enkel blijft stijf na breuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

enkel blijft stijf na breuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 13:52

Zo'n maanden geleden heb ik een gekompliceerde enkelbreuk gehad (talusbreuk) waaraan ik ben geopereerd en waarna ik 3 maanden niks heb mogen doen, en daarna nog 3 maanden heb moeten revalideren.
Inmiddels loop ik alweer een poosje rond en rijd ik ook weer.

Maar ik blijf tegen het probleem aanlopen dat ik mijn hak niet ver genoeg meer naar beneden kan drukken, mijn enkel blokkeert gewoon op een bepaald punt en zet ik er meer druk op krijg ik er flink last van...
Ik merk dat ik daardoor mijn andere hak ook niet meer echt goed uitdruk, omdat ik dan scheef ga zitten...
(tevens ga ik er ook mijn knieën door optrekken en er dus niet beter op zitten... :+ )

Iemand misschien tips om mijn enkel toch nog wat soepeler te krijgen?
Of andere tips om weer prettiger te zitten...

Afbeelding

Afbeelding

_xCatlin

Re: enkel blijft stijf na breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:48

Misschien dat fysio therapie werkt?

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:52

Het kan heel lang duren voordat alles weer soepel is. Misschien een optie om met je voet in warm water te bewegen? Zelf heb ik 9 weken in het gips gezeten i.v.m. een hielspoor en het heeft ruim 9 maanden geduurd voordat alles weer soepel was. Jij hebt een operatie ondergaan en mocht toen 3 maanden niets doen. Het lijkt mij meer dan logisch dat het nog wel een aantal maanden kan duren voordat alles weer soepel is. Sterkte ermee.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 14:25

Het is nu 10 maanden geleden...

Ik heb nog steeds fysio, alleen iets minder vaak, daar wordt het elke keer weer los gemaakt, maar het gaat toch weer blokkeren elke keer...

Ik kan 'm voldoende bewegen inmiddels om goed te kunnen lopen trouwens hoor, alleen is het stijf als ik na veel lopen even heb gezeten of 's morgens als ik op sta.
Rennen en springen lukt nog niet, alsof de 'veer' eruit is...
En het grootste probleem is dus de druk die erop komt met rijden...

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:29

Blokkeert het ook als je bij de fysio bent?

Ik heb ook een gecompliceerde enkel- en beenbreuk gehad, inclusief operaties en 1,5 jaar fysio. Mijn enkel kan gewoonweg niet verder dan de 90 gradenhoek...komt door slijtage door het breken en opereren, en daar helpt geen fysio of iets dergelijks tegen :(

De laatste operatie die ik heb gehad was door een orthopeed, due heeft een "knipje" gemaakt in mijn enkelkapsel om zo te proberen iets meer ruimte in het gewricht te krijgen. Hierbij heb ik helaas maar 1 graadje winst geboekt :(

Misschien eens overleggen met je orthopeed/chirurg?
Laatst bijgewerkt door Luckymoon op 21-08-09 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:29

Ik heb zelf in maart m'n pols gebroken gehad, terwijl dit maar een nette breuk was, merk ik ook nu nog dat deze stijver is als m'n andere pols. Maar ik heb er eigelijk nooit echt problemen mee dat hij wat stijver is.
Ik denk toch dat de enige oplossing fysiotherapie is, of bijvoorbeeld osteopatie.

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:30

De fysio heeft je toch zeker oefeningen gegeven die je thuis moet doen? Je moet helaas vaak toch 1 tot 1,5 jaar uittrekken voor dit soort dingen wil je weer het idee hebben dat het is zoals het was.
Gaat het naar je zin allemaal niet zoals je wenst win dan informatie in bij je arts. Succes ermee in ieder geval

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 14:31

als paardrijden niet mijn hobby was geweest had ik er ook geen last van gehad... :+
of ze moeten de regel aanpassen dat je je hakken laag moet houden... :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 14:32

justmenatas schreef:
De fysio heeft je toch zeker oefeningen gegeven die je thuis moet doen? Je moet helaas vaak toch 1 tot 1,5 jaar uittrekken voor dit soort dingen wil je weer het idee hebben dat het is zoals het was.
Gaat het naar je zin allemaal niet zoals je wenst win dan informatie in bij je arts. Succes ermee in ieder geval

jeps, heeft ze ook, en dat helpt wel wat, maar ook die oefeningen vallen ook nog niet altijd mee... :+
maar ik zal inderdaad waarschijnlijk even geduld moeten hebben, volgens de fysio zat de breuk op een rotplaats voor het gewricht...

moet in okt weer naar het ziekenhuis, dan zal ik het daar ook nog eens even op tafel gooien inderdaad...

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:21

Ja helaas zijn de oefeningen er niet voor het leuke, maar hoe beter je je eraan houdt hoe meer resultaat er zou moeten zijn. Doe je ook zeg maar roloefeningen? Op de achterkant van je voet doorrollen tot op het puntje van je tenen. En dan ook daarwerkelijk op je tenen staan, je moet dit al lopende doen, ziet er niet uit en is lastig maar rekt ook. Vergeet niet daar door al die tijd rust enzo je been/ enkel ook een klap heeft gekregen dat wat je in jaren op hebt gebouwd aan flexibiliteit ben je gek genoeg zo weer kwijt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 20:51

justmenatas schreef:
Ja helaas zijn de oefeningen er niet voor het leuke, maar hoe beter je je eraan houdt hoe meer resultaat er zou moeten zijn. Doe je ook zeg maar roloefeningen? Op de achterkant van je voet doorrollen tot op het puntje van je tenen. En dan ook daarwerkelijk op je tenen staan, je moet dit al lopende doen, ziet er niet uit en is lastig maar rekt ook. Vergeet niet daar door al die tijd rust enzo je been/ enkel ook een klap heeft gekregen dat wat je in jaren op hebt gebouwd aan flexibiliteit ben je gek genoeg zo weer kwijt.

nee helaas, was leuk geweest... :D
die oefening die jij noemt moest ik inderdaad ook een tijdje terug doen, heb dat nu eerlijk gezegd al even niet gedaan...
Om mijn (kuit)spieren op te rekken en sterker te maken en het doorrekken naar beneden te bevorderen moet ik op een traptree gaan staan en dan zo ver mogelijk met m'n hielen naar beneden zakken en dan omhoog op mijn tenen staan en dat herhalen...