[WN] Ook wij hebben de overstap gemaakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

Ook wij hebben de overstap gemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 20:29

Na lang twijfelen hadden we 2 weken terug eens een westernlesje genomen van de lesgeefster van een goede vriendin. Ook onze vorige lesgeefster raadde ons aan om dit te proberen omdat Mieke heel goed reageert op het rijden aan een los teugeltje. En eigenlijk beviel ons dat wel.
Vandaag hadden we onze 2e les en ik moet zeggen, ik ben verkocht.
Maar man, wat moeilijk zeg. Al die gewoontes die ik moet afleren.
Maar wat voor de belangrijkste motivatie is om te veranderen is hoe ontspannen alles moet zijn. Zowel voor ruiter als paard.

We zullen nog veel moeten oefenen maar ik denk dat ik de juiste beslissing heb genomen na jaaaaaren klassieke dressuur gereden te hebben.

Ook het westernzadel is al zo goed als in bestelling ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:38

Sjintoo schreef:
We zullen nog veel moeten oefenen maar ik denk dat ik de juiste beslissing heb genomen na jaaaaaren klassieke dressuur gereden te hebben.

Ik en anderen combineren juist die klassieke dressuur met het western rijden; het sluit nl. perfect op elkaar aan, qua zit/ balans hulpen, been en teugelhulpen.
De klassieke dressuur is afkomstig van o.a. de Iberische ( Spaanse/Portugese) rijkunst en het western rijden is weer afkomstig van de oorspronkelijke veroveraars van Amerika; de Spanjaarden! Zelfs de quarter horse voert Iberisch bloed.

Dus eigenlijk, als je goed klassiek gereden hebt en nu goed ( klassiek) western les krijgt zouden de verschillen dus minmaal moeten zijn, zeker in de basis. Pas bij het doen van de "kunstjes" zijn de echte verschillen merkbaar ( bij het western rijden zie je geen piaffe bijv.) maar ook daar zou contragalop, schouderbinnenwaarts, etc. er bij moeten horen net als het gebruik van de buitenteugel etc,

Maar hoe dan ook; veel plezier gewenst!
En als je meer wil lezen/ zien over de basis van het western:
http://community.pferde.de/content/vide ... e,1572.h...
http://www.jcdysli.de/index.html
http://www.elvaquero.com/Vaquero_Origin.htm

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 20:46

Bedankt voor de links

Wat ik wel merk is dat ik veel oefeningen en dezelfde uitleg zie terugkomen die we ook bij mijn vorige lesgeefster deden. Dus wat je zegt klopt wel ivm die combinatie

Maar ik ga eerlijk zijn ik heb nooit Z-dressuur gereden of zo, altijd recreatief. En echt heel goed rijd ik niet. Heb ook nog niet zo heel veel lessen dressuur achter de rug.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:15

Ik vind het een beetje vreemd dat je lesgeefster je doorstuurt naar western omdat je paard graag aan een los teugeltje loopt. Veel mensen maken deze fout. Westernrijden is niet rijden aan een los teugeltje!! Pas als je heel ver in de training bent ga je je paard loslaten. Maar dan moet hij eerst leren verzameld te lopen en dat gaat niet aan een los teugeltje! Zoek een goede instructeur anders ga je op een verkeerde manier western rijden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:19

Niet dat ik weet hoe het moet western rijden , maar zie veel bij ons op stal en ze hebben echt een contactteugel ....
Net als ik met klassieke dressuur .
Zie ook veel overeenkomsten .

Maar neemt niet weg dat je je misschien prettiger voelt in een westernzadel ....

Sjintoo

Re: Ook wij hebben de overstap gemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 22:04

maar toch is het anders vind ik. Het belangrijkste is nu dat ik ontspannen op Mieke leer zitten omdat ik een beetje het vertrouwen kwijt ben. En daar zijn we nu vooral aan aan het werken. En aan mijn zit. Dat ik die juist leer. want daar is nogal wat werk aan. Was ook al voordien hoor

Mijn lesgeefster heeft op internationaal niveau prijzen behaald, dus ik denk wel dat ze goed is :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 07:47

Sjintoo schreef:
Mijn lesgeefster heeft op internationaal niveau prijzen behaald, dus ik denk wel dat ze goed is :)

Dat zegt, jammer genoeg, ook niet alles, maar misschien heb je net wel 1 van de zeer schaarse goede trainers gevonden.
Maar zoals FindingJack al zegt, western rijden is absoluut niet met een los teugeltje rondrijden. Mijn jonge hengst rijd ik met veel aanleuning in alle gangen, op advies van zowel mijn western trainers ( Fred Thornton en Jean Claude Dysli ) en van mijn klassieke dressuurtrainer ( Francisco Bessa de Carvalho). In beide gevallen train ik momenteel de draf extra omdat dat nu eenmaal geen topgang is van mijn paint, omdat een paard in alle 3 de gangen in de juiste balans moet lopen, etc. Mijn oudere paarden kon ik op een gegeven moment wel met wat meer lengte in de teugel rondrijden; puur op gewichtshulpen.
Ook een westernpaard moet zijn rug gebruiken, achterhand gebruiken, achterbeen onder zetten. Met een losse teugel bereik je dat in 1e instantie niet.

Er zijn hele grote groepen western ruiters en trainers die inderdaad uitgaan van die eeuwige losse teugel met zo nu en dan een venijnige ruk aan het bit, vrijwel alle paarden die op die manier getraind worden gebruiken hun lijf niet op de juiste manier en gaan daardoor uiteindelijk ten onder aan blessures.
Overigens komt het ook niet ten goede aan het algemene "plaatje" van veel westernruiters / paarden. Ga maar eens op een wedstrijd kijken en huiver 8-) .
En wat recreatief rijden betreft, er zijn een hele hoop recreatieve ruiters die beter rijden, beter begrijpen en beter voelen dan een hoop "wedstrijd" ruiters, omdat ze vaak vanuit meer liefde voor het paard, rust en geduld handelen.
Maar als jij nu lekker ontspannen kan rijden is dat het belangrijkste, let alleen wel een beetje op; uiteindelijk ben je "gewoon" aan het paardrijden en maakt het niet zoveel uit wat voor zadel etc. erop ligt, de hulpen zullen meestal vrijwel hetzelfde blijven, maar het belangrijkste is dat jij en je paard er plezier aan beleven.

Sjintoo

Re: Ook wij hebben de overstap gemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 09:17

dat voelen waar jij van spreekt vindt mijn lesgeefster ook heel belangrijk. Op een gegeven moment zat ik met mijn ogen dicht op Mieke terwijl zij er mee aan het rondstappen was en kleine voltes aan het maken was, omdat ik nogal naar de verkeerde kant ga hangen. En dat was heel vreemd. met mijn ogen dicht ging dat een pak beter.