[WN] Western rijden vrije tijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tweetyj

Western rijden vrije tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 21:42

hoi,

ik heb een verzorgpony... die mag ik rijden en die wil (en mag) ik graag western rijden... het punt is dat het van mij niet serieus hoeft ofzo het lijkt mij gewoon leuk in de vrije tijd...
ik verw8 niet dat western een stijl is van; teugels losjes neus bij de grond en gaan met die banaan :Y)
in tegendeel ik snap dat het moeilijk is en ik weet dat je er eik een prof bij moet halen om het echt ECHT te kunnen...
maar ik heb geen geld hiervoor en dat hoeft van mij ook niet perse...
gewoon in mijn vrije tijd rijden alla western lijkt me leuk...
wat ik dus zou willen weten de basis dingen zijn die ergens of gratis te leren of zijn die zelf aan te leren?
en zo nee kan een van jullie mij via deze topic een beetje de basis bijbrengen?
ik snap dat het niet zo gemakkelijk zal gaan ik heb er dan ook alle tijd voor...

het paard (eik de pony :+ )
is 9 jaar oud
wel erg zenuw8ig en af en toen wat raar aant doen
we vermoeden dat ze miss in een ver verleden is mishandelt ofzo want af en toe is ze ineens heel bang ofzo en ze is erg aanhankelijk naar de andere paarden toe...
ik snap dat dit miss niet van belang is maar miss ook wel
zelf heb ik 2 tot 3 jaar ervaring met gwoon vrije tijd rijden zeg maar...

als iemand mij kan helpen zou ik dat erg fijn vinden...
alvast bedankt.... :Y) :+ :o

8nnemiek

Re: Western rijden vrije tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:56

Als ik jou was dan zou ik eens bij een westernstal in de buurt gaan rondkijken, en eens een proeflesje op een manegepaard doen. Dan kun je zelf voelen hoe het is, en de basis leren, en vragen stellen.
Als je dan nog graag western wil gaan rijden, dan zou ik gewoon gaan sparen voor privé lessen, bijvoorbeeld een keer per week of om de week een uurtje of een half uurtje.. met wat huiswerk, zodat je de rest van de week zelf kan oefenen. Dat moet best te doen zijn.
Als je gaat westernrijden worden veel paarden inderdaad wel wat rustiger, makkelijker in de omgang.. Dat komt niet alleen door de stijl van rijden, ook door de opvoeding, dat is bij western wat belangrijker dan bij engels rijden.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:13

Via een topic iemand de basis bijbrengen zou niet gaan lukken ;)
Er komt toch aardig wat bij kijken, helemaal als het paard en de ruiter groen zijn op westerngebied.
Verder geeft Mystic Tinker goede tips :j

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 07:42

Volgens mij zijn hier al een boel topics over (je hoeft vast niet ver terug te zoeken ;) ).
Mijn mening: of je doet iets goed of je doet het niet. Er is niks mis mee om met westernoptoming lekker recreatief te rijden op jouw manier. Zolang je maar lol hebt toch?
Wil je western leren rijden; doe het dan goed; verdiep je erin (er zijn zat goede boeken in de bieb te vinden); ga naar een wedstrijd om kennis te maken met de verschillende disciplines, ga naar een westernmanege, ga bij verschillende instructeurs langs (zoveel mensen zoveel rijstijlen) en neem les. Misschien heb je maar geld om 1 keer in de maand te lessen (ik noem maar wat), dan is dat zo, maar zorg er voor dat je het wel goed aanleert. Succes!

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 09:48

ik heb wel les "normaal" rijden nouja ik kan natuurlijk niet zeggen welke soort rijden normaal is maarja... en ik heb eik helemaal geen geld :o
ik ga vandaag nog naar de bieb om boeken te zoeken! :Y)
hebben jullie wat sites voor mij waar het een en ander over western op te vinden is? :o

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:52

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 09:54

ja daar heb ik gekeken maar dan kom ik steeds bij eenzelfde site of bij bokt.nl ik heb al heel veel topics op bokt.nl gelezen... duss andere? :Y)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:59

Ik zie op je profiel dat je 12 bent. Dus dat je dan geen geld hebt snap ik. Krijg je wel zakgeld? Zo ja, zou ik daar een deel van sparen om de lessen te betalen. Of je kan een afspraak maken met je ouders dat je klusjes doet, zodat zij je les één keer per twee weken of per maand betalen.

