[WN] Zippy trainen in de vroege ochtend...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doranne

Zippy trainen in de vroege ochtend...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 23:06

Heey,

Vanmorgen vroeg had ik mijn 2de les met patricia van de heuvel.
Het was best wel vroeg, vooral voor Zippy.
De vorige les, onze eerste dus, keek Patricia vooral wat we konden etc, maar vandaag gingen we vooral letten op het voorwaarts-neerwaarts rijden, het 'knikje' van het hoofd dat ie net iets achter de loodlijn is en het inbuigen van het paard.
Vandaar mijn gewone snaffle, op een shank gaat dat niet zo heel makkelijk.

Hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zippy denkt: Rot op met je uitleg, dan moet ik nog harder werken :Y)
Afbeelding

Afbeelding

Patricia vindt Zippy ook braaf :P
Afbeelding

Whahah die oren _O-
Afbeelding

Hierna een klein pleasureproefje gedaan, maar daar waren geen duidelijke rijfoto's van, deze was na het uitstappen
Afbeelding

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:07

Hoi, ik ken jou en het paard verder niet dus ik reageer op wat ik zie. Het paard loopt op alle foto's aan een te losse teugel zonder verzameld te zijn. Je moet uiteindelijk natuurlijk aan een losse teugel kunnen rijden maar dat ziet er heel anders uit. Omdat je het over een shank hebt die je nu niet gebruikt zou dit paard dus al perfect op 1 hand te rijden moeten zijn anders rij je niet met een shank. Het ziet er nu uit als een paard wat het niet kan en een ruiter die niets vraagt. Misschien toeval op alle foto's? Correct me if I'm wrong!! Ik zou toch proberen het paard meer nageeflijk te rijden en meer over de rug alvorens met een losse teugel te gaan rijden.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:36

Hai,

Dit valt mij idd op! Er is geen verzameling, paard loopt helemaal uit elkaar
En idd willen we uiteindelijk naar de verzameling toe met die losse teugel !

Ben ook wel benieuwd of dat moment opnames zijn ?

Doranne

Re: Zippy trainen in de vroege ochtend...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 09:01

Of het momentopnames zijn weet ik niet.
Het paard kan verzamelen, heel goed zelfs.
Ik heb er vooral moeite mee.

Zippy heeft nogal de neiging om heel erg op de voorhand te lopen.
Patricia wil eerst dat ik leer hoe ik het paard zijn achterhand laat gebruiken.
In de galop is dat een ramp, in de draf lukt het enkele passen en in de stap kan ik het een rondje vol houden.
Er is gewoon nog veel werk aan mij, dat weet ik ;)

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:06

Dat je heel veel moet leren dat geeft helemaal niks
Dat geld voor heel mensen icl me *D

Maar ik zie geen Zippy met een goed werkende achterhand !

Vertel eens wat je dan moet doen tijdens een les ?

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 09:09

Op het moment vooral het voorwaarts rijden(ook neerwaarts, maar dat gaat me nog niet zo goed af :o).
Ook het inbuigen zijn we nu mee bezig (geen foto's van)

Er is idd geen achterhand, daar werk ik aan :o

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:11

Is ook heel lastig
Als ik werk aan de verameling en het onderwerken van de achterhand neem ik de teugels veel korter aan ( rij een 3jarige ) en geef been been been en nog eens been net zolang totdat ze zakt
Nu na 1 maand op die manier trainen kan ik haar met een relatieve lange teugel laten lopen zonder dat ze uitlekaar valt

Ik vind je teugels erg lang op die manier kan je nooit het resultaat krijgen die je wilt !

