[END] Bericht van de organisatie! (Soest)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mandymonica

[END] Bericht van de organisatie! (Soest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 11:18

Zomaar wat wetenswaardigheden, overpeinzingen en andere losse opmerkingen van de organisatie.

• Wat een mazzel met het weer! De voorspelde regen in de ochtend is uitgebleven en in feite was het perfect weer om te rijden én te vrijwilligen!

• We zijn trots op de deelnemers in de Kennismakingsklasse, ze hebben allemaal heel netjes met beleid gereden en hebben op 1 na hun Diploma behaald. Top! *\o/*

• Nog veel trotser zijn we op ons fantastische team van vrijwilligers, iedereen heeft een bult werk gedaan en we zijn jullie enorm dankbaar. Zonder al jullie hulp is organisatie niet mogelijk! +:)+ *\o/* Enne... een volgende keer mogen er best wat meer blijven eten!

• Minder trots zijn we op de recreanten in de Lage Vuursche, die er blijkbaar een hoop plezier in hebben om vrolijk gekleurde lintjes uit bomen te verwijderen en die er zelfs geen problemen mee hebben om bebording (waar duidelijk op staat “Eigendom Endurance Soest; wordt uiterlijk zondag 26 juli weer verwijderd”) uit de grond te trekken om er zelf iets leuks mee te gaan doen :( . Dit heeft met name voor de ruiters in klasse II een hoop problemen opgeleverd %) en voor onze route-commissaris was het haast ondoenlijk om overal tijdig herstelwerkzaamheden te doen |o .

• Ondanks duidelijke vlaggetjes zijn een hoop ruiters de “diepwaadbak” ingedoken die op zo’n anderhalve kilometer voor de finish lag. Blijkbaar een puntje voor de voorbespreking, maar als deelnemer mag je er vanuit gaan dat wij als organisatie zo kort voor de finish je paard niet meer zo’n hindernis zullen presenteren ;-) Het laatste deel van het parcours is al pittig genoeg!

• Sowieso blijkt na zaterdag weer eens te meer hoe “technisch” ingewikkeld het terrein is: veel verschillen in bodem (van zwaar zand tot klinkers en kinderkopjes en van brede banen die uitnodigen voor een galop tot smalle geitenpaadjes met boomwortels, modder en varens of heidestruikjes die de buik van het paard kietelen), hoogteverschil en hindernissen in de vorm van een spoortunneltje en gelijkvloerse spoorwegovergangen maken onze wedstrijd voor veel paarden en ruiters tot een niet te onderschatten uitdaging.

• Niet onvermeld mag blijven, dat de heer Matthijse, een kranige heer die de 80 jaar reeds lang gepasseerd is en over wiens erf alle deelnemers gekomen zijn, enorm genoten heeft van alle mooie paarden die voorbij gereden zijn. Wat hem betreft zijn we volgend jaar weer welkom! :j

• Leuk, fijn en gezellig dat er zoveel mensen tot de prijs-uitreiking gebleven zijn! :#

• Tot slot: we hopen snel meer informatie te hebben over de filmreportage die gemaakt is. Vanaf 6 uur in de ochtend is er iemand aanwezig geweest om een volledig en uitgebreid filmverslag te maken en met name ondergetekende is hem zeer dankbaar omdat hij ook mijn trouwe Lada Niva weer aan de praat gekregen heeft, die er zaterdagochtend (na donderdag geploeterd te hebben in de Duinen voor het uitzetten van de route) vóór de poort van de kazerne de brui aan gaf…. -O- Sommige mensen zijn ook van alle markten thuis ;-)

Wat ons betreft was het een topdag waar we met veel voldoening op terugkijken!
Laatst bijgewerkt door Hilli op 27-07-09 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Djilna

Re: Bericht van de organisatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:33

Het was zeker een geslaagde dag! Start/finish was soms rustig en soms ook mega hectisch, maar dat houdt het afwisselend :+

En wat een geluk met het weer inderdaad!
Het eten om de dag mee af te sluiten was erg fijn, hoefden we thuis niet meer voor eten te zorgen :D Bedankt!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:35

