[END] wat doen jullie de week voor en na de wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

[END] wat doen jullie de week voor en na de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:04

mijn onderwerp zegt het al; wat doen jullie de week voor en na de wedstrijd.
en dan bedoel ik qua beweging.
Met trainen ben ik lekker op pad.
Vroeg mij alleen af wat ik het beste kan doen voor en na de wedstrijd danwel lange rit.
Wat zijn jullie ervaringen?

Alvast bedankt!!
Laatst bijgewerkt door Hilli op 16-07-09 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [END]-tag toegevoegd

Lenneke_

Re: wat doen jullie de week voor en na de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:19

Als de wedstrijd op zaterdag is rij ik woensdags voor het laatst. Stop ik eerder dan kakt hij in. Vanaf donderdag begin ik met inpakken, dus dan heb ik wat anders aan m'n hoofd dan rijden.

Na de wedstrijd geef ik hem minimaal twee dagen vrij, dat is verplicht voor hem, of hij het leuk vind of niet. Na die twee dagen kijk ik hoe hij is. Wil hij weer aan het werk dan pak ik het weer rustig op. Wil hij nog even niets, ook prima.
Daarvoor moet je je paard kennen en weten hoe hij reageert. Soms zit ik er te vroeg op en merk ik halverwege naar het bos dat hij nog geen zin heeft. Dan draaien we gewoon weer om.

Het is heel verschillende per paard. Maar ik vind twee dagen wel minimaal, voor ieder paard. Die tijd heeft het lichaam nodig om te herstellen van hele kleine beschadigingen in spieren etc. Maar dat geldt ook voor een goede training.

Rust is natuurlijk niet full time op stal. Lekker buiten met vriendjes. Het liefst in de wei, daar blijven ze rustig bewegen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 21:55

maar nu werd ik laatst gewaarschuwd voor spierbevangenheid.
Is 2 dagen laten staan dus wel goed dan?
Hij staat wel de hele dag op de wei...
Ik doe nu meest de dag na een verre rit even 20 minuutjes zonder zadel in de bak wat stappen en draven. is dat goed?

Klarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:03

Als ik op zaterdag concours heb, dan train ik die week juist gewoon door. Op vrijdag wil ik juist nog even trainen, daar heb ik de volgende dag juist profijt van.
De dag na de wedstrijd, gaat hij lekker de wei in of ik ga lekker met hem een buitenritje maken. Dat is ook lekker ontspannen. Ik vraag me ook af of het wel goed is om je paard te laten staan in verband met een wedstrijd. Bij mij zit er tussen een training en een proef lopen niet zoveel verschil.. Met beide doet hij erg zijn best...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 22:06

thanks voor je tip!
Ben benieuwd naar meer meningen...

Klarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:08

En ik wil er nog even aan toevoegen dat trainingen in mijn geval soms intensiever zijn dan wedstrijden.. ;)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:30

Een dag voor een wedstrijd nog trainen heeft absoluut geen nut. Je vermoeid het lichaam dan nog terwijl je de dag erna een prestatie verwacht :? Niet doen dus! Rustig staprondje ofzo is iets anders..

Bliksem is normaal gesproken 2 weken voor de wedstrijd klaar met trainen. Daarna rij ik nog een weekje rustig wat kortere ritjes en wat dressuurmatig. Laatste week keertje longeren en keertje dressuur/gymnastiseren en dan vanaf 2 a 3 dagen voor de wedstrijd heeft hij vrij.

Na een wedstrijd (klasse II) heeft hij tot nu een week vrij gekregen, maar dat bevalt ons beiden niet dus dat gaan we terugbrengen naar een paar dagen en dan wat licht werk aan de hand of een klein rustig buitenritje..

