[WN] leg yield en two track

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kmvreter

leg yield en two track

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 08:20

kan iemand mij de goede nederlandse vertaling en uitleg geven wat het volgende is:
Leg Yield (is volgens mij wijken voor het been, waarbij je paard zijwaards gaat en licht kijkt naar de kant waar je niet heengaat)
Two track? (logischerwijs is dit dat je paard over twee hoefslag loopt maar verder?)

Uriah

Re: leg yield en two track

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:08

leg yield is idd wijken voor het been en two track is kun je zien als een rechtere versie van de travere ,maar bij de two track gaan zowel de voor benen als de achterbenen wat scharen de neus is licht naar binnen gesteld en kijkt dus in de richting waar het heen gaat.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:28

leg yield = wijken (komt van to yield)
two track = schouderbinnenwaarts

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:51

dat ben ik niet helemaal met je eens romkabouter dat leg yield schouder binnen is . bij schouder binnen kijkt het paard niet waar hij heen gaat en bij two track wel, bij schouder binnen komt het binnen achterbeen onder het zwaarte punt en bij two track gaat het been meer scharen.

ik zal eens een goed voorbeeld zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:52

Uriah schreef:
dat ben ik niet helemaal met je eens romkabouter dat leg yield schouder binnen is .

Romkabouter schreef:
leg yield = wijken (komt van to yield)

:?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:54

Dat zeg ik :D

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:56

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:03

Uriah schreef:
dat ben ik niet helemaal met je eens romkabouter dat leg yield schouder binnen is

euh? leg yield is wijken voor het been :D

Citaat:
bij schouder binnen kijkt het paard niet waar hij heen gaat en bij two track wel, bij schouder binnen komt het binnen achterbeen onder het zwaarte punt en bij two track gaat het been meer scharen.

ff gegoogled, wat jij bedoeld is misschien half pass?
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 16-07-09 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:07

Op het filmpje is een half pass zoals iemand mij dat ooit verteld heeft.

Maar blijkbaar zijn er verschillende opvatting over :D

Leg yield is in ieder geval zeker wijken voor het been :D
Half pass is dan weer een appuyement
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 16-07-09 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:10

Ik zie in het filmpje in "engelse" termen een travers.....dus geen schouder voor.....

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:11

Misschien nog een kleine bijkomende beschrijving die het misschien visueel wat duidelijker maakt - voorgaande beschrijvingen zijn ook oke hoor ;) :
Two-track : op 2 hoefslagen waarbij de voorhand op de buitenste hoefslag loopt en de achterhand op de binnenste hoefslag - let wel GEEN side-pass - het is een schuin voorwaartse beweging waarbij je met je buitenbeen de achterhand naar binnen zet en het hoofd is lichtjes in de richting waarheen je gaat gesteld.Met je buitenteugel werk je begrenzend om de stelling te beperken.Het paard staat dus schuin en gaat voorwaarts-zijwaarts.
Leg Yield is ook een voorwaarts-zijwaartse beweging maar hier probeer je de diagonaal met een zo recht mogelijk gesteld paard te rijden (hoofd is lichtjes in natuurlijke stelling - weg van de rijrichting) en je duwt met je buitenbeen de romp en de achterhand in een zijwaarste beweging. Met je buitenteugel werk je begrenzend en toon je de richting- het paard staat recht en gaat voorwaarts-zijwaarts.
Duidelijker ????...of net niet :?
Het rijden of uitleggen - groot verschil hor -wat voor de een duidelijk is, is het dikwijls niet voor de ander...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:13

Misschien is er in het engels alleen "twotrack", terwijl in het NL travers en schouderbinnenwaarts verschillende dingen zijn?

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:23

Daarom ben ik overgeschakeld naar Western - minder termen en duidelijker :D
Heb 8 jaar klassiek gereden en wist goed wat de bewegingen waren en hoe te vragen, maar lag altijd in de knoop met de termen.... :+

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:27

Nou ja, als je 1 term hebt voor twee heel verschillende dingen lijkt me dat niet handig :+

Misschien moeten we naar de engelse woorden van dressuur gaan zoeken en niet bij western.
Western is sowieso een beetje gelimiteerd aan gevraagde oefeningen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:32

Romkabouter schreef:
Uriah schreef:
dat ben ik niet helemaal met je eens romkabouter dat leg yield schouder binnen is

euh? leg yield is wijken voor het been :D

Citaat:
bij schouder binnen kijkt het paard niet waar hij heen gaat en bij two track wel, bij schouder binnen komt het binnen achterbeen onder het zwaarte punt en bij two track gaat het been meer scharen.

ff gegoogled, wat jij bedoeld is misschien half pass?

two track zou dus volgens uriah een soort van schuin appuyement zijn? stelling naar waar het paard heen gaat maar dan in de diagonale positie van een SB?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:01

CQtie schreef:
Two-track : op 2 hoefslagen waarbij de voorhand op de buitenste hoefslag loopt en de achterhand op de binnenste hoefslag - let wel GEEN side-pass - het is een schuin voorwaartse beweging waarbij je met je buitenbeen de achterhand naar binnen zet en het hoofd is lichtjes in de richting waarheen je gaat gesteld.Met je buitenteugel werk je begrenzend om de stelling te beperken.Het paard staat dus schuin en gaat voorwaarts-zijwaarts.
Leg Yield is ook een voorwaarts-zijwaartse beweging maar hier probeer je de diagonaal met een zo recht mogelijk gesteld paard te rijden (hoofd is lichtjes in natuurlijke stelling - weg van de rijrichting) en je duwt met je buitenbeen de romp en de achterhand in een zijwaarste beweging. Met je buitenteugel werk je begrenzend en toon je de richting- het paard staat recht en gaat voorwaarts-zijwaarts.
Duidelijker ????...of net niet :?
Het rijden of uitleggen - groot verschil hor -wat voor de een duidelijk is, is het dikwijls niet voor de ander...

