Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
En door middel van western te gaan rijden verander je het gedrag van je paard buiten echt niet. Dat je paard wat meer relaxed moet zijn buiten bereik je alleen dmv oefenen oefenen en nog eens oefenen.
Miss_Montana schreef:Wil je je paard alleen maar western laten omscholen om aan een lang teugeltje buiten te kunnen rijden? Dan zou ik het niet doen... Elk paard moet aan de lange teugel ontspannen kunnen lopen. Ongeacht of het een dressuur, western of polopaard isEn door middel van western te gaan rijden verander je het gedrag van je paard buiten echt niet. Dat je paard wat meer relaxed moet zijn buiten bereik je alleen dmv oefenen oefenen en nog eens oefenen.
Natuurlijk is er wel de mogelijkheid om je paardje om te scholen, als je écht western wil gaan rijden. Maar je zal wel lessen moeten volgen en begeleiding moeten krijgen om het je paardje aan te kunnen leren. Wel raad ik je aan om eerst eens een proefles western te gaan doen, het lange teugeltje is namelijk iets waar je jaren naartoe werkt. Dus het is zeker niet zo dat 'wij' gewoon de teugels losgooien, westernzadeltje erop en gaan met die banaan
Da's geen kwestie van 10 lesjes maar net als bij dressuur een kwestie van jaren ervaring.
s_spikker schreef:Dat zou idd een optie zijn.
Mijn merrie is te druk om relaxed mee te kunnen rijden, En omdat western er altijd uitziet of dat het heel "makkelijk"gaat dus zonder in de mond te zitten.
Ben met deze merrie al 10 jaar bezig maar ze blijft heet zodra je wat van haar vraagt. Met een lange teugel uitstappen in de bak gaat nog maar verder wil ze maar gaan en gaan
Imo is het ook bij de dressuur niet de bedoeling dat je met constante druk in de mond rijd... Vooralsnog kan je heus wel western gaan rijden hoor, maar verwacht niet dat je paardje denkt: 'Heuj, westernzadel... losse teugel... laat ik nu maar eens mijn beste pleasure drafje tevoorschijn toveren!'. Misschien dat het met de manier van houden te maken heeft? Krijgt je paard veel weidegang of juist niet? Word er veel biks/krachtvoer gegeven? Daar kan het ook nog aan liggen. Tenzij je gewoon echt een heethoofd hebt die niet te stuiten is. pharagirlke schreef:Niet? Nou dat valt me lelijk tegen van jullie westernruiters hoor![]()

Verruimingen en meerdere op een lange zijde. drie passen voorwaarts, drie passen terug, drie passen voorwaarts, drie passen terug.
s_spikker schreef:ja dat is zo.ik vraag me ook wel eens af of het er nog wel uit te krijgen is.
inmiddels is ze 16 (met 5 jaar kocht ik haar) en nog is ze eigenlijk niets veranderd.ze blijft heet. een eerlijk gezegt vind ik het niet heel prettig om zo buiten te rijden want het is constant een "gevecht" ze wil ruimte maar als je die haar geeft gaat ze harder en harder. geef je die niet word ze ook druk
het is me een apparte dame haha
.
succes