Tjeetje, wat ben ik blij dat ik dit forum gevonden heb! Ik hoop hier voldoende tips en oplossingen te vinden zodat ik ooit weer kan gaan rijden!
Mijn situatie is als volgt. Ik heb een spierziekte waardoor mijn spieren in de kramp schieten of plotsklaps verlammen. Desondanks heb ik tot mijn 15e jaar gereden. Mijn ontwikkeling verliep langzamer dan bij een standaardruiter en ik had hulp nodig om dmv een stoel op een paard te stappen. Desondanks reed ik toen reguliere dressuurwedstrijden. Ik ben 21 jaar gelden gestopt met rijden na een operatie.
Ik wil heel graag weer gaan rijden. Zowel fysiek als mentaal is dit een enorme stap! Met name mentaal moet ik ervoor zorgen dat eea zo goed mogelijk gebeurd. Ik heb reeds gezocht naar maneges bij mij in de buurt waar aangepast rijden georganiseerd wordt. Dit is manege Poelenburg (Schoorl), manege Waarland, manege Nibbixwoud en manege de Eenhoorn (Blokker). Ik twijfel echter enorm of een georganiseerde les aangepast rijden voor mij geschikt is. Ik lees bijvoorbeeld verhalen over gezamenlijke uitjes en paardrijkampen. Dat is mijn intentie niet. Ik ben welliswaar mobiel beperkt (ik loop met krukken), maar ik wil niet bij een groep van invalide horen. Heeft er iemand ervaring met deze lessen?
Daarnaast is mijn doel niet alleen rijden. Ik wil een eigen paard. Het zal een moeilijke en lange weg worden. Ook is het nu onduidelijk of ik ooit voldoende kan rijden om een paard voldoende uitdaging te bieden, maar dat zal de toekomst uitwijzen! Er zijn diverse opties. Qua schofthoogte kan ik bijvoorbeeld mijn doelen bijstellen en overgaan op een fjord. Indien rijden helemaal onmogelijk is, komt de optie het redden van een slachtpaard en deze een bijzonder goed leven / pensioen aanbieden; ik kan dan mijn energie kwijt in de verzorging van het paard.
Om mijn plan te doen-laten-slagen is het belangrijk dat ik bij de basis begin. Vrij vertaald ben ik ooit met Jip en Janneke begonnen, voordat ik Eline Vere kon lezen. Oftewel ik moet eerst bij de basis beginnen! Een paard borstelen. Ik moet bijvoorbeeld eerst vertrouwen krijgen dat als het paard beweegt, ik voldoende balans heb om te blijven staan. Om dit op te lossen had ik zelf het idee om contact op te nemen met iemand die equitherapie geeft. De desbetreffende paarden hebben immers meer geduld dan een gemiddeld paard. Op marktplaats zijn diverse adressen die equitherapie aanbieden. Heeft iemand ervaring met equitherapie in Noord-Holland. Of is hier iemand met een paard dat geschikt zou zijn om zich door mij te laten borstelen? Ik wil hem / haar graag een paar keer huren om te borstelen!
Tenslotte mijn laatste vraag! Wie rijdt er met een fysieke beperking in de buurt van Alkmaar? Ik zou heel erg graag een keertje bij je komen kijken!
Bedankt voor het lezen van mijn verhaal en iedere tip is welkom!
Groetjes, Petra