[WN] Basistraining en galopprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Basistraining en galopprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 06:50

Ik ben benieuwd hoe jullie basistraining eruit ziet? Zijn er oefeningen die elke trainingssessie terugkomen? Waar train je op dit moment op en welke oefeningen heb je daarvoor?

Ik begin elke training met losrijden aan de lange teugel aan beide kanten in stap en draf. Dan pak ik de teugel wat meer op voor meer verzameling en ga ik wat voltes, slangevoltes, etc; kortom wat stuuroefeningen doen. Daarna werk ik altijd aan de buiging aan beide kanten in stap en draf.
Het vervolg van de training is afhankelijk waar ik op dat moment aan wil werken. Op dit moment is dat aan de lope.
Ik rijd L5 Pleasure en Horsemanship en train nu veel op de overgangen (mijn paard denkt dat ze een reiner is en staat vanuit de lope terug stil halt, haha :D ). Maar dat gaat wel steeds beter. Waar het werkelijke probleem zit is dat ze gewoon een hekel aan de galop heeft; na twee jaar onder het zadel heeft ze nog steeds een balansprobleem en lukt het haar maar moeilijk om met een bolle bovenlijn te galopperen. Ik heb haar een aantal maanden geleden door een ostheopaat laten nakijken en het bleek dat ze op meerdere punten in haar rug vast zat. Dat is nu behandeld maar nog steeds heeft ze veel moeite. Vooral het aanspringen is lastig (gooit dan dr kop omhoog). Mijn instrcutrice vindt dat ze juist sterk verbeterd is en adviseert me te blijven oefenen.

PoucyWouce

Re: Basistraining en galopprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:16

Voor balans kan ik adviseren om veel kilometers te maken, haar goed recht te houden en haar zo weinig mogelijk in de weg te zitten. Werk aan verzameling, maar forceer niks. Zo wordt ze vanzelf sterker. Je kan eventueel ook proberen te werken met een Pessoa teugel.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:33

Pessoa teugel is zeker een aanrader. Laag instellen is belangrijk. Je kunt dit best een aantal dagen achter elkaar doen voor je er weer op gaat zitten. Nog een tip....zodra je erop zit je paard al naar beneden vragen. Aan een losse teugel blijven ze de rug wegdrukken. Komt er niet gauw schot in. Ook tijdens uitstappen aan een lange teugel over de rug blijven vragen. Heb ik van een osteopaat!!!! :D

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:35

mmm tja wat doe ik altijd.. ik doe elke keer iets anders. de ene keer zet ik een trail parcoursje uit, de andere keer pak ik mijn pionnen voor wat horsemanship oefeningen, dan doe ik eens gewoon wat pleasurewerk in de bak, dan ga ik weer grondwerken of we gaan hard weg bij die bak en gaan op buitenrit of mennen... (tja, never a dull moment. zowel mijn paard als ik houden erg van afwisseling haha)

maar goed, ik kan je wel de opbouw van mijn lessen laten zien.
We stappen altijd in over de hoefslag. meteen lang en laag rijden, achterhand eronder en een vast tempo rijden. (mijn pony kan echt in sloooowmootion dus die moet ik een beetje voorwaarts zien te rijden. zonder dat het zichtbaar is. dus niet enorm bumpen enzo. )
Dan gaan we bezig met reverses bij de hoeken aan een lange zijde. De reverses moeten mooi in stelling en aanleuning blijven en zonder tempoverlies.
Dit oefenen we eerst in walk daarna gaan we bezig in de jog. Zelfde oefeningen.
Hierna gaan we vaak bezig met nette overgangen: stop-walk, walk-jog, jog- stop, jog-walk, stop - jog enz. hierbij letten we erop dat ze lang en laag blijft en meteen in een 4takt of 2takt wegrijd. geen gerommel!
En dan de gymnastische oefeningen zoals binnenstelling, buitenstelling vragen op hoefslag of een cirkel.
Cirkels rijden, achtjes rijden, slangenvoltes.
Cirkels openen en sluiten, wijken, sidepasses.
En dan de back up, en de turns.
Nog even bezig met de lopes, netjes aangalloperen, doorgalloperen , sturen, terugnemen.

