CQtie schreef:Bij Roll Back geen stappen achetrwaarts gaan ! De 4 stappen achterwaarts worden gebruikt om een jong paard de rollback aan te leren - door het achteruit stappen brengen ze de achterhand onder waardoor ze zo makkelijker de rollback-beweging vanuit de achterhand leren maken. Op wedstrijd best niet doen ! Met 6 meter van de fence bedoelen ze de fence naast jou - een rollback wordt een eind uit de kant gereden , dit om het paard vrijheid van beweging te geven en het niet tegen de wand te laten aanleunen.
Verzamel goed je galop voor je de stop en rollback vraagt, zodat je paard zijn achterhand al goed onder is - tijdens de stop zet je de neus van het paard al lichtjes in de richting/stelling waarheen het de rollback moet maken en zelf ga je je gewicht al iets meer op de zitbeenknobbel zetten van de richting waarheen je zal keren. Eerste helft van de beweging maak je met de reins en pas in de tweede helft van de beweging leg je je been naar achter om zo de galop terug aan te vragen. Hou je ander been los van het paard. Blijf zelf goed in balans zitten, trek niet aan de teugels en val niet naar voren - laat het paard de beweging doen. Rollback is één vloeiende beweging van 180°.
Veel succes - waarschijnlijk ga ik op 2 augustus ook mijn eerste wedstrijd rijden !!
Bedankt voor de volledige uitleg, ben wel op de hoogte van hoe een rollback in zijn werk gaat, anders zou ik namelijk nooit aan zo'n wedstrijd beginnen. Was enkel niet zeker of de pas achterwaarts nu mocht ofniet, omdat er hier even de reactie kwam dat het wel mocht (wat niet blijkt te zijn)