Hoe zijn jullie begonnen met endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Hoe zijn jullie begonnen met endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 09:13

Wat voor afstand had bijvoorbeeld jullie eerste endurance wedstrijd,
en hoeveel training is daaraan vooraf gegaan.
Wat voor training doen jullie en hoevaak gaan jullie op wedstrijd?
En ook, wat heeft jullie er toe gezet om endurance te gaan doen en wat deed je daarvoor?

Zoals misschien wel duidelijk is, lijkt het mij erg leuk om endurance te gaan doen met mijn paardje.
Daarom wil ik graag wat informatie verzamelen!

Lenneke_

Re: Hoe zijn jullie begonnen met endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:03

Ik was als klein meisje al entousiast over de endurance en had al bedacht dat als ik ooit een eigen paard zou hebben ik endurance wilde rijden.

Dat paard kwam er (niet specifiek voor de endurance) en uiteindelijk kwam de endurance ook.
Onze eerste wedstrijd was 35 km. Qua training deed ik niet veel bijzonders. Drie keer in de week een buitenritje.
Ik heb dat jaar vier keer klasse 1 gestart en 2 keer klasse 2.

Anouar bleek het niet slecht te doen en zo gingen we steeds verder. Dit is onze vierde seizoen en inmiddels rijden we internationaal, zitten we in het B kader en gaan we voor de 160.
Soms kunnen dingen in zo'n sneltreinvaart terecht komen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:24

Na het succes verhaal van Lenneke, die al in de 160 gers zit.
Binnen slechts 4 seizoenen.
Hier een beginner, die er nog even niet aan moet denken 160 km op haar paard te zitten (hoewel ik toegeef, dat
ook ik al anders over afstanden rijden ga denken, ze lijken steeds korter te worden in mijn gedachten)
(Heb ook iets ander type paard)

Vond endurance altijd al wel leuk, zou het al paar jaar geleden gaan doen met een vriendin, maar ja, eindeloos blessure leed,
bij haar paard.
Dus ik begin dit jaar stoute schoenen aangetrokken, me ingeschreven voor kennismakingsklasse Kootwijkerbroek.
Gewoon in mijn eentje niet gehinderd door enige kennis (oeps)

Heb een pony met redelijke basisconditie, maar niet gigantisch snel of zo.
Dus oefen rit gemaakt toen Donna Oudshoorn die hier in de buurt (11 km verderop, dichterbij kon ik het niet vinden :D )
met groep andere beginners die misschien wilden gaan starten.
Ging super die dag.

Stoute schoenen aangetrokken en maar meteen lid geworden, dus ipv kennismakings rit werd het mijn 1e klasse I.
deze in mijn eentje gereden, met wel super leen groom! En stukken met anderen meegereden.
Heb er ondertussen 4 gereden, de 5e is over een maand weer Kootwijkerbroek...
Als we die goed uitrijden (vingers gekruist!)
Heb ik een rijmaatje voor een korte klasse II, mits onze paarden boteren met elkaar (denk het wel, zijn halfzussen :+ )
Ben dus ook al hopeloos besmet met het endurance virus.
Helaas na die wedstrijd moet ik er een jaar uit. Sjol is drachtig, maar daarna komen we terug ;)

Wat trainen we? (week is te kort) plan, 1 x per week springen, 1 x per week dressuur, 1 x per week mennen, 2 x per week
lange afstands rit, 2 x dagje soort van vrij (kan ook betekenen gezellig stap of buitenritje ipv trainingsrit).
Uiteraard wijken we vaak af van ons schema, wegens diverse omstandigheden, maar dit is de bedoeling.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 21:30

Bedankt allebei voor de reacties!
Wow Lenneke, dat is wel heeel erg snel! Knap zeg!

Sjolvir, oke, en hoelang was je allereerste rit?

