Gelders paard in de endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soleil2005

Gelders paard in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:22

hallo allemaal,

Ik ben mij aan het verdiepen in de endurance sport. Maar ik wil wel weten of ik niet scheef aangekeken word bij mijn eerste rit. Ik heb namelijk 2 paarden. De oudste is 11 jaar en heeft geen papier. Maar mensen die haar zien denken dat ze een gelders paard is. Ze heeft trekjes van een rij en van een tuigpaard. Ze vind het heerlijk om lange stukken te draven. Ze is 1.65 hoog. Denken jullie dat ik met haar endurance zou kunnen rijden? Zijn er meer zulk type paarden? Wat ik al zei ik heb nog geen ervaring.

Mijn 2de paard is nu nog veel te jong. Hij is een nrps. Zijn bloedlijn is een beetje appart. Daar komt hij:
moeder is van samber (kwpn) en de moeder van moeder is een arabier. Zijn vader is de appaloosa hengst oleander en zijn vader is anglo-arabisch (saint urus dólympe). Zou hij een geschikt endurance paard kunnen worden?

Ik zie jullie reacties tegemoet.

Tsjikkie

Re: Gelders paard in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:24

Naar mijn mening, zijn alle gezonde paarden, met een gezonde conditie, geschikt als endurance paard, in ieder geval voor de Klasse I.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:26

Dat weet je pas als je het probeert. Ieder normaal paard kan 10km lopen dus als je gewoon eens leuk mee gaat doen in de instap klasse (waar je elk ras en type tegenkomt) kom je er vanzelf wel achter of je er verder in kunt groeien. Plezier staat voorop.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:30

Ik kan mij herinneren dat er toch wel wat Gelders ( achtige) paarden meeliepen toen ik nog endurance reed, een aantal jaar terug. Ook in de hogere klasses!
Enne, endurance ruiters kijken je niet zo snel scheel aan hoor. Er lopen altijd paarden en ponies van allerlei ras/ geen ras rond. Zo lang jij en je paard er lol in hebben is het oke. Dus gewoon een keer een kennismakingsrit meerijden, dat kan altijd, klasse 1 is voor elk ras te doen. Afgelopen jaar liep er hier in Zelhem zelfs een Fries mee in klasse 3 en die deed dat heel verdienstelijk.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:31

Ik rij met mijn 14 jarige paint ruin mee,... wil prima hoor!
Alles loopt mee in klasse 1, gewoon lekker een keer een kennismakingsklasse starten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:32

Sizzle schreef:
Dat weet je pas als je het probeert. Ieder normaal paard kan 10km lopen dus als je gewoon eens leuk mee gaat doen in de instap klasse (waar je elk ras en type tegenkomt) kom je er vanzelf wel achter of je er verder in kunt groeien. Plezier staat voorop.

Voor een klasse I mag je toch wel iets meer verwachten dan 10 km. :=

Elk paard wat gezond is en goed getraind is kan endurance lopen. Als ik het goed heb is er minstens één gelder die klasse 3 of klasse 4 gereden succesvol gereden heeft.

soleil2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:33

oke wat leuk om te horen. Ik heb jaren dressuur gereden en daar werd ik met mijn (niet te mooie paard) erg vaak scheef aangekeken.(erg jammer)
Ik ga zeker oefenen en een keer de kennismakingsrit mee rijden.
Is er hier iemand die in de buurt van harderwijk woont waar ik een keer bij mee mag op wedstrijd?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:47

Judith_ schreef:
Sizzle schreef:

Voor een klasse I mag je toch wel iets meer verwachten dan 10 km. :=

Elk paard wat gezond is en goed getraind is kan endurance lopen. Als ik het goed heb is er minstens één gelder die klasse 3 of klasse 4 gereden succesvol gereden heeft.

