[WN] paard kopen waar precies op letten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yoni1

paard kopen waar precies op letten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:04

Ik ben aan het sparen voor een paard waar ik het lieftste allround mee wil gaan rijden. Qua type vind ik het type van de reiners wel aansprekend. Voor ik dingen ga vergeten heb ik graag tips. Ik wil gaan kijken bij een paard en dan een keer of drie terugkomen. Om te kijken of die klik er is. of vinden jullie dat onzin?

Paard hoeft niet zo groot 1.60 cm of meer, hou wel van een wat kleiner type. Wel een paard die al ingereden is. moet gezond zijn, is daarbij een keuring verstandig?

hebben jullie nog tips waar te kijken? Op marktplaats natuurlijk maar misschien zijn er nog prive stallen die zelf fokken? En hoeveel zou zo'n paard moeten kosten? hoeft geen paard te zijn die op hoog nivo presteerd. Kleur maakt niet uit en geslacht ook niet. Wel heb ik ontdekt dat je met een hengst pas mag starten als je wat hoger rijdt?

Dus voor een gewoon paard die de normale dingen kent dacht ik rond de 4000 euro. zit ik dan in de buurt?

Tips van harte welkom.

Anoniem

Re: paard kopen waar precies op letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:21

Denk dat je met 4.000 wel goed zit voor wat jij wil :)

Wil je ook nog in het buitenland kijken?
www.wittelsbuerger.de staan ook veel leuke paarden.

Keuren zou ik zelf altijd willen, je hebt dat iig wat duidelijkheid over de conditie van het paard.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:40

Westernpaardjes groter dan 160cm zijn trouwens niet zo heel makkelijk te vinden.. Tussen de 150 en 155 al veel eenvoudiger.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:45

wil je een ras of gewoon een leuk paardje? (dus quarter/paint pf maakt niet uit) dat is namelijk wel belangrijk ivm budget.

Niels, wittelsbuerger is over het algemeen wat duurder

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:49

Ja hoor in het buitenland wil ik ook best kijken. Niels zou je dan alleen een klinische of ook de röntgentologische doen? Als ik dan toch zou keuren maar misschien alles doen. de meeste gebreken komen vogens mij toch aan het licht zo?

Soms zie ik wel paarden voor minder aangeboden is dat verstandig daar uberhaupt op te reageren? En als ik alles onder de knie heb (goed genoeg geoefend natuurlijk :D ) wil ik toch heel graag wedstrijden rijden. Zou dat lukken met een paard van rond de € 4000 of moet ik dan beter verder kijken?

Of dit paard beschouwen als leerpaard en dan later eentje kopen die meer kan? Mits ik dat ook kan :o

Troi dat klopt dat weet ik maar als ik het zo zie zijn de pleasure paarden toch wel nog aan de maat, daarom dat ik dat erbij zette ;)

Pienb ik ga wel voor quarter of paint! ik weet dat je met andere rassen ook kan western rijden, en sommige niet onverdienstelijk ook. Maar als het even kan dus ook echt wedstrijden... en dan (no offence aan de andere rassen hoor) denk ik dat je met paint/quarter beter uit de voeten kan :D

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:08

Pien, zeker onder de kleinanzeigen heb je vaak best leuke paarden voor ruiters die niet op topniveau mee willen (gaan) doen.

Yoini: Ik zie nu dat je ook wedstrijden wil rijden. Wil je bijv ook NRHA's starten, dan zou ik nog even doorsparen. Ik denk niet dat je een bereden quarter/paint voor 4.000 kan vinden die ook nog potentie daarvoor heeft.

Keuren, ik zou voor 4.000 alleen klinisch keuren tenzij je dingen ziet die je raar lijken (bijv een been wat niet helemaal perfect lijkt), dan zou ik ook foto's laten maken.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:11

das een leuke beestje, ik kan niet zo goed duits lezen dus waarom ze verkauft word weet ik niet.
maar Ik vind het een leuk dier.

je kan ze ook wel goed koper krijgen hoor, en als je ze volledig laat keuren weet je gelijk dat er niets mis is met het dier. dat is een keuze die je zelf moet maken.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:13

ik zou dat lekker aan dr zelf over laten.
mijn paard heeft veel minder dan 4000 euro gekost en ik heb dr ook op de foto laten zetten.
waarom doe ik dat? dan weet ik hoe ze er van binnen aan toe is.
ze was toen ook nog net een 2 jarige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:14

Paintless, zelfs met röntgenologisch ben je er nog niet zeker van dat alles goed is. Dingen als pezen, spieren etc zie je niet op de foto.

