Endurance met oude peesblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

classic_life

Endurance met oude peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 11:47

Ik zou graag met een van onze volbloeds mee gaan doen met endurance (maar dan hier in australie). Een jaar geleden heeft hij een peesblessure opgelopen tijdens zijn training (als renpaard). Nu een jaar later loopt hij er aardig goed op, maar in draf kan je nog wel voelen dat hij niet zuiver is, maar im merk dat hij er verder nauwelijks last van heeft. Nu was mijn vraag; gaat dit problemen opleveren als ik endurance met hem wil gaan starten, voornamelijk bedoel ik hiermee met de vetchecks.
Alvast bedankt

Sok

Re: Endurance met oude peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:55

Ik weet niet hoe het in Australië gaat, maar hier in NL kan je er donder op zeggen dat je word afgekeurd als hij niet zuiver loopt..

Daarbij is endurance ook niet de lichtste tak van sport die je kan bedenken. Als hij niet zuiver loopt denk ik niet dat je je paardje er blij mee maakt eerlijk gezegd.. :=

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:57

Loopt hij niet zuiver vanwege de peesblessure? Want als hij er na een jaar nog niet zuiver op is is dat een teken dat het niet hersteld is.
Endurance kun je vergeten als je paard niet 100% zuiver loopt.. Geen da die je dan laat starten.

classic_life

Re: Endurance met oude peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 03:01

Bedankt sok en djilan. Van de week moet de VA toch even langs komen en vraag ook even aan hem wat het verstandigste is en misschien dat ik de pees nog eens even laat scannen, om te kijken hoe de stand van zaken zijn.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:10

Ja ik vrees inderdaad ook dat je paardje nog herstellende is...anders zou er geen reden zijn om onzuiver te lopen.
Veel succes met je paardje!!

P.S. wat leuk zeg dat jij in Australie woont...als ik naar de series kijk op TV lijkt het mij wel een zalig land.
Zo'n ruimte en veel variatie in de natuur, heerlijk moet dat zijn!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:20

Mijn paard liep zelfs toen hij een peesblessure hád nog zuiver, ik heb er destijds zelfs nog een half jaar wedstrijden mee gereden (wist ik veel, maar achteraf kun je jezelf wel... :o ), nooit opmerkingen van de DA's tot de laatste wedstrijd, toen zagen ze "iets" en raadden me aan eens een scan te doen. :=
Peesblessures zijn om 2 redenen problematisch: ten eerste is het gebied slecht doorbloed waardoor herstel heel langzaam gaat, maar misschien nog erger, er zitten weinig zenuwen waardoor het paard niet snel kreupel loopt. Tot de schade ongemerkt al heel groot is geworden.

Dus als het paard nu onzuiver loopt betekent dat a. dat het een zware peesblessure is (geweest), en b. dat hij nog lang niet hersteld is. Dus een wedstrijd rijden zou dan het allerlaatste zijn waar ik aan zou denken. Het is niet voor de hand liggend dat een paard van een fikse peesblessure zodanig revalideert dat hij nog endurance kan lopen. En meestal is dat geen kwestie van een jaar in de wei zetten, maar komt er deskundige behandeling en zorgvuldige revalidatie bij kijken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:47

Nina, helemaal met je eens. Lou heeft aan twee voorbenen een peesblessure gehad en heeft de ene keer nooit kreupel gelopen, de andere keer 1 dag. Het duurde beide keren een half jaar aan de hand stappen voordat ik erop kon en toen weer langzaam opbouwen, al met al een maand of 10-11 voordat we weer op het oude nivo zaten, met shockwave erbij in ons geval. De eerste blessure was voor de endurance, de tweede kwam toen we twee keer gestart waren, beide keren door gek doen in een paddock of op het land. Overigens zagen ze in Wassenaar wel dat het ene been meer doorboog dan het andere en daaraan konden ze zien dat er iets met de pezen was.

Maar als het paard van ts nu nog niet zuiver loopt zou ik het opnieuw laten onderzoeken, misschien is er iets anders aan de hand. Ik zou niet rijden of longeren totdat bekend was wat er aan de hand was.