Edit: Hij ziet er wel super realxt uit verder hoor en het is niet de bedoeling om je af te zeiken ;)

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 09:13

Ja dat valt me nu ook op nu ik de foto's nog eens bekijk.
Die teugels zijn lang ja, maar als je op het paard zit, lijken ze echt heel kort!
Heel vervelend
Zal er de volgende keer op letten

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:15

Wat ik zie op de foto's is lekker een toertje rondstappen en draven zonder enig werk, zonder dat er iets gevraagd en laat staan gedaan wordt. Misschien zijn de foto's inderdaad wel wat momentopnames van de rustige momenten. Als jij nog moeite hebt met verzamelen dan zou ik die shank nog ergens ver weg leggen. Ik zie ook geen actieve achterhand en volgens mij kan je die ook niet krijgen als je geen verzameling vraagt van je paardje...
Maar goed het is de 2de les en waarschijnlijk komt die allemaal helemaal goed, helemaal geen probleem als je nog veel moet leren.
Ben ook wel benieuwd welke oefeningen je moet doen om die achterhand er goed onder te krijgen

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:17

Backup schreef:
Is ook heel lastig
Als ik werk aan de verameling en het onderwerken van de achterhand neem ik de teugels veel korter aan ( rij een 3jarige ) en geef been been been en nog eens been net zolang totdat ze zakt

Ik werk inderdaad net opdezelfde manier aan mijn paardje, zo leren ze ook goed hun rug te gebruiken wat ook erg belangrijk is. Maar ik weet wat je bedoelt met been en been en nog eens been, als je daarmee meer het 'bumpen' bedoelt, dan geef ik wel eerder een constante druk, werkt veel handiger om die rug actief te krijgen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:23

Toch knap dat jullie het volledig uit elkaar lopen en niet gebruiken van de achterhand allemaal op deze foto's kunnen zien!
Het enige wat ik zie zijn loshangende teugels en slecht getimede foto's :D (geen commentaar op de fotograaf hoor :P)

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:24

Nee is meer bumpen :D
Maar het werkt wel
De eerste maar maanden heb ik ook lekker aan een los teugeltje wat door de bak gestuurd
Maar nu pak ik haar wat meer op
En het is een super gevoel als je na een tijdje conseqent aannemen een hele bak lengte op een los teugeltje kan joggen zonder dat ze uitlekaar valt !

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:25

XoNo schreef:
Toch knap dat jullie het volledig uit elkaar lopen en niet gebruiken van de achterhand allemaal op deze foto's kunnen zien!
Het enige wat ik zie zijn loshangende teugels en slecht getimede foto's :D (geen commentaar op de fotograaf hoor :P)

Precies Xono het zijn moment opnames
Dat word ook gezegd
Maar ze zegt het zelf ook als je de posts goed leest :D

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 09:29

Het veramelen lukt nog niet zo goed omdat ik veel met mijn benen moet werken wat ik op mijn vorige pony nooit heb moeten doen.
Op mijn vorige pony moest ik mijn benen juist wegsteken, anders ging ze veel te snel (ze was wel niet western opgeleerd)
Nu heb ik dus een paard waarbij ik dat wel moet doen en ik moet er constant aan denken om mijn benen erbij te houden.

Over 2 weken heb ik weer les, dus zal zien wat het dan wordt

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:06

Volgens mij sliepen jullie gewoon nog beide, gezien de training in de vroege ochtend was ;) :D

Het gaat vast elke les beter en beter gaan :j

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:37

Ik zie toch een paard wat prachtig ver onderstapt met zijn achterbeen onder het lichaam.
Dit doen ze niet als ze hun achterhand niet gebruiken dus ik kan niet meegaan met bovenstaand commentaar :D

Ik zou hem wel wat meer opvangen van voren waardoor je een meer rondere verzameling krijgt.
Door veel oefeningen te doen waarbij je bv. op de volte rijdt en de voorhand naar buiten rijdt, moet je paard wel meer op de achterhand gaan lopen om zijn voorhand opzij te kunnen zetten.
Zo leer je hem meer op de achterhand te lopen en niet zo op de voorhand. Verder zijn veel tempowisselingen en overgangen ook een goed hulpmiddel en krijg je een actief werkender paard.

