Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

maureen_85 schreef:Herkenbaar probleem, ik heb het alleen op de linkerhand.. Grr maar er valt aan te werken. Ik heb zitles (aanrader), maar ben zoals Sonja aangeeft ook wel eens aan het denken of er misschien een andere oorzaak is dan scheef zitten, misschien ben ik zelf wel scheef? Maar waar kun je dan het beste terecht?
CQtie schreef:Ik had het over de binnenschouder, niet over de hand.
Als je je schouder iets naar voren brengt dan ga je automatisch je binnenbeen iets langer maken.
Het is moeilijk in woorden uit te leggen uiteraard...het zit hem gewoon in de subtiliteit van je balans.
Equimotion schreef:Er zijn maar weinig mensen die zo'n ernstige vorm van aangeboren scheefheid hebben dat je daarmee je paard echt in de weg zit, dan had je dit bij andere activiteiten in je dagelijks leven echt wel gemerkt. Bijna niemand is 100% recht.
Voor de meeste ruiters geldt hetzelfde als voor paarden: je belast je lichaam scheef doordat je jezelf een verkeerde manier van bewegen hebt aangeleerd.
Iemand die echt structureel scheef zit en die je op een zadelbok zet, gaat op dezelfde manier zitten als op z'n paard.
In het gros van de gevallen waar mensen structureel meer gewicht op 1 zitbeenknobbel zetten, spannen ze ook teveel met de spieren en en rondop dat gebied. Daardoor blijf je jezelf in die houding trekken. Je gaat dat in veel gevallen dan weer compenseren in je bovenlichaam. Zo iemand knikt in in 1 zij en zakt op den duur zelfs naar de andere kant van z'n paard toe.
In het gros van de gevallen boek je al veel vooruitgang door niet teveel op het links-rechts verschil te focussen, maar door mensen te leren hun bekken stabiel te maken vanuit hun buikspieren, en bovenbenen/heup/billengebied te ontspannen. Hierdoor trek je jezelf niet meer 1 kant op.

mystery1980 schreef:Hallo,
Met rijden op de rechterhand zit ik teveel met mijn gewicht op links, probeer dit te verbeteren maar vind dit enorm moelijk, iemand tips of oefeneningen om hieraan te werken?
mystery1980 schreef:paard is idd rechtsgebogen, rechts is ook mijn moeilijke kant.
sliding schreef:Je kunt bijv je rechter beugel één gat langer doen dan je linker zodat je, om goed te blijven zitten, iets meer de rechterkant moet oprekken.