[WN] Is deze pony nog om te scholen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

s_spikker

Is deze pony nog om te scholen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 17:53

Nu had ik laatst een topic dat mijn merrie wegens beenproblemen niet meer te rijden was. Nu blijkt zij nu toch weer goed te zijn gaan lopen. Na een poos gesukkeld te hebben. Vanaf mei.

Nu heeft deze merrie altijd dressuurmatig gereden, Het is wel een enorme heethoofd. En het dressuren vind zij eigenlijk niet geweldig. Springen vind ze het einde maar hierbij wordt ze te heet voor mij. Buiten is ze ook erg heet.
Het betreft een 16 jarige merrie.

Nu lijkt het mij geweldig om relaxed aan een lang teugeltje buiten te kunnen rijden, Ala western. Maar is deze pony nog wel om te scholen op deze leeftijd ?
En is dit voor een heethoofd wel mogelijk of draaf ik nu te ver door in mijn wilde plannen?

Dit hoeft niet op korte termijn want wil haar niet gelijk gaan overvragen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:55

Je bent nooit te oud om te leren ;)
En ik denk je pony ook niet,die van mij was 13 toen ik met western begon en hij pakte het heel leuk op.
Alleen erg jammer dat bepaalde oefeningen heel erg belastend voor hem waren dus moest ik echt goed bekijken wat wel of niet kon.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:56

Je kunt toch ook met een dressuurpaard met een lang teugeltje rijden.
daarvoor hoef je toch geen western te rijden?
Je paard weet immers niet hoe het heet wat je doet. :D

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:57

Ik denk dat dat nog kan hoor! :j
Al is het per paard wel verschillend. Zo rijd mijn instructrice een ouder paard die je totaal niet van haar oude gewoontes afkrijgt! Die van mij bijv zet haar eigen dingen opzij om nieuwe dingen te leren. Die vind dat leuk, en doet dat graag.
Gewoon proberen, en rustig aan doen :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:59

Mijn paard is ook vaak erg heet buiten, maar het is echt een kwestie van hoe vaker je het doet, hoe rustiger ze worden. Als ik de hele winter niet ben geweest is ze de eerste keer in het voorjaar zo gek als een deur, ga ik gewoon de hele winter door eens per 2 weken, dan is ze ook in het voorjaar mak :)

en omscholen: de basis van engels en western is zo goed als gelijk, dus het maakt weinig uit wat voor zadel en hoofdstel je eromheen doet, als je paard aan een los teugeltje kan lopen, zal die dat blijven kunnen en andersom. Je moet alleen niet de fout maken er een scherper bit in te gooien onder het motto 'western', en je dan af te vragen waarom je paard ineens anders reageert (ja ik heb het zien gebeuren ;) )

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:01

Ik weet niet of je zelf al ervaring hebt met westernrijden? Anders zou je haar ook door iemand anders kunnen laten omscholen! Of met een goede instructeur, ik weet zeker dat het moet lukken al zal het wat geduld en tijd kosten..

s_spikker

Re: Is deze pony nog om te scholen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 18:08

Zelf heb ik totaal geen ervaring met westernrijden.
Ze is eigenlijk altijd al erg druk geweest al rijd je iedere dag. Zo is de gallop buiten of met een groep compleet funest dan gaat ze uit haar dak. Kan je haar nog zo inhouden dan viert ze wel feest op haar plek.

Zelf kan ik het denk ik niet haar helemaal omscholen. Nu weet ik dat er in oud gastel iemand les geeft in western. Maar of die ook paarden omschoolt?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:20

Ik zou dezelfde vraag eens op het westerngedeelte van bokt zetten, daar kunnen mensen uit jouw omgeving je vast helpen met je vragen :)
Western heeft net als engels meerdere takken, dus er zit vast iets bij dat goed bij jou en je paard past!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:09

Is het niet zo dat je met westernrijden de benen best wel belast? (zoals jullie horen, ik heb dr geen verstand van, maar met die slidings en spinnen etc?)
Een paard omscholen kan altijd naar mijn idee, of ze er goed in worden, geen idee..maar iets nieuws is altijd verfrissend, voor jezelf en voor het dier en dat werkt al positief gok ik?
Wat fijn datz e weer goed loopt, heerlijk! Veel plezier.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:59

Vergis je niet, de basis bij Western en dressuur is praktisch hetzelfde, een lange teugels is meer een einddoel.
Wees je daar van bewust.

Oefenen op rijden met een lange teugel, of op een goed Westernzadel, dat kan altijd. ;)

@Amy77, dit is slechts een onderdeel van het Western, nl reining, maar er zijn nog een heleboel andere onderdelen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:15

PP > WN AM

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:56

volgens mij staat dit topic nu 2x bij wn am.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:59

trickywonder schreef:
volgens mij staat dit topic nu 2x bij wn am.

Dat klopt; ik heb Berdien geTeMt. :)

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:14

ik wist niet hoe dat moest ik dacht meld het hier komt het vast goed.
en idd! bedankt!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:57

Gezien de inhoud van de reacties plaats ik hier een slotje, en laat ik het andere topic open :)