[WN] One hand reining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inez_25

One hand reining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 08:35

Een vriendin van mij heeft dit weekend haar eerste reining oefenwedstrijd.
Maar, ze kampt met een probleem:
Ze weet niet in welke hand ze best haar teugels houdt? Best in de hand waarmee je schrijft of heeft dit er niets mee te maken? Of moet je letten op de kant waarop je het beste zit en het soepelste bent? Of andere dingen?

Alvast bedankt voor jullie tips, tips over de handhouding zijn ook altijd welkom.

Groetjes

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:37

Ik heb geleerd dat je de teugels in de hand moet doen waarmee je schrijft. Dat is ook vrijwel het fijnste bij de meeste mensen ;)

ElCid

Re: One hand reining

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:44

Ik neem toch aan dat als ze met 1 hand ( en op shanks?) rijdt dat ze dat geoefend heeft en dus weet wat ze zelf het prettigste vind?!

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 08:54

Ze rijdt inderdaad met shanks, maar vroeg zich gewoon af of er een regel is dat je kan volgen. Volgens jou is het gewoon aanvoelen welk hand er het gemakkelijkste rijdt?

Als je bvb een paard hebt dat gemakkelijk loopt in linkergalop, maar nogal gevoelig is hoe je je binnenschouder houdt in rechtergalop en daardoor gemakkelijk wisselt. Houdt je dan niet beter je teugels in je rechterhand om zeker te zijn dat op die kant je schouder goed op z'n plek blijft?

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:57

Kies je voorkeurshand. Wij hebben de voorkeurshand niet nodig voor lasso ed dus maak het jezelf gemakkelijk.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:07

Geen regel idd. Gewoon wat je het prettigst vind. Je mag echter niet wisselen van hand tijdens de proef!!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:12

volgens mij is jou vriendin nog helemaal niet toe aan een wedstrijd rijden met shanks
als ze nog zo weinig op 1 hand heeft gereden dat ze niet weet wat ze het prettigst vind is ze nog helemaal niet toen aan het rijden van een show

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:13

Als ze nog niet eens weet met welke hand je mag/moet rijden,dan moet ze waarschijnlijk gewoon lekker rustig haar eerste reiningwedstrijdje starten op een snafle en 2 handen!

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:26

catalyst1 schreef:
Als ze nog niet eens weet met welke hand je mag/moet rijden,dan moet ze waarschijnlijk gewoon lekker rustig haar eerste reiningwedstrijdje starten op een snafle en 2 handen!

Helemaal mee eens ;) . Is die wedstrijd soms in Veldhoven ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:30

Evanescence8 schreef:
Ik heb geleerd dat je de teugels in de hand moet doen waarmee je schrijft. Dat is ook vrijwel het fijnste bij de meeste mensen ;)

Dit is niet zo in sommige gevallen. Ik ben zo links als het maar zijn kan, toch heb ik altijd mijn teugels in mijn rechterhand zodra ik op 1 hand ga. En eigenlijk ben ik best wel wat mensen tegen gekomen die hetzelfde hebben :+

Maar even voor de rest ben ik het eens met de anderen. Als jouw vriendin dit niet weet, is ze dan wel klaar om op een shank te starten?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:50

Ik ben ook mega links en heb de teugels ook in mijn rechterhand als ik met 1 hand rij :)

verder ga ik met de andere mee

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:04

Ben ook wel benieuwd waar die wedstrijd doorgaat, ik start dit weekend namelijk ook mijn eerste wedstrijd. En ik ga lekker voor 2 handen en snaffle...

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:28

Ik start in september met wedstrijden - In België moet een paard vanaf 6 jaar met shanks en one-hand uitkomen. Aangezien mijn paard nogal laat is geleerd is hij pas een maand geleden op one-hand gestart. Het is momenteel opbouwen. Ik wil trail en reining starten - maar vooral met trail zal ik nog heel wat moeten oefenen op één hand . Op snaffle reed hij super trail...
One-hand wat voor jou het beste aanvoelt en inderdaad opletten dat je niet wisselt van hand tijdens de proef - uitgezonderd voor trail mag je bij een obstakel voor je het begint en direct nadat je het hebt afgewerkt (dus nog niet vertrekken naar volgend obstakel) van hand veranderen en dan na het obstakel onmiddellijk terug in de goede hand - ook altijd opletten dan dat je de reins zelf ook telkens aan de goede kant legt.

naooom22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:45

vaak is het niet de hand waarmee je schrijft. Zo houd je meer evenwicht heb ik gehoord. Voor mij geld dat trouwens niet :P

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:12

Miss_Montana schreef:
Evanescence8 schreef:

Dit is niet zo in sommige gevallen. Ik ben zo links als het maar zijn kan, toch heb ik altijd mijn teugels in mijn rechterhand zodra ik op 1 hand ga. En eigenlijk ben ik best wel wat mensen tegen gekomen die hetzelfde hebben :+

hahaha en ik heb het précies andersom! :D Ik ben rechts, maar rij links. Ondanks dat ik dus alles rechts doe, voelt het voor mij prettiger aan om met links te rijden, beetje vreemd maar wel lekker :D . Omdat ik veel trail rij, is dat voor mij voor een een klein deel de reden geweest. Bij bijv. het hek en een pick-up hoef ik niet zo vaak te wisselen van teugelhand ;)

Maar als jouw vriendin nog geen enkel idee heeft op welke hand ze gaat rijden, kan ze idd beter eerst met 2 handen en trens starten :j

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:33

Zij kan alleen maar zelf beslissen met welke hand ze kan rijden op 1 hand, daar zijn geen regels voor welke hand dat is

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 08:46

bedankt voor jullie tips. ik zal haar doorgeven dat ze een voorkeurshand mag kiezen, maar dat dit niet perse haar schrijfhand moet zijn. ik heb van haar vernomen dat ze trouwens al van plan was de wedstrijd op 2 handen & snaffle te rijden dit weekend.

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:51

officieel stuur je met links dan kun je rechts met je lasso gooien, maar dat was vroeger denk ik.. succes met de wedstrijd..

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:45

Nordan schreef:
officieel stuur je met links dan kun je rechts met je lasso gooien, maar dat was vroeger denk ik.. succes met de wedstrijd..

Volgens mij komt er bij de reining geen lasso aan te pas. En als je begint met officele wedstrijden , moet starten in de L5 of L4 en daar moet je in die klasses op twee handen + in de L5 en L4 wordt geen reining proef gereden. ( dit geldt voor de wran wedstrijden)

Henk

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:38

Er komt inderdaad in de reining geen lasso aan te pas, maar waar Nordan op doelt is denk ik dat historisch gezien de cowboys die rechtshandig waren met links de teugels vast hielden zodat ze met rechts die lasso beter konden gooien (en omgekeerd voor linkshandig) dus die opmerking is geheel terecht. Maar bij de tegenwoordige wedstrijden komt geen lasso aan te pas :D
Ik rij met mijn linkerhand (ben rechtshandig).
De TS wil denk ik in Veldhoven starten dit weekend, dat is geen wran wedstrijd.