Ik denk dat ik me over een paar maanden ook maar eens ga opgeven, lukt nu nog niet. Heb wegens blessure van mn paard 6 maanden niet kunnen rijden, dus zal nu nog veels te zwaar zijn om een endurance rit te maken. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:03

Ik schreef heel enthousiast dat ik korte II ging rijden misschien dit jaar. Nou dat idee, is ondertussen overleden......
Diegene met wie ik mee kon, gaat toch niet (snuf), dus ben ik groomloos en wordt het een klasse 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:15

Toen ik net mijn draver had kreeg ik die incl. rugproblemen en zijn we naar de fysio gegaan. Deze kon mij niet alleen heel erg veel over Cloud vertellen wat ik niet wist maar vertelde ook over de DER en wat endurance allemaal inhield. Zo doende gaan kijken, informatie aangevraagd, startkaart aangevraagd en een jaar later voor het eerst gestart.

Geen kennismakingsklasse gereden, maar gelijk klasse I, grooms was ik vrij snel kwijt en ook bleek al snel dat ik helemaal geen besef van snelheid had. Ik dacht echt dat ik goed bezig was maar ben helemaal onder aan geeindigt met 9,5 km per uur volgens mij. Dat jaar nog een klasse I gereden die perfect ging. Deze wedstrijden waren 31 en 36 km lang.
Jaar daana door omstandigheden slechts 1 klasse I gereden en daarna de overstap naar klasse II gemaakt voor het seizoen daar na. Een keer klasse I gereden, en zou drie klasse II starten. Een ging helemaal niet door (DFW) en zodoende met succes twee klasse II uit gereden.

Het jaar daarna begon de pech, afgekeurd op de eerste klasse II en in de zomer wou ik klasse III proberen. Paard raakte tweemaal gewond en ik heb de rest van het jaar geen wedstrijden gereden. Dit was vorig jaar.

Dit jaar is de pech nog niet over geweest. Ik heb één wedstrijd gereden, een klasse I. Heb een klasse II gestart maar ben door een verstapping in de vetgate gestopt. Wederom naar een klasse I toegereden maar hierbij is mijn paard helaas gevallen in de trailer op de heen weg en zijn we niet gestart.

Ik wou dit jaar nog maals proberen een klasse III te rijden, helaas gaat ook die niet door omdat hij meerdere keren heeft stil gestaan en ik hem eerst nog goed een klasse II wil laten lopen.

Er staan er nog twee op de planning en ik hoop dat die gaan lukken.

Voor mijn eerste wedstrijd trainde ik eigenlijk te weinig aangezien mijn paard er nog best moeite mee had. Mijn tweede was vrij makkelijk, twee keer per week naar buiten voor een rit, een keer dressuur en een keer longeren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:54

Sjolvir schreef:
Ik schreef heel enthousiast dat ik korte II ging rijden misschien dit jaar. Nou dat idee, is ondertussen overleden......
Diegene met wie ik mee kon, gaat toch niet (snuf), dus ben ik groomloos en wordt het een klasse 1.

Welke wedstrijd wilde je klasse 2 rijden?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:03

Lenneke_ schreef:
Sjolvir schreef:

Welke wedstrijd wilde je klasse 2 rijden?

Sprengenrit, maar gloort hoop! Las op endurance forum, dat er trailer met spulletjes naar vetgate gaat!!!
(dat is mij goed genoeg! Dan durf ik wel korte 2 te proberen.)
Ben gewend groomloos te rijden en ga nog wel navragen of er netzoals bij de Ginkelse waterbakken staan.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:04

heeeeeeeel misschien kan ik wel komen groomen, zag dat het op zondag was, dus in elk geval geen probleem met mijn werk, alleen mijn man vind het vaak wat minder als ik er op zondag niet ben, maar dan heeft hij pech. Je hoort het nog wel.

heb gelijk even voor je op de site gekeken en zie op de routekaart waterpunten staan..