Verder ziet het er alweer beter uit dan de vorige foto's dus je bent lekker bezig :j
Succes!!

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:05

De voorgestelde oefeningen van Vera zou ik ook voorstellen.
Uiteraard zijn foto's heel gevaarlijk om een oordeel te vragen. Je kan niet weten wat ervoor kwam, de timing moet correct zijn en dan moeten de foto's nog gemaakt worden door iemand die ook zelf kan rijden om te weten wanneer af te drukken.
Als je nog niet lang rijdt, dan heb je nog heel wat werk voor de boeg en onthoud dat dat trainen altijd moet onderhouden worden.
Verschillende keren per week rijden en het vooral stap voor stap doen - begin vanuit stap en bouw zo verder op naar draf en galop, "probeer niet te rennen voor je kan stappen".
Losmakende oefeningen om te beginnen (voltes, inside en outside arc,..) dan overgaan naar verzamelen (overgangen rijden, paardje met contact in het bit rijden (vervolgens nageven), stop-back-up en terug vertrekken,...)
Het is heel belangrijk dat je paardje snel leert om de rug te gebruiken, anders kan dit later resulteren in oa rugproblemen bij je paard.
Het is niet omdat hij zijn hoofd en hals buigt dat hij automatisch zijn rug en achterhand gebruikt - veel paarden zijn slim genoeg om "vals nageeflijk" te gaan lopen.
Neem contact bij het trainen en leer hem nageeflijk te worden , het is echt een "fingerspitzengefuhl" wat je moet leren. Tijdig loslaten bij het nageven is zeer belangrijk...
Begin met snaffle en ga over naar shanks als jijzelf en je paardje de basis goed kennen - in sommige gevallen zal je zelf voelen wanneer je kan overschakelen (hangt af van paard en ruiter).
Ik heb een jaar met snaffle gereden (hoewel mijn paard naar alle waarschijnlijkheid al op shanks heeft gereden), maar ikzelf was er niet klaar voor en mijn paard had het nodig om "back to basics" te gaan.
Sinds 2 maand rijd ik met shanks, we zijn er nu beiden klaar voor.
Neem de tijd die jullie beiden nodig hebben, op lange termijn kan dit alleen maar lonen.

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:15

Ziet er veel beter uit SM!

Ik denk dat het goed is dat ze even een stap hebben terug gezet en weer wat meer aan de basis werken. Logisch dat het er nog niet uit ziet zoals zou moeten, maar ik vind deze foto's er veel beter uitzien dan de vorige topics. Volgens mij doen ze het echt wel goed die tweetjes ;)

Lincy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:24

Hoi,

Ik denk dat ik je paardje van ergens ken. Is het Sandy Zippo? Ik heb nog met de vader Zippo's Fashioned gereden en train nu momenteel ook twee zonen van hem :)

Groetjes

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 10:04

Ja, dit is de enige echte Sandy Zippo :Y)

Lincy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:45

Hehe wat leuk seg!

Als je graag eens wat familie van je Sandy Zippo ziet, mag je ons altijd een bezoekje brengen op de Double D ranch in Heist-op-den-Berg :)

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:04

Leuke foto's Shadowmagic! Ik heb al enkele hele goeie tips voorbij zien komen voor jullie. Maar de basis is goed zoals iedereen kan zien, je hebt hem ontspannen aan het lopen en van hieruit kan je vooraan iets meer druk gaan opbouwen tot je voelt dat hij nageeft. Stap voor stap kan je dan de teugels losser laten tot hij ook op deze lengte nageeft. Ook veel cirkels maken met binnenstelling, duw dat binnenbeen eronder, zodat hij meer moet verzamelen en vraag gelijdelijk aan meer stelling in die hals. Zodra hij soepeler wordt zal hij ook langer kunnen verzamelen dan. Succes!