Ik denk even mee. :o
Two-track is duidelijk travers bij het engels rijden maar dan iets verder door gebogen.
Bij de travers willen ze 4 sporen zien, het paard is dan gebogen om het binnen been waarbij ,zoals "CQtie" hierboven uitlegt, de achterhand naar binnen wordt gesteld. Maar bij de two-track buigen ze( zoals "CQtie" hierboven uitlegt) dus iets verder door zodat er zover overstapt (gewijkt) wordt dat zich twee sporen laten zien in plaats van 4. Dit lijkt mij het grootste verschil. :)*
Ter verduidelijking; de schouder binnenwaarts daarbij buigt het paard inderdaad ook om het binnenbeen maar dan wordt de voorhand van de hoefslag naar binnen gebogen en maakt het paard een drie spoor. (buiten voorbeen, binnen voorbeen en buitenachterbeen, binnen achterbeen)

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:36

Two track is juist dat het paard veel rechter is zn lijf is dan bij de travere , het is een soort schuine sidepass/leg yield met neus in richting waar het heengaat. imo is de gymnastische waarde ook nihil in vergelijking met de travere omdat bij de two track het buiten achterbeen schaart ipv draagt en buigt.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 16:07

Ik kwam het two track tegen in een L2 horsemanship pattern dit jaar en vroeg mij af wat dit was.
bedankt voor alle uitleg.

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:33

Het is natuurlijk ook zo dat een jong paard alle deelbewegingen van een oefening op een bepaald moment "overdreven" aangeleerd krijgt of om te gymnastikeren. Mijn paard is nog stijf in de romp, dus zal ik vooral oefeingen doen om zijn ribbenkast te laten inbuigen ( two-track, klein cirkelwerk en de achterhand naar binnen vragen). Mijn paard is wel volgroeid en kan dit allemaal goed aan, maar je moet uiteraard alles opbouwend trainen. Het is net zoals bij de "spin", waar je bij een jong paard eerst de neus extreem gaat vragen in de beweging, maar hoe geleerder en hoe meer het paard leert op de hulpen te reageren hoe zelfstandiger je je paard leert te worden en hoe rechter zijn hals zal worden in de "spin" !!! Een paard kan ongeloofelijk veel, maar je moet gewoon letterlijk durven loslaten en het hem op een bepaald moment zelf laten uitzoeken - je zal versteld staan hoe weinig een paard nodig heeft om heel veel te bereiken !!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:40

volgens mij was 2 track juist voorbenen in hoefslag en met voorbenen rechtdoor lopen en achterbenen naast de hoefslag en die kruisen dus wel deels.....

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:25

Pienb schreef:
volgens mij was 2 track juist voorbenen in hoefslag en met voorbenen rechtdoor lopen en achterbenen naast de hoefslag en die kruisen dus wel deels.....

Dan krijg je een three track ;) :P .
Knap als hij dat kan trouwens. 8-) .

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:59

nee hoor. voorbenen rechdoor in hoefslag (iig niet kruisen) en achterbenen naast hoefslag en die kruizen dus wel deels

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:24

Pienb schreef:
nee hoor. voorbenen rechdoor in hoefslag (iig niet kruisen) en achterbenen naast hoefslag en die kruizen dus wel deels

Jawel hoor. ;)
Als jij je paard zo zou laten lopen en dan van achteren bekijkt zal hij/zij één spoor maken met zijn linker voorbeen, het tweede spoor met zijn rechter voorbeen en als hij/zij het voor elkaar krijgt achterbenen het derde spoor.
Zou hij/zij licht gebogen om het binnenbeen rechtdoor loopt, gekruist met zowel voor als achterbenen( snel uitgelegd :o ), krijg je twee sporen (two track). :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:08

Ik heb het even opgezocht :j

Citaat:
In lateral/forward work, the horse moves sideways and forward at the same time. When moving to the right, the horse is moving in response to the sideways driving aids from the rider's left leg. Lateral exercises supple a horse and strengthen him so he can be ridden in balance in any maneuver at any gait. Lateral/forward work contains varying degrees of lateral flexion, lateral bend, sideways movement and forward movement. Lateral flexion occurs at the poll/throatlatch area. Lateral bend occurs from head to tail along the horse's entire spine. The horse remains parallel to the arena rails.

In the most elementary of these 3 movements, the two track, the horse is bent away from the direction of movement. He has the most lateral flexion and bend and shows more sideways than forward movement. Because the horse is counterflexed, it is easy for the horse to cross over and move sideways. Common problems are overbending, shoulder bulge, losing balance and rhythm, rushing, excessive lowering of the head and balking.

In the leg yield, the horse has a small degree of lateral flexion away from the direction of movement, no lateral bend, and about equal sideways and forward movement. In a leg yield to the right, the horse is flexed very slightly to the left, the body is straight, and the horse is moving to the right away from the rider's left leg. The horse's left legs cross over the right legs. The forehand is very slightly in advance of the hindquarters. This is an intermediate stage on the way to a half pass.

In the most advanced of these movements, the half pass, the horse is flexed and bent into the direction of movement. In a half pass right, there is pronounced lateral flexion and bend around the rider's right leg and a great degree of sideways and forward movement; the half pass is more forward than sideways. The horse's shoulders are slightly in advance of the hindquarters. Common rider errors are weighting the left seat bone and heel and trying to push the horse over to the right and overbending to the right by letting the right hand cross over the mane to the left. If the horse is not bent around your right leg, you are basically performing an incorrect version of leg yield.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:20

Dan had ik dus gelijk 8-)

:P