Ik zeg toch ook nergens klasse 1?
Ik weet dat er (in ieder geval een paar jaar geleden) hier en daar kennismakingsritten gedaan werden waar je geen lid voor hoefde te zijn van een desbetreffende vereniging en die ritten waren 10-15 km om gewoon eens het gevoel op te doen. Misschien dat het niet meer bestaat?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:57

Ga je lekker naar Kootwijkerbroek toe :D Mooie wedstrijd om te gaan kijken!! Even de groom route uitprinten! Kun je op meerdere punten gaan staan kijken ;)

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:58

Die kennismakingsritten werden niet door de KHNS-EV (v/h DER) georganiseerd. De kennismakingsklasse is qua afstand gelijk aan de klasse 1 wedstrijden, alleen de minimum en maximum snelheid liggen wat lager.

Maar om terug te komen op de vraag van TS kan een Gelders paard Endurance lopen? Ja hoor, waarom niet? Als je paard maar gezond is en rad loopt. Endurance is niet zo van het plaatje, hoewel de meesten wel weer gek zijn van mooie kleurtjes ;) en daarmee dan toch wel weer van de mooie plaatjes :+
Laatst bijgewerkt door Alvaron op 04-08-09 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:00

Sizzle, in Nederland hebben we ze inderdaad niet (meer, of ze er ooit geweest zijn weet ik niet)onder instapklasses verstond ik kenninsmakingsklasse's onder. Met de zelfde functie, namelijk kijken of endurance wat is zonder dat je lid hoeft te worden. Die zijn gelijk aan de klasse I en dus zeker langer dan 10 km. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:04

ok, bedankt.
Is ook al zeker 5 jaar geleden dat iemand mij vertelde dat zulke ritjes bestonden. Misschien was dat dan van een bepaalde vereniging die dat op eigen houtje deed of zo.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:45

Raar aankijken doen ze zowiezo niet hoor in de endurance, daar hangt een hele andere sfeer dan tijdens een andere wedstrijd. Iedereen is gebaad om met een goed gekeurd paard te finishen!! Daar heb je soms wat hulp bij nodig van anderen en die verlenen ze dan ook :D

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:30

Er is zelfs een gelder die 160'ers heeft gelopen...
Daisy van Susan de Boer Sap!

soleil2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 08:36

oke wat leuk om te horen zeg..
Ik ga zeker een wedstrijd bekijken en een keer de kennismakingsklasse mee rijden. Maar klopt het dat je in klasse 1 alleen individueel mag rijden? En waar kan ik de punten vinden bij een wedstrijd waar de grooms staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:00

In klasse I is er altijd een individuele start, dat betekent dat er om de twee minuten iemand start. Maar 9 van de 10 keer kun je bij de organisatie wel aan geven dat je graag met die en die wil samen starten. Soms wordt er wel een max. gestelt aan de hoeveelheid ruiters die in één keer mogen starten.

Onderweg mag jij prima bij iemand aan haken en verder de rit mee uit rijden. Vanaf klasse II is er voor de organisatie de keuze om een massa start te organiseren. De hele groep deelnemers in één keer. Met de nieuwe regelingen wordt er meer voor gekozen om in klasse II ook individueel te laten starten. Maar ook in de hogere klasse's mag je zelf weten of je in een groepje de rit rijdt of alleen.

Je bent dus niet verplicht om de hele rit alleen te rijden. Mag wel.

Dit is een voorbeeld waar je de groompunten kan vinden: http://www.deronline.nl/wedstrijd/kaart/20090405_35.pdf Bij de kruisjes met A,B en C ect. is de gelegenheid om te groomen. Soms wordt er ook wel een geschreven groomroute bijgeleverd.

Bij sommige wedstrijden is op de kaart heel makkelijk te vinden waar je eventueel kan groomen en wordt er dan ook geen groomroute bij geleverd.

soleil2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 10:04

oke bedankt voor de informatie. Misschien een domme vraag maar kan je die groomroutes van te voren van internet halen of krijg je ze op de dag zelf?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:33

Soms staan ze in het boekje/op de website en soms krijg je er geen en moeten je grooms zelf op de kaart kijken.