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:47

Ik ben begonnen op de Ginkel vorig jaar met een Kennismakingsrit, saaamen met een stalgenootje. Mijn paard was redelijk goed getraind, maar die van haar minder, waardoor ik de snelheid laag heb gehouden. In de PA werd stalgenootje na lang wikken en wegen afgekeurd, toen aleen verder gereden. Merkte dat mijn paardej toen veel beter liep, uiteindelijk met oponthoud van 45 min, met snelheid van 9,3km/uur uitgereden.

Sindsdien nog 3 klasse 1 uitgereden met goede waardes, 1 in Pa gestopt, was zelf toch echt te ziek om verder te rijden, paard prima. Laatste rit was Soest vroige week en volgende is KWB 23 augustus, kijk er al erg naar uit.

Ik train 1-2 x per week buiten, en doe daarnaast nog wat longeerwerk en soms nog wat dressuur thuis (laatste tijd zeer weinig, tot niet).

Als alles goed blijft gaan, misschien volgend jaar een klasse 2, maar eerst zorgen dat we gezond naar volgend jaar gaan.

Oja, ben wel altijd voorzien van grooms, wat erg fijn is.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 10:05

Bedankt allemaal voor de reacties!

Weten jullie hoelang een kennismakingsrit is gemiddeld?
Ik weet niet of mijn paard dat kan volhouden omdat ze net 6 maanden niet bereden is (blessure).

En wat doet een Groom allemaal precies? :)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:03

Op http://www.deronline.nl staat de kalender, kennismakingsklasse is dezelfde afstand als klasse 1, tussen de 25 en 40 km.

Een groom helpt voor de start met dingen als voorkeuren (deken op en af doen als het koud is, papieren vasthouden...), opzadelen etc.

Als de ruiter gestart is rijdt de groom met de auto naar verschillende punten in de route. Die staan aangegeven op de routekaart die je van te voren krijgt of kan downloaden via de site. Dat zijn punten waar de groom gemakkelijk bij de route kan komen. Op zo'n punt geef je je paard gelegenheid te drinken, een appeltje of een worteltje te eten en koel je je paard door water over de hals te gooien (in bijvoorbeeld een wasmiddelfles of zo'n melkkannetje) Hoeveel je koelt is afhankelijk van de temperatuur en de zwaarte van de wedstrijd, het doel je te voorkomen dat het paardenlichaam te warm wordt.
Belangrijk is wel dat je hier niet gaat zitten picknicken. Je rijtijd stopt niet, dus hoe langer je stil staat hoe harder je moet rijden om het weer in te halen. Na een paar wedstrijd wordt je er vanzelf zo handig in dat je al dravend of galoperend een koelfles aan kan pakken, leeg kan gooi en op de grond kan gooien (en de grooms maar rennen om die flessen weer te pakken :P ) Mits je paard niet hoeft te drinken.

Dingen die ik in de groomauto heb liggen: water in flessen om te koelen. Een emmer met een deksel met water om te drinken (hoef je de emmer niet steeds leeg te gooien). Een paar appels of wortels. Een flesje drinken en wat eten voor de ruiter (meuslireep ofzo). Zweetdeken voor je weet maar nooit. En simpele eerste hulp dingen zoals pleisters, schaar, asperines...

Bij de P/A en finish staat de groom ook om te koelen. Let wel op dat je 2 km voor de P/A en finish niet stil mag staan.
Na de finish zorgt de groom dat het paard lekker kan eten en drinken, een beetje wandelt tegen het stijf worden, goed warm gehouden wordt en dat het paard een beetje toonbaar wordt gemaakt voor de nakeuring (ergste modder eraf enzo).

danalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:21

Endurance lijkt mij ook geweldig om te doen. Een vriendinnetje doet het, wil binnenkort ook een kennismakingsrit doen, om te kijken of het iets voor mij en mijn paard is. Ik zie dat ik hier op dit topic veel kan lezen. ;)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:54

Ik rij endurance sinds 2000, mijn eerste wedstrijd was met een berg Arabische renpaarden waar ik mijn paard toen ook had staan. Die paarden liepen altijd al lekkere ritten op het zware heuvelige gebied van Veluwezoom, dus die hadden al een geweldige basisconditie.
Daarna waren we besmet en dat is zo gebleven.
Het leukste aan endurance vindt ik dat er steeds weer meer te leren is over paarden en hun training, je kan altijd weer ietsje diepen gaan kijken om dingen nog beter voor elkaar te hebben!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 10:36

Lenneke, bedankt voor de duidelijke info! :D

Moragh, leuk zeg! Ik ga me opgeven zodra dr conditie weer wat beter is.

imora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:18

Hallo.

