[WN] verzekeringskeruing bij een jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kmvreter

verzekeringskeruing bij een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 18:50

Als je een jong paard van 2,5 laat keuren voor de verzekering wordt er dan ook verwacht dat zo'n jong dier gelongeerd kan worden? Ik vindt dit namelik nog te jong om dat te doen.

spiritoes

Re: verzekeringskeruing bij een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:56

ja dat willen ze graag zien bij een aankoop keuring..... Al is het los in de longeer ring. Had dit met de mijne ook 3 jaar geleden :-)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:58

Die twee rondjes tijdens de keuring krijgen ze niets van, het is niet zo dat ze volop getraind aan de longe moeten lopen.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 19:00

Maar ook longeren op het harde?

Ik heb geen longeerring allen heel veel weiland. Daar kan ik best met wat schrikdraadpaaltjes een tijdelijke longeerring kamen. Maar longeren op een harde ondergrond dat is dan toch vaak een pleintje of parkeerplaats ofzo. En dat met een paard zonder longeerervaring?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:03

Heb ik ook gedaan met m'n totaal groene 3 jarige. Die zag ik in een weiland staan, en op de keuring had hij voor het eerst een longeerlijn eraan. Even zorgen voor genoeg hulp, vaak zijn ze de eerste keer zo overdondert dat het best gaat. Als je de mogelijkheid hebt voor de zekerheid even het terrein afsluiten, en klaar.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:29

of leer het m. 2,5 is echt niet te vroeg om een paard te leren hoe ie aan een touwtje moet lopen hoor.... en zoveel moeite is dat toch niet? kwestie van 2 keer en ze snappen het...

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:56

De mijne hoeft pas op dr 3e te worden gekeurd.
Wat heen en weer draven was voldoende voor een flinke upgrade.

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:02

Bij de dierenkliniek in Wolvega (daar is die van mij gekeurd) hebben ze een gewone longeerring en een verharde longeerring.
Een ander paard werd op stal gekeurd, en daar hadden we dat niet, en het paard snapte het niet, en aan de hand meerennen wel, dus daar heb ik mee rondjes gerend op het harde aan de hand. Maar dan moet je alleen niet je zuurstoffles vergeten (of een goede conditie hebben)...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:52

Jep, bij de keuring voor mijn toen a.s paardje (was toen net 3) was ook longeren op het harde aan de orde. Het dier liep toen wel te kreupelen en op rechte stukken niet dus tja...afgekeurd jammer genoeg.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:24

kmvreter schreef:
Maar ook longeren op het harde?

Ik heb geen longeerring allen heel veel weiland. Daar kan ik best met wat schrikdraadpaaltjes een tijdelijke longeerring kamen. Maar longeren op een harde ondergrond dat is dan toch vaak een pleintje of parkeerplaats ofzo. En dat met een paard zonder longeerervaring?

Bij die van mij wel, desnoods loopt er iemand naast (met een goed uithoudingsvermogen dan).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:54

Zowiezo best goed om het paard dat je wil verkopen dit even te leren op het harde zodat het tijdens het keuren ook makkelijker gaat.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:05

Yep dat gebeurd met een jong paard ook.
Toen ik mijn 2 1/2 jarige wilde verkopen is zowel het longeren op de onverharde als verharde grond gedaan en met beide had hij geen ervaring.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:14

Mijne is niet gelongeerd op het harde, daar moest ik aan de hand mee draven.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:50

als je zelf een beetje goed kan longeren heb je ze zo in de rondte. bij de keuring van mijn meisje was er iemand bezig zonder overwicht dus ging merrie staan grazen :D

houdt een dier niets aan over hoor.. jeetje zeg, niet te voorzichtig.