Uitstappen aan een heeele lange teugel. Vaak kletsen we dan nog even na. :D

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 09:38

Ok, bedankt voor jullie tips. Even voor de duidelijkheid; ze loopt dus wel gewoon laag en verzameld in de andere gangen; het is dus alleen in de galop een probleem. En dan met name bij het aanspringen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:46

Misschien meer overgangen rijden, draven, aangalopperen en weer terug nemen naar draf. wat meer je buitenteugel erbij waar je vraagt om haar hoofdje naar beneden te houden.

Mijn paardje heeft het ook gedaan, met buitenrijden niet maar in de bak wel, is echt balans die ze dan niet helemaal goed had of niet goed durfde.
Door die overgangen te rijden is het bij mijn paardje helemaal opgelost ;)

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:53

ik zou ook veel overgangen rijden naar de lope toe en terug. Kleine stukjes vragen zodat het voor je paard ook te doen is. terug nemen als het een paar passen netjes heeft gelopen. Belonen. (bijv. op stem en even terugnemen naar een relaxte jog/ walk) Waarna je het nog eens herhaald. De stukken steeds iets langer maken.
Ook bijv. je eerst alleen richten op rechte stukken lope. (dit is vaak makkelijker dan een cirkel of hoek door in een nette lope met aanleuning en stelling) Wij oefenen de lope daarom ook heel veel buiten op lange zandpaden. Die van mij valt namelijk vaak terug uit de lope. dus dan is een lang recht pad bijv. ook makkelijker.

succes! +:)+

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:00

Trickywonder en Loody leggen het goed uit en dit zou ik ook zo doen.
Het is inderdaad heel belangrijk om tijdens het inrijden/trainen je paardje te verzamelen zodat het zijn rug omhoogwerkt en zo ook vanzelf neerwaarts zal rijden. Aan de losse teugel is wat je finaal wenst te bereiken...maar verzameling gaat er altijd aan vooraf.
Dus verzamelen door de achterhand onder te werken op de manieren door Trickywonder en Loody uitgelegd - overgangen, back-ups,...) maar ook durven contact op de teugels te nemen, het paard in het bit te rijden-blijven drijven en dan geleidelijk los te laten wannneer het paardje nageeft. Op den duur loopt het als vanzelf VW/NW en op dezelfde impuls.
Galop is bij mij ook een probleem geweest - hij wou links totaal niet aanspringen - gooide zijn hoofd omhoog en probeerde omhoog te vluchten. Rug en benen laten nakijken en tandarts laten komen. Had een aantal haken die zijn weggehaald- maar het probleem lag bij mij - ik was niet consequent genoeg en hij is dominant. Nu durf ik hem uitdagen - verzamelen en nageven - ik heb geleerd om hem tot bijna over zijn grens te drijven zodat hij inzag dat ik baas ben en werken eigenlijk wel fun is. Het heeft mij maanden gekost, maar nu loopt hij super. Hij is relaxed, loopt onder mij en heeft plezier in het werk. De laatste 10 min rijden doe ik dan op one-hand - hij loopt aan de losse teugel, relaxed en toch verzameld....dat is wat je uiteindelijk beoogt, maar er gaat ontzettend veel trainen aan vooraf en heel dikwijls stap je ook dikwijls terug "back to basics". Je bent net zo hard als je hand - vraag altijd eerst vriendelijk, wees kordaat en hard als nodig (ga nooit rukken en plukken - los het op met zit en been) en geef altijd na als het paard nageeft - een paard vergeet nooit, zowel goed als slecht - wees rechtvaardig en beloon met rust..

mirandavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:34

Veel recht lijnen rijden!!! En inderdaad overgangen rijden. Buigingen op de voltes. Naar binnen en buiten stellen zowel in stap, draf als galop. En veel heup oefeningen, dus heup naar binnen en naar buiten duwen!!! En de voltes ook echt rond rijden en van de kant af!!! Zo krijgen ze meer balans. Succes, komt wel goed!!

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:56

Mijn antwoorden staan er hierboven ook al tussen. Misschien deze nog niet of ik heb het over het hoofd gezien. Veel zijwaarts oefenen wil de galop nog eens vebeteren. En inderdaad voor het versterken van de achterhand net zoals de rest al zei.