[WN] hoe trainen jullie je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

claudiaM33

hoe trainen jullie je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 21:42

Ben nog niet zolang overgestapt van dressuur naar western :)) en vroeg me af hoe anderen hun paarden (western)trainen. Hoe rij je los, welke oefeningen etc. etc. Als ik het goed begrepen heb is het juist óók voor de western gereden paarden van belang om achterhand goed eronder te rijden, waardoor buikspieren meer aanspannen en rug meer opbolt. Welke oefeningen doe je daar voor als je western rijdt of zijn het dezelfde als de dressuur? Ik ben van plan om alleen de 'langzame' onderdelen te doen, dus alleen reining niet.
Iemand tips hoe bijvoorbeeld een weektraining eruit ziet?

MSQuincyTE

Re: hoe trainen jullie je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:25

Doe gewoon zoals je gewend bent met engels rijden qua training.
Ik rij ook de figuren van het engels rijden gewoon omdat ik ze nog steeds leuk vind :j

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:24

een veel te ingewikkelde vraag om even via forum te beantwoorden.
als het zo makkelijk was hadden alle trainers snel geen werk ;-)
dus: ga naar een trainer, daarbij doet iedereen het anders.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 09:22

Ik vraag niet hòe het moet, ben gewoon benieuwd naar hoe jullie het allemaal doen! Natuurlijk heb ik een trainster!!
*D Ben gewoon nieuwsgierig/leergierig ^)

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:20

Ik begin altijd met 5 tot tien minuten stappen, en na twee rondjes door de bak, ga ik stelling vragen en op de cirkel oefeningen doen. Daarna ga ik in een draf of jog, ik laat hem dan nog even los, nog niet nageeflijk. Daarin doe ik oefeningen als slangenvoltes, en cirkels. Meestal doe ik daarna een galopje, maar dat ligt er met net aan wat ik verzin. Ondertusen loopt hij da wel met zijn hoofd mooi nageeflijk en doe ik dingen als zijwaarts, of oefen de spin. En in galop doe ik ik dingetjes als zo langzaam mogelijk galopperen, wissels, stops, roll-bakcs. Er is altijdwel iets te verzinnen! :D Oja, en na het werken stap ik weer 5 tot 10 minuten uit ;)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:23

ja zo doe ik het ook. alleen doe ik na het stappen een hele poos een wat uitgestrekte draf. echt even flink doordraven. en veel figuren verzinnen zodat paard nooit weet wat ik exact ga doen.
ook zo nu en dan eens een rollback oid oefenen. maar daar is ze nog te groen voor.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:34

In de les rijden wij nooit op de hoefslag, altijd 2 à 3 meter ervan af.
We beginnen met ± een kwartiertje goed instappen, dus lekker door laten lopen.
Daarna laten we ons paar draven in een lekker tempo.
We moeten ons paard goed laten doordraven dat ze goed verruimt.
Ondertussen rijden we met de jonge paarden veel rechte lijnen en met de wat oudere paarden veel voltes.
Daarna laten we ons paard galoperen, geen pleasuregalop, maar een goed tempo erin.
Daarna het paard even aan de lang teugel laten stappen, maar wel verzameld houden (En daar krijg ik heel veel kontpijn van }:0 )
Daarna in het midden van de bak wat inbuigoefeningen, schouderbinnenwaarts en buitenwaarts.
Dan de laatste 20-15 minuten een pleasureproefje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:39

Ik stap doorgaans buiten in en uit, op het harde.
In de bak rij ik voornamelijk binnenhoefslagen en rij ik niet heel anders dan toen ik dressuur reed. Alleen nu op 1 hand. Paard sterk en soepel maken doe je toch door training van bepaalde spiergroepen, met een logica en gedachtengang erachter. Eigenlijk blijft het Skala der Ausbildung gewoon van toepassing. Het is en blijft immers een paard waar je mee werkt. Alleen het eindresultaat waar je naartoe werkt is heel anders en dat vraagt NA de basis om een specifiekere aanpak.
Verschil met de dressuurruiters is dat ik dingen "extremer" doe. Extremer zijwaarts bijvoorbeeld, ik ben zeikeriger op de plaats waar iets moet gebeuren (ik galoppeer niet tussen .... en .... aan, maar op 1 plaats) of langere galoptrainingen.