Je hebt inderdaad duidelijkheid dan, dat is waar. Ik denk dat de TS dat zelf moet weten, maar ik zou het persoonlijk niet doen als het over een jonger paard gaat en in een niet al te hoge prijsklasse.

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 12:16

:D Ik word goed geholpen hier (blij blij blij) Moondancer bedankt voor de link. Is wel een soort paard wat mij zou aanspreken denk ik. Helaas heb ik de centje nog niet bij elkaar! Als ik zo'n paard zou kopen wat nog niet alles kent moet ik wel een goede trainer hebben, anders ga ik er toch vast wat aan verpesten.

Ook Niels bedankt. Ik wil wel nrha starten topnivo ga ik zelf niet halen maar wil wel zover mogelijk eruit halen wat erin zit. ik hou wel van competitie!

Vraagje wat misschien niet helemaal thuis hoort hier. Hebben we ook een gedeelte hier ergens waar we gewoon met elkaar kunnen kletsen? Lijkt me leuk de mensen wat beter te leren kennen. het westerngedeelte lijkt me ook minder groot dan de rest van bokt. Hebben we dat niet ergens een speciaal topic daarvoor? Moet je dat aanvragen ergens?

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 12:18

Paintless ik denk dat ik toch ga keuren al is het er een voor 4000. het zijn wel mijn spaarcentjes en als het paardje wat ernstigs heeft zit ik straks met mijn handen in het haar. maar jij vind dus ook foto's wel verstandig? Misschien toch maar dan straks.

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:52

Fotos zou ik zeker doen... Als je fotos laat maken tegenwoordig ben je (i.i.g. in deze regio, handig joh Belgie) 150 euro kwijt voor compleet op de foto (incl. rug/hals endergelijke dus niet alleen benen).. Voor dat geld (vergeleken met vroeger) zou ik het zeker doen als je enigzins zekerheid wilt hebben

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:03

Geen dank hoor!!
Als je je geld bij elkaar hebt , dan sein je ons maar in , kunnen we samen met je zoeken :D
@bloempjeh , dat is echt geen geld voor alle foto's , daar kun je het zeker niet voor laten!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:08

yoni1 schreef:
Ik ben aan het sparen voor een paard waar ik het lieftste allround mee wil gaan rijden. Qua type vind ik het type van de reiners wel aansprekend. Voor ik dingen ga vergeten heb ik graag tips. Ik wil gaan kijken bij een paard en dan een keer of drie terugkomen. Om te kijken of die klik er is. of vinden jullie dat onzin?

Ik ben zelf al 8 maanden zoekend.. en ben een stuk wijzer geworden.
Ik heb al veel mensen gemaild.. kreeg uitgebreide mails, halve mails, geen antwoorden, leugens, onkunde... veel paarden gezien en al 2 x een paard laten keuren. Maar 2 x afgekeurd.. Morgen wordt de 3e gekeurd 8-)
Ik geloof niet in een directe klik.. die ontstaat pas als je elkaar leert kennen, dat groeit, ja, of niet.
Een aantal keren kijken is altijd goed. Keer rijden, in bak en buiten bak.. laten open op het harde en de cirkel. Dan heb je dat vast gedaan. En dan terugkomen voor bevestiging van je gevoel..

Citaat:
Paard hoeft niet zo groot 1.60 cm of meer, hou wel van een wat kleiner type. Wel een paard die al ingereden is. moet gezond zijn, is daarbij een keuring verstandig?

De maat die je aangeeft, is nou niet echt een quartermaat. Weet niet of je nu echt een quarter wilt.. of e-pony, paard of een western gereden pony?
Mensen die hun paard verkopen zeggen eigenlijk altijd wel dat het paard gezond is. Ga niet alleen. Neem iemand mee die bekend is met western, evt ras, evt western kan rijden en goed beeld van een gezond paard heeft. Maak opnames, foto en video. Altijd klinisch laten keuren!