Niet bedoeld als kritiek (en zeker niet afbrekend), wel misschien een tip voor volgende keer: ik vond de vlaggetjes bij die diepwaadplaats niet zo duidelijk. De rode wel, maar het gele vlaggetje zag je nauwelijks, dus was het niet duidelijk wáár je precies rechtsaf moest.
Verder denk ik dat het verstandig is volgend jaar in het boekje aan te geven dat er veel verharding in de route zit, en eventueel beslag aan te raden. Ook de 'zachte' paden hadden nogal wat grof grint, ongetwijfeld uitgeregend in de afgelopen dagen (zoals dat in Holten en Ommen ook nogal eens gebeurt, en ook dan wordt geadviseerd om je paard op ijzers te zetten als-ie gevoelige voeten heeft).

Verder niets dan lof, was allemaal goed uitgezet, en voor het overgrote deel goed te rijden. Geen snel parcours door de vele verharding en verplichte rustige stukken, en dat kon je ook goed merken aan de tijden in de klasse II. Het is lang geleden dat de klasse II ruiters krap aan 13 km/u reden...

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 12:11

Tja, beslag... dat is iets waar wij organisatoren misschien niet voldoende bij stilstaan. Onze paarden staan allemaal zonder ijzers en lopen hier fluitend, dus we ervaren het allemaal niet als "zwaar" in dat opzicht. Maar na zaterdag is ons weer eens te meer gebleken hoe zwaar ons trainingsgebied in meerdere opzichten is (fysiek en mentaal).

En tja, die vlaggetjes... ze bleken onduidelijk voor deelnemers. Maar weet je dat ze vanaf alle asfaltwegen om de diepwaadbak heen (en die liggen er echt wel een eindje vanaf) duidelijk zichtbaar waren en eigenlijk zelfs al te zien waren vanaf het laatste gele lintje in de struiken, voordat het gebied weer meer open werd? Een volgende keer zetten we er denk ik maar 3 op een rij... of we moeten iets af gaan zetten. Dat is logistiek weer een heel gedoe, want dat mogen we absoluut niet eerder doen dan op de wedstrijddag zelf. (vorig jaar reed alleen klasse II dit traject en hebben we stenen in gekleurd lint gewikkeld. Leek ons een lastige, omdat het gewoon op de grond lag en niet van veraf zichtbaar, maar volgens mij is er toen niemand de mist in gegaan!)

We doen ons best! Onze lat ligt hoog, dus punten die voor verbetering vatbaar zijn, zijn altijd welkom.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:32

Ibbel schreef:
Verder denk ik dat het verstandig is volgend jaar in het boekje aan te geven dat er veel verharding in de route zit, en eventueel beslag aan te raden. Ook de 'zachte' paden hadden nogal wat grof grint, ongetwijfeld uitgeregend in de afgelopen dagen (zoals dat in Holten en Ommen ook nogal eens gebeurt, en ook dan wordt geadviseerd om je paard op ijzers te zetten als-ie gevoelige voeten heeft).

De beschrijving van de ondergrond blijft een moeilijk iets. Zoals gezegd door Mandy, onze blote-voeten-paarden lopen hier zonder problemen en dan moeten ze ook nog over het gedeelte dat naar Lage Vuursche gaat (lus die nu alleen klasse II deed, vorig jaar zowel klasse I als II) en dat is wel een rottig grindpad. En afgelopen zaterdag hebben er ook paarden in klasse II probleemloos op blote voeten gelopen, weet ik.

Ik had na vorig jaar juist in het vraagprogramma vermeld dat zand en bospaden afgewisseld worden met korte stukken verharde weg. Om aan te geven dat je alle soorten ondergrond kunt verwachten.

Reglementair gezien mag maximaal 10% van de route bestaan uit verharde weg bestaan, toch? Ik denk dat je dat als uitgangspunt moet houden als je start zonder beslag. Bovendien bestonden de meeste verharde stukken gewoon uit gladde ondergrond, vrijwel geen nare grind/kiezelstukken.

Ik ben een beetje bang dat je op een gegeven moment overal voor gaat waarschuwen; zwaar zand, beslag, obstakels etc. Terwijl het er allemaal een beetje bij hoort in de endurance? Bovendien is het allemaal subjectief. Een polderpaard zal Soest weinig verhard vinden en een veluwepaard zal het veel verhard vinden.

