[WN] halteren met een veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

halteren met een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 13:03

Ik heb sinds vorige week een spb paint hengst veulen gekocht van 5 maand en hoorde van de verkoper dat er een halter wedstrijd in de herfst is. Nu lijkt het me erg leuk om hier aan mee te doen maar.. Ik heb eigenlijk geen idee hoe en wat (en de verkoper heeft hier ook geen ervaring mee helaas)! Ik heb natuurlijk al het eea opgezocht en filmpjes op youtube bekeken, dus weet dat ik in elk geval in stijl moet met hoed maar verder worden de dingen niet echt heel duidelijk. Mn hoe kan ik mijn veulen hiervoor trainen (kan dat uberhaupt met zo'n jong veulen?), hij is op zich prima opgevoed borstelen/voetjes geven en aan een lijntje van en naar het land gaat super maar verder zijn we nog niet gegaan met hem. En mbt groomen, ik snap dat hij fris gewassen moet etc maar moet hij ook geschoren.. Als mensen tips en trucs voor me hebben hoor ik dat graag!

Alvast bedankt!

Elliebelle

Re: halteren met een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:13

Ik weet niet of je erg begeleiding bij gaat nemen, maar dat is zeker wel nodig. Hier in het noorden zitten wel wat mensen die daar erg goed in zijn.
Wij hebben ook een veulen waar we straks mee willen gaan halteren, dus ik volg dit topic ook even!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:14

Ik heb het met onze Koko gedaan als veulen en vond het erg leuk om te doen. Men houd er natuurlijk wel rekening mee dat je met een jong kereltje komt. Hij moet netjes met je mee kunnen lopen, een stuk mee draven, aardig stil kunnen staan. Vierkant is mooi, maar best een uitdaging. Ach, het geeft toch helemaal niet als het niet helemaal tot in de puntjes goed gaat, ik vond het een erg leuke ervaring. Voor mij ook voor het eerst, ik heb van te voren een halterles gedaan bij Sylva van der Wal. Leuk om te doen, dan weet je daarna ook precies wat je kan verwachten. Ik heb een aantal keer met Koko geoefend, niet overdreven, zoveel aandacht hebben die kleine pukjes helemaal nog niet. Hij was heel braaf op de wedstrijd en heeft het allemaal netjes gedaan. Mee draven wel oefenen, de een spuit weg, de ander wil niet in actie komen. Wel handig als hij weet wat je van hem verwacht.
Ik heb Koko netjes gewassen, hoeven lak, make up op het gezicht en de manen netjes geknipt, oren netjes, verder niet.

In ieder geval veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Vergeet niet indien je gaat startnr en dergelijke op tijd aan te vragen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 13:22

Bedankt voor de reacties!

@Elliebellie: dit is eigenlijk de 1e stap naar begeleiding, ik ken niet zoveel westernmensen in het noorden en weet ook niet wie me een lesje zou kunnen/willen geven (het liefst op mijn locatie omdat ik zo min mogelijk met het kereltje wil slepen). Ik zou dat wel heel graag willen (bij deze, mijn pb staat open :D ).

@MightyMike: Scheren van de vacht is dus geen must? Doe ik namelijk liever niet zo vlak voor de winter. Ik kreeg wel de tip om een licht dekentje te gebruiken om de vacht zo kort mogelijk te houden of is dat ook niet nodig?

Als iemand trouwens een show halster te leen (huur) heeft voor deze periode hoor ik het trouwens ook graag, vindt het nogal een uitgave voor 1 keer (ook omdat hij er natuurlijk vrij rap uitgegroeid zal zijn, hij heeft nu pony maat).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:24

Heb je even pb gedaan. Er zijn zat mogelijkheden denk ik hoor. Komt wel goed!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:56

Houd er wel rekening mee dat je lid moet zijn van de APHA om deel te kunnen nemen aan paint shows.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 14:13

crow schreef:
Houd er wel rekening mee dat je lid moet zijn van de APHA om deel te kunnen nemen aan paint shows.

Ok, dat wordt dus stap 1, dank!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:29

Ik heb niet geschoren nee, Koko is toen in september en eind oktober geshowd, maar zat toen niet enorm lelijk in zijn vacht. Ik zou persoonlijk ook niet scheren met zo'n kleintje, dan zit je daarna aan een deken vast. Ik heb na het wassen overigens wel een dekentje omgedaan, de mijne is vrij wit, en die wilde ik graag wit houden!

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:55

Wij hebben vorig jaar met onze Rocket gehalterd in de futurity. Hij was toen 4 maanden. We zijn 2x op halterles geweest bij Wendy van Osch. Zij heeft ons hele goede tips gegeven en we hebben echt geoefend. Rocket moest stil kunnen staan waarbij we vooral op z'n achterbeentjes moesten letten omdat je die niet zo maar eventjes met de hand kunt oppakken en goed neer kunt zetten, te ver weg. We hebben dus geleerd op Rocket dmv wijken voor druk (showhalster) goed neer te zetten. Verder moest hij op een klik van je tong/mond in de jog gaan. Hij moest tussen andere paarden kunnen staan en daarvoor zijn we naar de manege bij ons in de buurt gegaan. Daar vond iedereen het hartstikke leuk om te zien wat we allemaal met ons coltje deden. Mensen klapten enz. En natuurlijk de trailer rustig op en lang genoeg bij z'n moeder weg kunnen. We hebben hem ook gewend aan goed poetsen en aan mensen met hoeden op, aan muziek en aan linten om zijn hals (iemand stapte dan naar hem toe en deed een lint om zijn hals. Omdat het vorig jaar oktober al best fris was had hij 's avonds en 's nachts een dekentje op, dat hield hem de laatste nacht voor de show ook mooi schoon. Het was heel erg leuk om het te doen!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:50

Ik wil toch graag nog even reageren op het feit dat je zo min mogelijk met 'het kereltje wilt slepen'. Juist als je wilt dat hij later makkelijk overal mee naar toe kan, zul je hem vaak even mee moeten nemen. Paarden blijven toch gewoontedieren en hoe normaler het is om trailerritjes te maken en op vreemde plekken te komen, hoe makkelijker hij daar later ook mee om zal gaan.
Tenslotte kan hij de rest van de week nog genoeg uit zijn neus peuteren en kleuter zijn :D

Maar veel succes met je mannetje en wie weet treffen we elkaar eens bij de Paints!