Citaat:
hebben jullie nog tips waar te kijken? Op marktplaats natuurlijk maar misschien zijn er nog prive stallen die zelf fokken? En hoeveel zou zo'n paard moeten kosten? hoeft geen paard te zijn die op hoog nivo presteerd. Kleur maakt niet uit en geslacht ook niet. Wel heb ik ontdekt dat je met een hengst pas mag starten als je wat hoger rijdt?

Waar kijken.. mja, ik keek overal; marktplaats, stallen, kapaza Belgie, Duitsland. Ik wilde ook weer niet stad en land afrijden
En wat je wilt: een groen paard.. en net gereden paard, een getrainde, een ervaren enz

Citaat:
Dus voor een gewoon paard die de normale dingen kent dacht ik rond de 4000 euro. zit ik dan in de buurt?

Dat had ik eerst ook in gedachten.. maar dat ging me niet lukken. Dan zul je echt moeten zoeken...

Bloempjeh..
Dat is echt een koopje... Ik heb toevallig van de week geinformeerd voor keuring met foto's (meestal 20/22 stuks) regio Den Haag: 450 euro ex.
Ik heb ervaren na 2 afkeuringen dat er vaak (als ie niet geheel goed is) al iets naar voren komt bij de buigproef. Dus dan hoeven de foto's ook niet meer 8-)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:05

ik was ook 450 kwijt voor de foto's. waren er 16 geloof ik maar weet t niet meer zeker.
buigproefen is toen niet gelukt omdat ze nooit geleerd had stil te staan en wel geleerd had altijd dr zin te krijgen. dus de foto's bevestigden alleen maar dat ze oke was.
het mag dan een goedkoop paardje geweest zijn, het is wel mijn paardje. en ik wil dat ze gezond is. ook al kost ze bij wijze van spreken maar 150 euro of 15000 euro.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:20

Bloempjeh schreef:
Fotos zou ik zeker doen... Als je fotos laat maken tegenwoordig ben je (i.i.g. in deze regio, handig joh Belgie) 150 euro kwijt voor compleet op de foto (incl. rug/hals endergelijke dus niet alleen benen).. Voor dat geld (vergeleken met vroeger) zou ik het zeker doen als je enigzins zekerheid wilt hebben

Bloempjeh dan heb je zeker een koopje, hier in Duitsland betaal je zeker weten meer. Ik ben bij mijn DA 500 euro kwijt. En een paardje wat ik een paar jaar geleden in het zuiden van Duitsland heb gekocht was ook de keuring 500 euro.

@Yoni, op zich is er voor 4000 best wel leuks te vinden, maar als je echt een beetje ambitie hebt zou ik dan nog even doorsparen. Over het algemeen (uitzonderingen daargelaten dus ;) ) kosten de iets getalenteerdere paarden toch meer dan dat. Of je moet al een jonkie kopen.
Foto's en klinisch zou ik vanaf 3 jaar en met die prijsklasse zo wie zo laten keuren. Het geeft geen garantie maar wel een klein beetje zekerheid.
Waar je evt ook over kunt nadenken en kijken is welke lijnen jouw smaak zijn en die je kwa bouw en karakter aanspreken. Ik heb persoonlijk een paar lijnen waarvan ik geen nakomelingen wil. Dat is geheel persoonlijk, ik ga dus ook niet uitwijden welke het zijn, maar ik val bv meer op het cuttertype. Erg denkende paarden die soms een eigen willetje hebben (schoolvoorbeeld daarvan staat hier op stal :+ En ze draakt op het moment als de beste :roll: ) Waarbij ik sommige reininglijnen te te te ............ hoe leg ik dat uit, te slaafs is mss nog wel de beste benaming, zijn in mijn ogen.

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:48

Voor wat je wil doen en zoekt is een QH waarschijnlijk de beste keus. Betreffende de prijs denk ik dat je (weliswaar met wat geluk en veel rondkijken) tussen de 4000-5000 euro zeker iets goed kan vinden.
Mijn eigen QH is zo'n toevalstreffer geweest : 5jaar oud, super bloedlijnen, maar bij zijn vorige eigenares superdominant (zij had ontzettend veel schrik en werd er continu "afgebonjourd"). Geef toe, ik heb wel een risico genoemen maar zijn karakter was goed, papieren super, conformatie super, zeer intelligent en ongeloofelijk cool - er waren foto's van de benen aanwezig + een keuringsverslag van nog geen jaar oud. Dooardat hij weg moest heb ik hem geen 5000 euro betaald. Er is werk aan geweest, maar hij heeft bij mij nog nooit gebokt - hij heeft wel karakter (dat is eerder leuk) en hij heeft mij als baasje aanvaard !!
Wat je vooral moet bekijken :
Karakter in de stal en onder de man.
Bloedlijnen (reining, pleasure,cutting - op internet vind je veel info betreffende bloedlijnen)
Conformatie : hoe is zijn bouw
Gezondheid : neem iemand mee -vraag keuring (vooral als het paard uit wedstrijdmilieu komt dan zeker keuring vragen voor nazicht op vb. artrose,...)
Beenstanden en hoeven bekijken...
En neem vooral je tijd !!!!
Zo'n zoektocht is echt wel fun hoor en je leert ontzettend veel bij over paarden...maar ook over mensen ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:17