Wat wel zo is, in mijn ogen, is dat als je een paard hebt dat na een wedstrijd stil in een hoekje van de wei gaat staan (bij wijze van spreken) ik die wel aan de hand mee zou nemen voor een wandelingetje de dagen erna. Mijn paard gaat echter elke dag een paar minuten fiks uit zijn dak in de wei, zelfs vaak al als hij net terug komt van een wedstrijd, dus die houdt zichzelf al genoeg bezig :=

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:34

Ik rij gewoon zoals anders. Een wedstrijd zie ik dan ook als een buitenritje in ons schema. Moet ik er wel bijzeggen dat zij zeer gevoelig is voor spierbevangenheid en ik haar dus niet zo even een dag vrij kan geven. De dag voor en de dag na de wedstrijd longeer ik haar enkel, dus niet onder het zadel. Over het algemeen rij ik 2-3x per week onder het zadel, longeer ik 3-4x per week en heeft ze 1x per week vrij, dit hou ik tijdens wedstrijden ook zo aan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 05:49

Ik denk dat Klarissa het niet over endurancewedstrijden heeft.

Voor de eerste klasse 1 wedstrijden kreeg Lou ook een paar dagen van te voren weidegang en verder weinig doen, erna een paar dagen weidegang. Als ze meer aan alles en het reizen gewend zijn, kan je het anders doen, maar je moet gewoon heel goed naar je paard kijken. Toen ze later beter op conditie was, keek ik de dag erna wel even rustig hoe ze liep, dan een dagje of twee weidegang. De dag voor de wedstrijd wel een kort staprondje, ze was op de wedstrijd vaak erg druk.
Ik ben een paar keer klasse 2 gestart en toen heb ik het eigenlijk ook zo gedaan, beviel ons goed. Mawr het is ook maar net wat ze in de trainingen gewend zijn. Even rust is wel goed om kleine beschadigingen in het lichaam rust te geven en even niet te prikkelen, zodat die kunnen herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:00

Bij een klasse II wedstrijd, ga er dan vanuit dat deze op een zondag valt:

Net als bij Djilan is Cloud twee weken van te voren klaar met trainen. Rij nog wel door met als doel hem soepel en tevreden te houden maar doelgericht trainen doe ik niet meer. Tot aan de zondag voor de wedstrijd rij ik nog korte ritjes buiten en dresuur.
De dinsdag longeer ik, de woensdag of donderdag rij ik een dressuurles.

De zaterdag zelf ga ik nog een stukje wandelen of stappen, controleer alles en draaf nog een keer voor voor iemand. De week van te voren kan ik eventueel nog wel een klein ritje maken.

In training krijgt Cloud voor elke 20 km een complete dag rust. Bij een wedstrijd neem ik 15 km voor een dag rust. Er zijn immers ook heel erg veel indrukken en stress en ondanks dat Cloud hier niet van onder de indruk lijkt te zijn geef ik hem toch wat langer vrij. Hij staat 24/7 buiten met zijn vriendje en houdt zichzelf wel goed in beweging. Ik blijf hem wel controleren en ga ook regelmatig een stukje wandelen oid. Na ongeveer anderhalf week ga ik weer trainen op het niveau zoals we twee weken voor de wedstrijd bezig waren.
Ik kan merken dat hij niet langer dan die anderhalf week rust nodig heeft. Maar merk ook wel weer dat hij tijdens die anderhalf week ook bezig wil blijven. Korte ritjes, wandelingen of wat grondwerk bijv. Maar toch minstens 2 dagen compleet stil. Hij geeft zelf wel aan of hij bezig wil of niet.

Mijn wedstrijden zijn trouwens voorlopig nog niet boven de 70 km geweest.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:45

Ik doe de week voorafgaande aan de wedstrijd niet veel meer. Op zondag nog een langere rit en daarna hoogstens nog een kort ritje. Hij staat 24/7 buiten, krijgt weinig krachtvoer, en ik rij sowieso maar 2-3 keer in de week, dus voor spierbevangenheid ben ik helemaal niet bang. Dat komt bij buitenpaarden sowieso nauwelijks voor.
De reden dat ik niet veel meer doe is om evt. kleine blessures te laten herstellen en i.i.g. geen nieuwe meer te veroorzaken.