Ik ben benieuwd naar meer meningen. Het blijft heel moeilijk om objectief naar je eigen trainingsgebied te kijken namelijk. Maar vorig jaar hebben we wel besloten om in 2009 meer aandacht aan het klapzand te geven omdat massaal werd aangegeven dat dit uitzonderlijk was, t.o.v. andere wedstrijden.

delfa

Re: [END] Bericht van de organisatie! (Soest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:36

klinkt hartstikke super! jammerjammer dat ik niet kon komen kijken of starten in de kennismakingsklasse, had ik zo'n zin in. maar ach, ik was nu eenmaal op vakantie. volgend jaar hoop ik er bij te zijn! (en dan in klasse I waarschijnlijk.)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:19

Hier een groom ervaring ;)

Ten eerste:

Supergoede groomroutebeschrijving, en heeel fijn ook dat er bijstond hoeveel km de ruiter bij dat en dat punt afgelegd had. Dat heeft ons mede geholpen om te besluiten een paar punten over te slaan en direct door te gaan naar het volgende punt. Scheelt een hoop tijd en stress, dat je weet hoe laat je je ruiter ongeveer bij het punt kunt verwachten.

Goede, duidelijke voorbespreking ook.

Een minpunt was dat het echt een heel eind lopen was van de trailer naar de keuring, en dat er dus tussen finish en nakeuring eigenlijk maar 10 minuten 'rust' was om het paard te koelen, toonbaar maken, drenken en voeren voor je alweer naar de keuringsplaats moest.

Een 2e groot minpunt voor de grooms was het stuk lopen met koelwater naar de finish, om het paard te koelen voor het de finish over ging zodat er sneller angeboden kon worden. Helaas waren wij niet in bezit van een karretje en dat was toch echt een pittig eind omhoog lopen met een aantal liters water! Aangezien het ook voor ons als grooms een trainingsrit was, hebben we hier veel van geleerd, bijv. dat een karretje voor water etc erg handig is.

Verder goede organisatie, petje af :)

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:15

Duidelijke groombeschrijving? Mijn vader heeft echt helemaal niks kunnen vinden omdat hij juist vond dat het niet duidelijk was uitgelegt.

En wat Ibbel al zei: om volgend jaar in het boeken aan te geven dat er veel verharding in de route zit. Die van mij loopt erg gevoelig op harde wegen. En baalde ervan dat ik die stukken moest stappen of zachtjes kon draven.

Verder vond ik alles super geregeld!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:28

Leoni_ schreef:
Duidelijke groombeschrijving? Mijn vader heeft echt helemaal niks kunnen vinden omdat hij juist vond dat het niet duidelijk was uitgelegt.

En wat Ibbel al zei: om volgend jaar in het boeken aan te geven dat er veel verharding in de route zit. Die van mij loopt erg gevoelig op harde wegen. En baalde ervan dat ik die stukken moest stappen of zachtjes kon draven.

Verder vond ik alles super geregeld!

Wij vonden het ook een goede vrouwenroutebeschrijving :P Bijv. vlak na het Hilton naar links/rechts, bij dat en dat naar links/rechts etc. Misschien dat daar het verschil in zat :)

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 09:11

Prairy schreef:
Wij vonden het ook een goede vrouwenroutebeschrijving :P Bijv. vlak na het Hilton naar links/rechts, bij dat en dat naar links/rechts etc. Misschien dat daar het verschil in zat :)

Wellicht omdat 'ie door vrouwen gemaakt is :P ;)

En voor de heren voorzien van de GPS-coördinaten :+

En voor degenen die niet lezen, maar kijken, ook nog keurig aangegeven op de kaart zelf... Duidelijker kunnen we het echt niet maken!

Ik geloof ook dat dit voor het eerst is, dat ik hoor dat iemand de groompunten NIET heeft kunnen vinden naar aanleiding van onze beschrijving, maar we zijn nooit te oud om te leren... Dusse, wat scheelde eraan Leonie? Alleen als we dat weten, kunnen we een oplossing zoeken!