ik heb (denk ik) ook geluk gehad :-)
paardje van thuisfokker gekocht. was al 4 en nog niet aangereden of niks (quarter) hierdoor wel goedkoper kunnen krijgen.
ik ben maar 1 keer gaan kijken en toen heeft ie me geschopt en eraf gemikt bij het opstappen (had een paar keer iemand op gezeten maar nog niet met westernzadel en deze schoof heel erg).
maar, conformatie was erg goed, papieren goed, en ik had echt het idee dat zn karakter goed was en deze dingen alleen uit onwetendheid waren.
geen keuring gedaan.

nu hij gewend is blijkt idd dat ik gelijk had mbt zijn karakter, hij is superbraaf.
staat nu in reiningtraining sinds woensdag. dit was een koopje denk ik voor wat hij dalijk gaat kunnen.

maar ik heb wel een groot risico genomen (het kan natuurlijk nog steeds zo zijn dat de trainer dalijk zegt dat het niks wordt).

dus: prijs is heel vaak belangrijk maar als je goed zoekt, kennis hebt en zelf wat kunt kun je voor dat geld echt wel iets vinden./
ik ben voor paard + 3 maanden training (echt niet de goedkoopste) nog geen 4000 kwijt..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:26

Maar je zal toch flink moeten zoeken wil je een goed paard vinden voor dat geld, al zijn er nu door alle verhalen over de crisis, wel paarden te koop voor dergelijke bedragen.
Maar ga niet over 1 nacht ijs, neem iemand mee die veel verstand heeft van paarden ( en als je naar een paint/ quarter gaat kijken iemand die verstand heeft van die rassen).
Paardenhandel is iets waar je heel voorzichtig mee moet zijn ( zeker in de goedkopere regionen al is een duur paard geen garantie dat het allemaal wel in orde is).
Klinisch keuren is i.m.o. vaak onzin, zeker de manier waarop de meests DA's dat doen, een doorgewinterde paardenman/ vrouw moet ook genoeg kunnen zien.
Er zijn nogal wat P/Q eigenaren die geen buigproef toelaten, overigens zegt die proef ook weinig. Als je een jong paard koopt zijn X rays ook niet zaligmakend. Maar als een jong paard al bemerkingen heeft moet je hem altijd laten staan, eentje van 12 en ouder met licht artrose is weer vrijwel geen probleem omdat veel paarden van boven de 10 daar wel eens wat last van hebben zonder dat het ooit een echt probleem wordt of je er iets van gaat merken.
De kans dat je een ingereden ( goed gezonde) Q/P koopt voor dat geld is i.m.o. vrij klein, maar een kruising of ander ras is daarvoor wel te vinden.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:56

Ik zou je zeker aanraden om een aantal keer te gaan kijken, als je een paard gevonden hebt dat je aanspreekt. Dat is echt niet raar en bovendien zie je vaan de tweede of derde keer weer dingen die je eerder nog niet opgevallen waren.
Ik geloof wel in een klik op het eerste gezicht :) Een band moet groeien, maar ik vind persoonlijk wel dat je het gevoel moet hebben: Ja, dat is 'm! :D

Een keuring moet je voor jezelf beslissen. Iedereen heeft weer een andere kijk op keuringen. Ik hecht wel waarde aan een klinische keuring en zouden daar afwijkingen bij te zien zijn, of twijfelachtige dingen, zou ik nog voor foto's gaan. Maar een ander wil soms wel helemaal rondom gekeurd, dus dat is erg persoonlijk. Bedenk wel dat ook al laat je het paard helemaal op de foto zetten en dat lijkt goed, er toch altijd 'problemen' kunnen zijn die je niet ziet op foto's of klinische keuring. Dus helemaal zaligmakend is het niet ;)

Als dit je eerste paard wordt zou ik proberen een wat ouder paard te kopen. Eentje die al veel gezien heeft en volledig beleerd is. Zo'n paard kun je ontzettend veel van leren en heel veel plezier van hebben! En met ouder bedoel ik heus niet meteen 18 ;) Een 10 jarige kan nog jaren mee en kan toch al ontzettend veel ervaring hebben!