Na de wedstrijd geef ik zeker 3 dagen vrij, als het echt een flinke wedstrijd was (of iets anders inspannends, zoals de dravermeeting) een week. De reden hiervoor is dezelfde als voor de wedstrijd, om kleine beschadigingen te laten herstellen, en vooral ook om hem mentaal lekker bij te laten komen. Dat is niet eens zozeer van het rijden van de afstand, maar het hele gedoe eromheen: transport, veterinaire keuringen, paddockje etc.
Omdat hij 24/7 buiten staat amuseert hij zich zelf wel, hij speelt veel met zijn maatjes.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:16

Misschien kan een mod in de titel zetten dat het om endurance gaat. Ik zie alweer verdwaalde dressuurruiters komen ;)

Hilli

Re: [END] wat doen jullie de week voor en na de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:34

Bij deze :)

In de week voor de paar wedstrijden die ik heb gereden deed ik ook niets meer aan de training. Wel nog een paar kleine ritjes of wat makkelijk werk in de bak.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:04

Lenneke_ schreef:
Het is heel verschillende per paard. Maar ik vind twee dagen wel minimaal, voor ieder paard. Die tijd heeft het lichaam nodig om te herstellen van hele kleine beschadigingen in spieren etc. Maar dat geldt ook voor een goede training.

Rust is natuurlijk niet full time op stal. Lekker buiten met vriendjes. Het liefst in de wei, daar blijven ze rustig bewegen.

Ik heb altijd begrepen dat het paardenlichaam 72 uur nodig heeft om volledig te herstellen van eventuele kleine beschadingen. Dan is 2 dagen dus te weinig?

Ik stop zelf 2 a 3 weken voor de wedstrijd met trainen. Hij moet dan in ieder geval op het niveau zitten van de wedstrijd. In de tijd tot de wedstrijd dan nog korte ritjes en dressuur. Twee dagen voor de wedstrijd hoeft hij niets te doen. Hij mag zich opladen en ik ben dan bezig met lijstjes, spullen verzamelen etc.

Na de wedstrijd 3 dagen geen werk. Lekker in de wei met vriendjes om alles te verwerken, lichamelijk en mentaal. Wel geef ik hem een dag na de wedstrijd uitgebreid aandacht. Even een speciale maaltijd met wat extra wortels en appels. Een kleine massage, goede poetsbeurt en soms 10 minuutjes stappen. Ik kan in die tijd goed inschatten hoe Alter de wedstrijd ervaren heeft en hoe hij er fysiek en mentaal uit is gekomen. Als Alter de wedstrijd als stressvol heeft ervaren dan merk ik echt dat hij weer rustig wordt/zichzelf wordt van deze aandacht. Daarna laat ik hem 2 dagen helemaal met rust en dan kijk ik verder.

Hij krijgt ergens tussen de 3 - 7 dagen vrij. Dat is afhankelijk van het type wedstrijd, hoe de wedstrijd is verlopen en wat mijn eigen plannen zijn die week. Alter vermaakt zich prima in de wei en wordt ook niet heet van stilstaan.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:53

Ik rij het weekend ervoor een laatste rit, die iets rustiger is dan normalen training.
Dan in die week nog 1-2 x longeren en/of stapmolen, verder niets.
Ik probeer altijd 1 dag van tevoren nog wel even te longeren.

De eerste 3 dagen na de wedstrijd mag hij rust (wel op de wei natuurlijk ;) ).
Soms een wandeling, maar zeker geen belast werk.
Daarna weer longeren en dan pas weer onder het zadel naar buiten.
Dresuren doen we eigenlijk nog maar weinig in de bak, vind buiten toch leuker.

Nicole85

Re: [END] wat doen jullie de week voor en na de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:19

Voor een wedstrijd stop ik 1,5 week met intensief trainen en train ik maximaal 50% van zijn kunnen tot 2 dagen voor wedstrijd.
Twee dagen voor wedstrijd stap ik aan de hand of erop, een uurtje.
Na wedstrijd (klasse I) heeft hij "week vrij"... ik stap dan dag na wedstrijd half uurtje aan de hand en doe dit dan dag of 5.. dan begin ik weer met wat longeerwerk en paar dagen nadien ga ik er weer op :)

Overigens staat mijn paard elke dag van 7 tot 19u op de wei.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 20:24

Allemaal hardstikke bedankt voor jullie antwoorden,
hier kan ik zeker wat mee!
De mijne staat de hele dag op de wei dus dat zit ook wel goed :-)
Ik ga dus lekker rustig aan doen en gewoon bezig blijven.

thanks!