Mijn weekschema ziet er doorgaans als volgt uit:

* Maandag rij ik in een dressuurles mee. Dan rij ik in het tempo en op de hand die de groep rijdt, en oefeningen doe ik ook mee, maar wel op mijn eigen manier. Zo rij ik dus bv niet tot 3x toe een gebroken lijn, daar zie ik het nut niet van in. Die rij ik dan bv 1x normaal, 1x wijkend en 1x appuyerend. Maar dat zou ik denk ik ook doen als ik nog dressuur had gereden.
* Dinsdag heb ik groepsles waarin ook ook daadwerkelijk aanwijzingen krijg, wel van een dressuurjuf overigens. Zij let op het lichaamsgebruik van mijn paard en mijn houding en zit, de rest laat ze aan mijn westerninstructeur en mijzelf over.
* Woensdag = ADV, dan lopen ze alleen buiten, of grondwerken
* Donderdag = bijgezet longeren, voorwaarts/neerwaarts.
* Vrijdag = kort rijden, vaak wat horsemanship- of trailgericht.
* Zaterdag = buitenrijden als het daar weer voor is
* Zondag = of buitenrijden, of trailwerk (balken) of wat meer galopwerk, omdat ik de bak dan vaak voor mezelf alleen heb.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:11

pffff....ik doe gewoon wat het paard op dat moment nodig heeft, voer niet een standaard programma uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:13

Tja, maar dat doe je bij elke discipline. Paardrijden is en blijft paardrijden...
De ene dag heb je grootse plannen en blijf je 'hangen' bij loswerken omdat je daar een probleempje tegenkomt, en de andere dag denk je alleen maar wat beweging te gaan geven en gaat het dusdanig lekker dat het een heerlijke uitgebreide training wordt...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:36

Amber en ik hebben een hele lange tijd geen les meer gehad, dus we zijn nu weer lekker bij de basis bezig. Ze moet nog wat afvallen en we zijn vooral bezig met lekker soepel maken. Ik begin gewoon eerst een paar rondjes in stap aan een lange teugel, neusje lekker laag, daarna ook rondje draf en een galopje. Daarna pak ik haar meer op, veel voltes en slangevoltes rijden en tempowisselingen. Volte verkleinen en vergroten. Stukje wijken. Keer wat stopjes tussendoor. Als ze lekker aan de hulpen is, eens een rollback erbij. De galop oefen ik nu eigenlijk voornamelijk in de les. Ik verkramp zelf nogal omdat Amber een racemonster is, waardoor ze nog harder gaat. Bij Saskia hebben we een fijne bak tot onze beschikking en ik word op mijn houding gewezen. Als mijn houding in de les goed is dan ga ik hem mee pakken thuis. Ik pak thuis wel kleine stukjes galop mee, maar dat is meer om te schakelen in tempo.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:42

Ik probeer eens per week te longeren (met bijzet), eens per week naar buiten te gaan en eens per week trail oefeningen te doen. Dan bouw ik een klein parcourtje en oefen ik onze zwakke punten. Zo gaat slalom en het hek/brug altijd heel goed, dus die laat ik voor wat het is. (Die doen we altijd standaard met de trailles oefenen) Maar balken zijn nog steeds een beetje eng :D

Als ik gewoon "pleasure" oefen, stap ik eerst 2 a 3 rondjes in zonder iets te vragen. Daarna lekker vlot draven (lichtrijden). Dan pak ik de oefeneningen als inbuigen, cirkel kleiner en groter maken, 8-jes rijden in stap. Vervolgens in draf. Dit afgewisseld met rechte stukken tempowisslingen. Van stap naar draf, van draf naar ho, van ho naar galop, achteruit etc etc.

