Aan de teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 15:11

Op ITP werd een paar dagen geleden iemand bijna af gemaakt (bij wijze van spreken) omdat ze haar draver niet aan de teugel had lopen en hierdoor hem stuk zou rijden omdat hij zijn buikspieren niet zou gebruiken en daardoor de ruiter niet goed kan dragen..

Nou rij ik zelf nooit in een bak, maar rij altijd in het bos met een los contactteugeltje. Zodoende vroeg ik me af "rij ik mijn paard ook kapot?"

Hoe doen enduranceruiters dat? Rijden jullie zodanig dat het paard 'aan de teugel loopt' of laat je hem gewoon lopen zoals ie dat zelf het lekkerste vind?
(oohh vast een hele domme vraag... := )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:44

Aan de teugel lopen is meestal (althans hier op bokt) synoniem met 'in de krul'. 'In de krul' heeft niets te maken met 'op eigen benen' lopen. Een enduranceruiter wil z'n paard recht en op eigen benen hebben lopen, met goed gebruik van de achterhand. Dat betekent meestal dat je paard z'n hoofd in een normale houding heeft, meestal is dat met z'n neus in een hoek van 45 graden met de grond. Voor de meeste mensen is dat 'niet aan de teugel'.

In feite zie je of een paard aan de teugel loopt door naar z'n achterbenen te kijken. Aan de teugel heeft niks te maken met hoofd/halshouding. Hoofd/halshouding is het gevolg van verzameling - de volgende stap na 'aan de teugel'.

Gebruikt een paard z'n achterhand goed, dan zal hij zelden met z'n neus in te sterren lopen. Maar met een los teugeltje neemt bijna ieder paard een voor hem 'fijne' hoofdhouding aan. Nl. die houding waarin hij z'n hoofd óók draagt als hij gewoon stilstaat. En dat is ongeveer onder een hoek van 45 graden tov de grond, en met een hoek van ongeveer 120 graden tussen nek/hals en kaken.

_Bitje_

Re: Aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:50

ach man...Bokt kan er wat van hoor ...
elkaar afzijken is hier heel normaal, zo jammer maar dat houd je
toch :)

wat jij doet is prima, je paard krijgt de ruimte om zich te bewegen en
ja hij loopt niet "in de krul'' of ''mooi'
maar zeker vast erg ontspannen :)

ik rijd dressuur, ik rijd ''aan de teugel' maar als
je lekker recreatief wil rijden, waarom in G*dsnaam niet?
laat iedereen lekker genieten samen..zolang de combinatie
bijde maar plezier heeft :)

Anoniem

Re: Aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:57

Het paard hoeft niet voor de mooiigheid te lopen, maar moet wel correct gereden worden. Worden een paard correct gereden zal het nagevelijk worden wat je aan de teugel rijden kan noemen.

Ook voor de endurance is een recht en correct gereden paard belangrijk. Wordt het paard echt niet correct gereden zal het uit eindelijk gevolgen kunnen hebben. Een scheef paard wat nog schever gaat lopen, scheve slijtage, onbespierd zijn ect.

Dit correct rijden krijg je niet door alleen maar aan de voorkant te zitten. Andersom, door voor niet strak vast te hebben hoeft het ook niet persé kapot te worden gereden.

Een recht paard wat goed draagt en verder zoals Ibbel uitgelegt heeft is imo altijd belangrijk, bij welk soort sport dan ook.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:30

_Bitje_ schreef:
ach man...Bokt kan er wat van hoor ...
elkaar afzijken is hier heel normaal, zo jammer maar dat houd je
toch :)

wat jij doet is prima, je paard krijgt de ruimte om zich te bewegen en
ja hij loopt niet "in de krul'' of ''mooi'
maar zeker vast erg ontspannen :)

Idd!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:10

_Bitje_ schreef:

Daar ben ik het niet mee eens.
Als je op een paard wil rijden ben je imo verplicht hem zo te laten lopen dat jouw gewicht hem geen lichamelijk hinder oplevert.
Dat is niet met de kin op de borst, maar wel recht, in balans en met juist gebruik de rug en buikspieren.

En juist onder de mensen die enkel in het bos rijden gaat dit vaak fout.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:22

Denk dat ook voor een endurance paard.. (ik beginner) toch net als voor wat voor paard dan ook het correct gereden worden belangrijk is.
Liefst met een ruiter die zo min mogelijk in de weg zit.

En of je dat dressuur noemt moet je zelf weten.
Wel moet hij recht lopen en in balans en los zijn in zijn lijf.
Een correct stuur, gaspedaal en rem hebben.

Tijdens een endurance probeer ik niet eens mijn pony aan de teugel/ in de krul te rijden, heeft geen zin,
zo kan ze niet al die km's economisch afleggen. Vind ze in de bak al moeilijk!
(tijdens trainen soms wel stukken, maar dat is dan met een doel... iets verbeteren, corrigeren, sterker willen maken etc)

Tja, en ik dressuur nog altijd, ook al rij ik endurance.
Overigens verbeterd momenteel mijn dressuur galop, door de endurance training!!! Joepie!!
(moet je je ook niet teveel van voorstellen, ons zwakste punt... )

Ik heb wel de eeuwige tourist.. Loopt altijd om zich heen te kijken, als ze de kans krijgt.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:42

Ik ben het er ook zeker niet mee eens dat "lekker ontspannen lopen" niet voldoende is. Daarbij is recreatie natuurlijk iets heel anders dan endurance ;) , maar ook voor recreatiepaarden (en -ruiters O:) ) zou het geen kwaad kunnen om wat meer dressuurmatige training te doen...

Ik zorg er d.m.v. dressuurmatige training onder begeleiding (in ons geval Centered Riding les, echt een aanrader voor iedereen!) voor dat mijn paard in balans op eigen benen loopt, zijn buikspieren leert aanspannen, leert dragen met zijn achterhand, en zijn bovenlijn mooi lang kan maken. En, ook belangrijk, dat ik er zelf netjes opzit en mijn paard niet hinder met scheefheid of spanningen.

Tijdens duurtrainingen en wedstrijden loopt mijn paard een stuk minder verzameld hoor, meestal al een los teugeltje. Maar je ziet wel dat hij over de jaren heen steeds meer uit zichzelf in balans is gaan lopen, ik denk dat dat is wat Ibbel bedoelt.

Hier een paar foto's van wat ik bedoel, de eerste vlak voor de finish na 75 km:

Afbeelding

En met mijn moeder dit voorjaar:

Afbeelding

In de bak loopt hij toch ietsje verzamelder:

Afbeelding