Lenneke_ schreef:Het is heel verschillende per paard. Maar ik vind twee dagen wel minimaal, voor ieder paard. Die tijd heeft het lichaam nodig om te herstellen van hele kleine beschadigingen in spieren etc. Maar dat geldt ook voor een goede training.
Rust is natuurlijk niet full time op stal. Lekker buiten met vriendjes. Het liefst in de wei, daar blijven ze rustig bewegen.
Ik heb altijd begrepen dat het paardenlichaam 72 uur nodig heeft om volledig te herstellen van eventuele kleine beschadingen. Dan is 2 dagen dus te weinig?
Ik stop zelf 2 a 3 weken voor de wedstrijd met trainen. Hij moet dan in ieder geval op het niveau zitten van de wedstrijd. In de tijd tot de wedstrijd dan nog korte ritjes en dressuur. Twee dagen voor de wedstrijd hoeft hij niets te doen. Hij mag zich opladen en ik ben dan bezig met lijstjes, spullen verzamelen etc.
Na de wedstrijd 3 dagen geen werk. Lekker in de wei met vriendjes om alles te verwerken, lichamelijk en mentaal. Wel geef ik hem een dag na de wedstrijd uitgebreid aandacht. Even een speciale maaltijd met wat extra wortels en appels. Een kleine massage, goede poetsbeurt en soms 10 minuutjes stappen. Ik kan in die tijd goed inschatten hoe Alter de wedstrijd ervaren heeft en hoe hij er fysiek en mentaal uit is gekomen. Als Alter de wedstrijd als stressvol heeft ervaren dan merk ik echt dat hij weer rustig wordt/zichzelf wordt van deze aandacht. Daarna laat ik hem 2 dagen helemaal met rust en dan kijk ik verder.
Hij krijgt ergens tussen de 3 - 7 dagen vrij. Dat is afhankelijk van het type wedstrijd, hoe de wedstrijd is verlopen en wat mijn eigen plannen zijn die week. Alter vermaakt zich prima in de wei en wordt ook niet heet van stilstaan.