Hoe lang ik rij hangt af van hoe mijn poown zich gedraagt. Als hij super loopt, dan rij ik meestal niet zo lang door (half uurtje). Als hij een mindere dag heeft ga ik net zo lang door tot hij lekker loopt en soms is dat wel meer dan een uur...

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:51

Het ligt er ook een beetje aan hoe oud je paard is en hoe ver je met hem/haar bent. Onze hengst is nog maar kort onder het zadel en heeft wat tegenslagen gehad. We zijn nu dus met veel circels bezig en inbuigen in alle 3 de gangen. Dat vind hij al moeilijk genoeg. Veel afwisseling in het werk. Wijken voor druk. 2 x per week longeer ik op de Lammert Haanstra manier. Goed over de rug om die sterker te maken. 1 dag heeft hij helemaal vrij en staat hij een dagdeel buiten. Omdat hij nog hengst is kan dat niet elke dag. Buitenrijden kan bij ons helaas moeilijk.

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:13

Ik probeer die van mij inderdaad zo ongeveer als Buitenzorg te trainen. Ik bedenk soms van te voren de leukste dingen, maar dan denk het heerschap er geheel anders over. En moet ik mijn hele programma aanpassen. :o
Ik probeer wel veel variatie in het rijden te brengen. Als ik te lang cirkels rij, dan vind die dat al snel niet leuk meer en ziet hij tuinkabouter/trollen langs de bak (heb niet voor niets een cutting/reining paard). Rij dus regelmatig dwars door de bak van letter naar letter, maar dan vooral kruislings/overdwars, zodat die niet van te voren weet waar we naar toe gaan. ;)
Daarnaast longeer ik hem minimaal 1x per week met dubbele lijnen en probeer ik ook 1x per week (als de omstandigheden het toelaten) buiten te rijden.
En soms ben ik inderdaad met een half uur klaar en soms met anderhalf uur. Je moet af en toe je doelen immers bijstellen. :D

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:22

Stappen, inbuigen-uitbuigen, paar pasjes zijwaarts. Draven, veel tempowisseling, lengte in de hals, wat verkorten, inbuigen, veel sturen. Galop, op de cirkel, niks vragen-alleen tempo constant houden.
Soms sla ik de warmrij-dingen over, puur omdat we er allebei geen zin in hebben :+ Paar ipv buigen enz gaan we veel sturen, rechte lijnen rijden enz enz..
Ligt puur aan welk paard en wat hij/zij moeilijk vindt..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:06

blue is 3 en dit jaar zadelmak gemaakt
hem rij ik 1 x in de week een half uurtje
vooral stappen en draven, netjes leren sturen en overgangen maken
mijn enige streven is dat hij binnenkort zo goed te sturen en te stoppen is dat ik met hem buitenritjes kan gaan maken
volgend jaar zal ik hem meer aan het "werk" zetten

spatter is 8 jaar maar heeft wat blessures gehad dus hem ben ik vooral aan het rechtrichten, soepel maken en sterk maken
hem rij ik maximaal 3 x per week
5 min stappen, dan vlot draven maar niet boven zijn tempo( dat doet hij uit zichzelf nogal graag), overgangen rijden, recht rijden en veel van links naar rechts overgaan
na een half uurtje de galop erbij en na 3 kwartier zo'n beetje uitstappen

tot nu toe reed ik 2 x per week naar de hal zodat hij ook even lekker buiten geweest is
dat gaat nu over na 1 x in de week omdat ik 1 x s'avonds les heb en dan de trailer ga pakken

ze lopen hier verder de hele dag samen buiten en nemen uitgebreid hun lichaamsbeweging

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:49

Mijn paard traint mij :D

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:47

Wranglerbutt schreef:
Mijn paard traint mij :D

+:)+ _O-