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 10:05

ik krijg wel zakgeld...
maar dit spaar ik om mijn livelingspony op de manege te leasen want dat is mijn alles...
en ik dan heb ik nix meer over :o
en ik snap dat dat niet een geweldige instelling is maar zoals ik in het begin al zei het is bedoeld als vrije tijd en niet voor de serieuze wedstrijden ofzo...
en dat van mijn ouders... die betalen al mijn andere paardrijlessen en ik zit ook op hockeyen (wat ik moet omdat het een "teamsport" is) en dit betalen zij ook dus dat zal moeilijk gaan helaas... ;(

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:10

Ik heb het ook niet over westrijden. Ik heb ook één keer per twee weken privéles. Deze lessen zijn alleen ter verbetering van mijzelf en het paardje waar ik op rij. Kan je je andere lessen dan niet veranderen door die te minderen en zo dus van het "over gebleven" geld western lessen nemen. Voor elke moeilijkheid is een oplossing.

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 10:11

ik heb helaas maar één keer in de week les en ik kan eik ok mar 2 tot 3 keer per week naar mijn verzorgpony...
ik snap dat ik niet erg serieus overkom maar het gat mij vooral om de lol, lol zonder kosten :Y) :o

LadyLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:14

Heb je ook al een goed westernzadel?
Je moet natuurlijk ook wel heel goed weten hoe die zadels moeten liggen, anders kan je de rug er behoorlijk mee verpesten.
Bij western is niet echt een basis, dus ik zou als ik jou was toch proberen les te krijgen. Ik krijg nu sinds 2 jaar ook westernles en vind het nu ook veeeel moeilijker dan dat ik had gedacht. Met boeken krijg je ook niet echt een goed een beeld van hoe het allemaal werkt lijkt mij.

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 10:16

volgens mij hebben we een goed zadel het lijkt perfect te liggen kan je dat zelf zien of moet dat gepast worden? :o
het is wel een brede pony en er is mij vertelt dat westernzadels bredere pony's makkelijker passen...

LadyLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:28

Ik weet niet of de eigenaar er veel verstand van heeft, maar deze zadels zijn natuurlijk behoorlijk zwaar en de druk moet over heel zijn rug dus goed verdeeld zijn. Misschien voor de zekerheid een iemand laten kijken die er echt goed verstand van heeft.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:36

Misschien is er iemand bij jou in de buurt die je wilt helpen die western rijd, als jij daar klusjes in de stal doet oid?

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 10:39

ja ik zal het vragen en ik zal goed rondkijken naar westernmensen xD
hebben jullie een idee?
ik woon in Oss noord Brabant... :+ :D

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:19

Tweetyj schreef:
het is wel een brede pony en er is mij vertelt dat westernzadels bredere pony's makkelijker passen...

En das nou een van de grootste misverstanden in de westernzadel wereld. Onder het mom van een westernzadel past op elk paard... Je hebt in westernzadels ook boommaten.

Ik heb zelf een haflinger en heb behoorlijk moeten zoeken naar een goed passend zadel. Toen de "passer" kwam heb ik op weet ik hoeveel zadels gereden en gepast voor ik er een had die en lekker op mijn pony lag en lekker onder mijn kont. :D

Veel plezier en succes met rijden! Je zou het boek Go West van Antje Holtappel uit de bieb kunnen halen, das een mooie start! :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:02

Dat van die brede pony's is idd onzin, mijn pony is onwijs breed en daardoor is het juist nog lastiger om een goed zadel te vinden, omdat ze ook nog een korte rug heeft.

Ik woon zelf niet heel ver van oss af, maar ik weet zo geen westernstallen in de buurt. Mss kun je eens mee met iemand die bij Rieky Young lest? Vorstenbosch moet wel te doen zijn vanuit oss. Je zou ook best een keer met mij mee mogen naar een les, ik ben met mijn pony de basis weer aan het oppakken, maar Heumen is voor jou net de andere kant op volgens mij, das meer richting Nijmegen.

Trouwens het basisboek Westernriding van Burgmeyer & Josephine Spruijt is ook wel een goed boek.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:28

Op Western zijn veel topics te vinden over het omscholen van een engels gereden paard naar een westernpaard. Echter, dit gaat niet vanzelf. Er zit niet een knopje op je paard wat je omzet waardoor hij ineens 'western' kan. Wil je een góede basis bij je paard aanbrengen, dan zul je toch echt les moeten nemen. Met boeken (of Bokt)-wijsheden kom je er niet, je zult moeten voelen, zien en doen, en je hebt iemand nodig die ziet en zegt of je het goed doet.

Het zomaar voor de lol en zonder verdere kosten van je paard 'western' willen laten doen, raad ik je echt af. Je zult er toch op de één of andere manier in moeten investeren.

Ik zet dit topic nou op slot, er zijn al een hoop nuttige tips gegeven, maar als je zelf niet wilt (of kunt) investeren, dan houdt het in principe op. Zoals ik al zei, er zijn heel wat topics op Western geplaatst over omscholen, daar kun je ook het nodige uithalen.

Wanneer je specifieke vragen hebt over de verdere omscholing, wie een goede instructeur is, dan kun je een nieuw topic openen.