[WN] van engels naar western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diandra

van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 19:28

Hallo,

Ik ben na jaren engels gereden te hebben overgegaan op westernrijden. Dit bevalt me heel goed en ik vind het heel relaxed en heel leuk.
Wel blijft het moeilijk om sommige hulpen af te leren. Tja iets afleren is moeilijker dan aanleren!
Ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit gedaan hebben en ik hoor graag jullie ervaring.

gr marjella

Yessy

Re: van engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:30

Ik denk dat het overgrote deel van de huidige westernruiters zo begonnen is :) Mij heeft het toendertijd (zo'n 10 jaar terug) ongeveer een jaar gekost om helemaal 'om' te zijn en geen dressuurhulpen meer te geven, maar dat was met 1x in de week les, dan gaat het toch allemaal net wat langzamer ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:32

Ik zou ook erg graag kijken of western me ligt..
Maar gezien ik (nog)geen eigen paard heb vind ik het voorlopig onzinnig om lessen te nemen.
Ik lees dit topic lekker mee ;)

GiddyUp_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:28

Ik ga dit topic ff volgen. :D
Mijn verzorgpaarden zijn recreatief western gereden,
en ik heb enkel engels gereden.

En de eigenares heeft zelf ook gezegd dat het een 'grote' aanpassing is,
ze heeft zelfs de maand augustus vrijgemaakt om les te geven. :P
Want ze gaat naar het buitenland,en kan ons niet 'controleren'.

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:48

Ik heb vroeger 8 jaar klassiek gereden en sinds 3-4 jaar rijd ik Western. Ik vind het super ..maar het is inderdaad toch effe de knop omdraaien om niet soms effe terug de klassieke hulp te gebruiken. Nu sinds een jaar (toen ik begonnen ben mat 3-4 x trainen in de week) ben ik mijn klassieke strohalmen kwijt ;) Het is gewoon een kwestie van durven loslaten - letterlijk een figuurlijk en gewoon ontspannen !! Toendertijd was westren nog niet zo gekend, maar had ik het geweten dan was ik al veel vroeger met Western begonnen.
Voor zij die geen paard hebben, maar toch graag western willen rijden - ga gewoon lessen in western - hoe meer ervaring met verschillende paarden, des te beter zal je leren voelen en rijden 8-)

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:36

Ik ben vorig jaar april overgestapt naar het western rijden. Ik heb er nog wel vaak last van dat ik als dressuurruiter denk, het is heel erg moeilijk om niet alles te willen corigeren.. en er gewoon vanaf te blijven.
Maar het gaat de laatste tijd wel steeds beter, gewoon door oefenen en veel les nemen.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:02

Ik ga nu misschien ook overstappen van engels pony's naar western. Ik ben al bezig met lessen en kijken met welk paard het het beste klikt. Het is heel leuk, en je hebt wel een goede basis aan het Engels. Als ik nog helemaal zou moeten leren rijden, zou ik er nu meteen afliggen bij de sliding stop :D

Ik vind het ook wel even wennen, die andere hulpen, maar gelukkig leert het snel en het gaat al steeds beter. :D

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:03

Elliebelle schreef:
Ik ben vorig jaar april overgestapt naar het western rijden. Ik heb er nog wel vaak last van dat ik als dressuurruiter denk, het is heel erg moeilijk om niet alles te willen corigeren.. en er gewoon vanaf te blijven.
Maar het gaat de laatste tijd wel steeds beter, gewoon door oefenen en veel les nemen.

Ja, ik heb er ook een beetje last van, om te veel met mijn benen te doen nog. Maar het wordt al minder gelukkig :D

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:39

er zijn hier al heeeel veel topics over geweest.
dus ff zoeken en dan lees je alles. ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:47

Ik heb 13 jaar dressuur gereden en sinds een paar maanden rij ik op mn verzorgknollies western.
Vind het wel grappig, maar het is niet echt mijn ding. Sommige dingen vind ik wel makkelijk om te gaan gebruiken (ho! bijvoorbeeld) Buiten en op trektochten is het wel prettig en comfortabel, maar dan hoef je er niet zo aan te rijden.

Voor nu vind ik het leuk en leerzaam, maar het wordt geen blijvertje.
Mijn eigen paard wordt dan ook gewoon 'engels' opgeleid, voor mij rijd dat prettiger en kan er meer mijn ei in kwijt.

En ik lees het eea over continu corrigeren: maar dat is juist iets wat ik bij mijn engels gereden verzorgpaard niet hoef te doen, maar wel bij mijn westerngereden verzorgpaard..En wat is volgens jullie het typisch denken als een engelse ruiter? Want ik ben zelf juist altijd bezig met ontspanning, ontspanning en ontspanning. En dit is niet wat ik met het western rijden in de bak voel (wel weer buiten)

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:42

Citaat:
En wat is volgens jullie het typisch denken als een engelse ruiter?

Alles onder controle willen hebben, bij alle kleine foutjes in willen grijpen.
Niet snel los durven laten, enzovoort enzovoort. ;)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:58

Yessy schreef:
Ik denk dat het overgrote deel van de huidige westernruiters zo begonnen is :) Mij heeft het toendertijd (zo'n 10 jaar terug) ongeveer een jaar gekost om helemaal 'om' te zijn en geen dressuurhulpen meer te geven, maar dat was met 1x in de week les, dan gaat het toch allemaal net wat langzamer ;)

bij mij was dat precies zo.. en toen kon ik ook echt geen engels meer rijden. :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:08

Ik ben ook erg nieuwsgierig of het mij ligt. Ik rij nu 12 jaar Engels, al staat het rijden de laatste tijd op een laag pitje, maar als ik straks verhuisd ben en alles is weer in rustig vaarwater, wil ik het rijden wel weer op gaan pakken. Het lijkt me erg tof om western te gaan rijden, een oud klasgenoot van mij deed het op hoog nivo en heb haar wel eens geholpen met demo's (bij haar achterop, achter het zadel en zij een paar rondjes spinnen, het voelde geweldig en was spectaculair om te zien voor het publiek) en ik ben een paar keer met haar op buitenrit geweest op 1 van haar western paardjes. Dat voelde super relaxed, dus ik ben heel nieuwsgierig hoe het is als ik het echt ga leren, want toen zat ik alleen maar een beetje, haha.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 07:34

Elliebelle schreef:
Citaat:
En wat is volgens jullie het typisch denken als een engelse ruiter?

Alles onder controle willen hebben, bij alle kleine foutjes in willen grijpen.
Niet snel los durven laten, enzovoort enzovoort. ;)

haha, dan ben ik wss ook geen typisch engelse ruiter! :)

Laat ik het zo zeggen, ik rij liever met een dressuurzadel dan een westernzadel. ;)

xLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:49

Ik rijd nu ongeveer zo'n vijf jaar dressuurmatig.
Zaterdag heb ik een proefles western, omdat ik heel geïnteresseerd ben in die rijstijl.
Dat past denk ik ook veel meer bij me. :o
Maarjaa, zaterdag zal ik meer weten.

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:11

xLottex volgende zaterdag of bedoelde je gister (hoe was het?)