rode slijmvliezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

rode slijmvliezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 12:23

Hallo,

Gisteren werd voor de tweede keer bij het paard tijdens de veterinaire keuring (sprengenrit) van mijn vriendin te rode slijmvliezen geconstateerd. We hebben geen idee wat daarvan de oorzaak is. Heeft iemand dit al eens een keer meegemaakt en wat heb je er aan gedaan. Het zit ons totaal niet lekker

alvast bedankt,

fannetje

Re: rode slijmvliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 07:29

was zijn turgor wel goed?

yarrah

Re: rode slijmvliezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 10:38

het was een zozo gevalletje. Ik ben er nu ook achter gekomen dat aan de turgor ligt. Het paard drinkt erg slecht. Heb jij misschien tips om dat te verbeteren?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:11

Als je paard slecht drinkt op een wedstrijd, kan je beginnen met appelstukken door het water, die happen ze dan op en zo krijgen ze water mee naar binnen. En vrij dunne slobber, daar zit ook veel vocht in. Komkommer heb ik ook al eens gehoord, maar dan moet je eerst proberen of je paard dat lust. En ieder groompunt eerst water aanbieden om te drinken en dan pas koelen. Anderen doen stukken wortel in het water, maar die zinken en dan moet je paard al een echte wortelliefhebber zijn, wil hij die worstelstukken willen pakken. Je kan wel weer die geweekte wortelstukken in je slobber doen, wortel neemt best wel vocht op en zo hebben ze ook weer meer vocht binnen. Vaak duurt het een aantal wedstrijden en veel paarden drinken op een klasse 1 wedstrijd alleen na afloop.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:06

Ik gooi idd ook altijd alles (appel/wortel) eerst ff in het water. En door het voer dat je geeft ook wat water doen.

Je kan ook eens proberen om slootwater mee te nemen als ze dat thuis ook drinken, schijnt ook te helpen.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:20

Die van mij drinkt gelukkig wel (meestal dan).

Als hij niet drinkt krijgt hij gewoon heel veel appels.
Daar redden we het tot nu toe mee in de klasse 1.
Mochten we volgend jaar klasse 2 starten dan neem ik ook nog extra slobber mee.

Wat ik wel doe, is mijn paard hooi laten eten op de weg naar de wedstrijd toe.
Het eerste wat hij doet bij aankomst is dan drinken omdat hij er dan toch dorst van krijgt.
En idd eerst drinken en dan pas koelen.

Wat ik ok wel eens hoor is wat appelsap of roosvisee door het water, maar die van mij moet dat niet :D , hij houdt niet van zoetigheid.
Enn.... gewoon blijven aanbieden, elke x weer, ookal wil hij niks, op een gegeven moment gaan ze toch drinken.

veel succes

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:35

Inderdaad water met een smaakje, zoals appelsap, kan je proberen. Ik meng tijdens wedstrijden diksap appel (dat spul voor kinderen) door de emmers water, paard vindt het heerlijk. Ook is het handig om uit te vinden wanneer je paard de rust heeft om te drinken. Ik geef bijvoorbeeld bij aankomst op het wedstrijdterrein, nog in de trailer een emmer appelsap. Hij heeft dan geen afleiding en drinkt meestal een halve emmer leeg. Na het uitladen heeft hij absoluut geen aandacht meer voor het drinken maar dit werkt wel...

PlezierenJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:13

Ik heb veel thuis geoefend met het aanbieden van water in een emmer. Namelijk dronk mijn fjord op wedstrijden ook absoluut niet. Maar toen ze in de gaten kreeg dat onder in de schaal brokken lagen werd de hele bak leeg gedronken om erbij te komen.