Als je dan het paard van je dromen hebt gevonden zou ik vragen of je het bijv. een week op proef mag. Dit kun je met een goed contract heel prima regelen en er zijn best veel verkopers die daarvoor open staan. Zo kun je toch zien of hij bij jouw thuis ook nog zo leuk is en hem in verschillende situaties testen. Mag het niet, dan zou je nog kunnen proberen om een week bij de eigenaar intensief met het dier om te gaan.

Ik wens je veel succes met je zoektocht en hopelijk vindt je (net als ik) het paard van je dromen! *D

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:12

Mijn kruising was zelfs nog duurder :D
Maar goed als je voor iets meer geld een goed leerpaard hebt vind ik persoonlijk dat de iets hogere aanschaf prijs er niet zo veel toe doet. Ik heb het geluk gehad dat ik een paard van een stalgenoot over kon kopen. Ik wist dus precies wat voor karakter hij had en hoe hij met rijden was. En dat hij misschien wat duur was daar kan ik echt niet mee zitten, ik heb een superpaard! ;)
Succes met je zoektocht.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:24

Belangrijk is dat het karakter van het paard bij jou past. 2 personen in mijn kennissen kring hebben net allebei een paint gekocht, goede paarden met reining en allround kwaliteiten tussen de 4 en 5000 euro.
Neem iemand mee die objectief kan blijven en niet meteen 'verliefd' wordt op het paard.

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 22:54

Zo wat een hoop informatie hebben jullie allemaal! Wat leuk dat iedereen met me wil meedenken!

Branca ik bedoelde het paard hoeft niet zo groot te zijn en dan 1.60 m of kleiner :D Ik ga alle informatie van jullie nog eens goed doorlezen. Samengevat, als ik een goed leerpaard wil zou ik beter wat door kunnen sparen. Op zich is het wel mogelijk om voor die prijs een goede quarter/paint te kunnen kopen. Ik kan ook kijken welke bloedlijnen e.d. me aanspreken.

Met de klik bedoelde ik zoals Crow zei, of het karakter me aanspreekt en dat de klik enz moet groeien snap ik ;)

Pienb zo te lezen heb je wel veel geluk gehad! Maar jij bent wel begonnen met paard zelf in te rijden? Dan heb jij vast ook ervaring genoeg om te beoordelen of het paard goed genoeg is. Die ervaring heb ik niet. Ik zal ook zeker iemand meenemen om te gaan kijken en nog een keer terug willen komen. Niks overhaast doen. En als ik de eerste keer ben geweest misschien foto's neerzetten hier zodat jullie ook een oordeel kunnen vellen :P

Heb er geen op het oog nu hoor, eerst spaarpotje aanvullen. En er moet ook nog een zadel op natuurlijk, daar reken ik voor een tweede hands € 800,00 voor. Is dat redelijk?

Nu even nog een keer doorlezen of ik niks aan info gemist heb :+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:04

mooie samenvatting :-)
ik heb wat ervaring maar ook vooral kennis om me heen, ook heel belangrijk.
ben paard gaan kijken met een oud epaardenkenner die tig paarden heeft gekocht en verkocht in zn leven, maar dan dressuur. dus puur voor kijk op rechte benen en dat soort zaken (heb ik geen verstand van) met filmpjes en foto's naar USA gestuurt naar een vriendin die heeeeeel veel kennis heeft van bouw en gangen ed die daarnaar heeft gekeken.
qua mind van het beestje kan ik dat zelf goed bepalen, heb hem aan de hand even uitgetest met aantal zaken om gewoon te kijken hoe zn reactie is, dus karakter.
nou, dan heb je wel een beetje alle facetten en had hulp bij het zadelmak maken van iemand die dat al vaker goed had gedaan (western).

dus ja, goede hulp is wel noodzakelijk bij een jong paard!