Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Anya schreef:koop a.u.b. een goed zadel. Ik ben begonnen met een tweede hands zadel van rond de 500 gulden (voor die prijs koop je immers best een aardig engels zadel). Dat zadel zat absoluut niet, je draaide jezelf eruit, kon niet zitten. Ik heb inmiddels een (duurder) zadel gekocht en dat is echt een verschil van dag en nacht. Western zadels zijn duur, dus goede tweede hands zadels ook. Maar je doet er lang mee. Mijn advies: neem iemand mee die er verstand van heeft en spaar liever een maandje door voor een goed zittend zadel.
hoe groter het aantal inches. Adhv jou beschrijving denk ik dat het 2e hands zadel dat je gekocht had te groot voor jou was. Bij nieuwe zadels heb je het voordeel dat je meer keuze hebt uit de verschillende maten.Jolande"]
[quote="Anya schreef:koop a.u.b. een goed zadel. Ik ben begonnen met een tweede hands zadel van rond de 500 gulden (voor die prijs koop je immers best een aardig engels zadel). Dat zadel zat absoluut niet, je draaide jezelf eruit, kon niet zitten. Ik heb inmiddels een (duurder) zadel gekocht en dat is echt een verschil van dag en nacht. Western zadels zijn duur, dus goede tweede hands zadels ook. Maar je doet er lang mee. Mijn advies: neem iemand mee die er verstand van heeft en spaar liever een maandje door voor een goed zittend zadel.
hoe groter het aantal inches. Adhv jou beschrijving denk ik dat het 2e hands zadel dat je gekocht had te groot voor jou was. Bij nieuwe zadels heb je het voordeel dat je meer keuze hebt uit de verschillende maten.
cornelie schreef:Hmm, ik vind voor onze flinke pittige buitenritten nog steeds ons dressuurzadel lekkerder zitten. .
Romkabouter schreef:Mijn vraag aan jou: vind je dat zadel wat je nu hebt dan erg oncomfortabel zitten?
Je bent namelijk veel geld kwijt en dat een westernzadel zoveel lekkerder zit is niet mijn mening
Maar als je besluit er 1 te kopen, probeer het dan in ieder geval een keer uit voordat je het koopt!
Sugarmiss schreef:Jij hebt duidelijk nog niet op een OF gezeten. 3 uur is niks (qua buitenrit) en geen centje pijn![]()
Maar het lijkt me leuk om ook eens aan een endurance mee te doen, vandaar dat ik 2 x per week een pittige rit heb waarbij ik bv 45 minuten achter elkaar flink draaf of juist 20 minuten galop interval training of juist achter elkaar galopperen etc. In mijn dressuurzadel kan ik deze tijden iets makkelijker in verlichte zit blijven en mijn paard kan iets vrijer bewegen. Zeker als we er ook nog eens een terreinrit van maken waarbij we door sloten denderen etc. En mijn dressuurzadel brengt mij in een houding die gewoon wat prettiger is bij vlotte trainingen. Als ik een staptraining doe of een low-tempo training pak ik gewoon mijn westernzadel. Dan ook weer juist vanwege het extra gewicht. Natalie schreef:Het zadel wat ik nu heb zit niet echt oncomfortabel, maar dan moet je geen langere buitenritjes maken want dan is het nogal pijnlijk...
En omdat ik vaak hoor zeggen dat dit bij een westernzadel nogal anders is (qua pijnlijkheid na lange buitenritten) leek me het wel wat om eens over na te denken... Vandaar dus de vraag hier...