Ik stond met mijn merrie bij Buitenhuis in Ugchelen en ben besmet geraakt met het endurance virus. We hebben samen heerlijke km afgelegd op de veluwe en toen ben ik voor het eerst wedstrijden gaan rijden. Mijn merrie wilde al snel meer maar ik heb het rustig aan gedaan. Ik ben in de klasse II gekomen en vond de mentaliteit van de mensen super!!

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:29

Ik ben eind vorig jaar met een kenningsmakingsrit begonnen, wou dit al lang doen, maar wegens de studies was dit daarvoor niet mogelijk... Dan dit jaar ingeschreven. 30 en 40 km wedstrijd goed uitgereden, op de 40 zelfs 3de met mn connemara. Daarna gingen we opnieuw de 40 doen in Winenne, maar wegens nogal tegenvallen (zie topic) zijn we na een eerste lus gestopt, ookal mochten we verder doen. Nu in september rijden we onze laatste wedstrijd van dit seizoen YG, de 60. Doelstelling gezond paard en ruiter en natuurlijk goedgekeurd worden :-) Ik rij wel weinig wedstrijden omdat ik van mijn ouders afhankelijk ben voort vervoer en zij willen max maar een uurtje rijden naar de wedstrijd... Maar beter iets dan niets natuurlijk. Aja, de endurance bacterie heeft ons goed te pakken!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:52

moet je dan net als bij dressuur een startkaart aanvragen etc?? en om de hoeveel tijd rijden jullie wedstrijden? niet ieder weekend lijkt mij toch? waar in nl kan dit allemaal? ik ben ook wel geinteresseerd maar weet niet of het met de tijd wel haalbaar is, het lijkt me vooral leuk, ik hoef er niet in door te breken, mijn pony is al 15. zijn er ook 'onderlinge'wedstrijden in deze tak?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:03

over die startkaart heb ik al gevonden, had erover heen gelezen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:04

Ja, je moet net als met dressuur een startkaart aanvragen. Wel heb je speciale endurance-startkaarten, daar kun je alleen endurance mee starten (en geen andere wedstrijden) en die zijn iets goedkoper. Hoe dat werkt, kun je in de FAQ van dit subforum nalezen :)

Hoeveel wedstrijden je rijdt hangt af van de klasse waarin je start, maar wekelijks starten doe je echt niet. Hoogstens maandelijks, of in een heel gek geval eens na 2-3 weken. De wedstrijdkalender kun je nakijken op http://www.deronline.nl! Daar kun je overigens ook meer informatie vinden over endurance.

Onderlinge wedstrijden hebben we niet, er is ook maar één endurance-vereniging waar iedereen lid van is. Als er onderling gereden wordt/met een klein groepje, dan doe je dat als training.

En met een 15-jarige kan het ook best.

Ik zou zeggen, ga veel lezen in de FAQ en op deronline, ik denk dat veel van je vragen daar uitstekend beantwoord worden :)

Meisje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:27

Ik zou ook graag willen beginnen met endurance maar ik heb geen groom. kan je de kennismakingsklasse ook rijden zonder groom? Is het beginpunt ook altijd het eindpunt?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:28

kennismakingsklasse kan ook prima zonder groom hoor, ik start klasse I meestal ook zonder groom.
Is alleen wel handig als het niet al te warm is (zoals morgen).

Op sommige wedstrijden heb je ook nog waterpunten op de route, dat is helemaal ideaal. Op de PA heb je trouwens altijd water.