijn. B-)