[WN] teugels overpakken van 2 naar 1 hand in de trail.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anick

teugels overpakken van 2 naar 1 hand in de trail.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 15:55

Nou de titel zegt al bijna alles...
Hoe moet je je teugels pakken bij het hek? Neem je die in één hand zoals je ook op je shanks rijdt met 1 hand. Of hou je de teugels gewoon over elkaar zoals je ze op twee handen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:58

Bij het hek neem ik ze op 1 hand zoals je ook op shanks rijdt op show. Volgens mij is dat ook de manier daarvoor.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:42

Ik heb ze altijd in een brug gehouden.
Je rijdt toch op een snaffle, niet op een shank :?

Anick

Re: teugels overpakken van 2 naar 1 hand in de trail.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 16:45

ja, inderdaad. Maar ik zie het de één overpakken op 1 hand en de ander houdt ze in een brug inderdaad. Maar welke van de twee moet ik dan doen! :P

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:56

In de regels kan er niets van vinden. Ik zou hem gewoon in een brug houden, des te sneller heb je de boel weer op 2 handen als je de hindernis voorbij bent. Zo heb ik het ook altijd gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:22

Als je ze in een brug houdt (wat gewoon mag) dan heb je minder gerommel en minder verstoring, dus een 'smooth' plaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 18:28

Het hangt er vanaf of je een beetje vlot kan overpakken. Als jij het rustig kan overpakken ziet het er nog netjes uit :j

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:25

Vanuit een tweehandigeteugelvoering (brug) naar een eenhandigeteugelvoering (vingertje ertussen en teugels beiden aan 1 kant)? Mag jij me laten zien hoe je dat snel én netjes doet en dat het rustig overkomt, Niels :P Is IMO praktisch onmogelijk.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:07

ik zouz eggen check youtube!

hier een winnende JR trail van alexandra jagveld.
bij 1.30 minuut is de poort. nu heeft zij bosal dus is alweer anders en vind ik het er eerlijk gezegt niet helemaal top uitzien maar dacht neem eens een niet-usa filmpje :-)

http://www.youtube.com/watch?v=5CDEep0qCdA

vind zo snel alleen maar met 1 handig bit

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 07:35

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 07:40

Ja Anick :) Gewoon de brug houden zoals je hem al had en dan met 1 hand vastpakken :j

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:16

Trail rij je met snaffle , dus van 2 naar 1 hand en omgekeerd met teugels over elkaar - is makkelijkst en minst storend in de mond voor het paard. Voor de rest het verpakken soepel en vlot en met gelijk lange teugels, uiteraard niet te strak - denk gewoon aan rustig, easy. Je eigen lichaamstaal en vibraties zet je direct over naar je paard. Wordt je te hard of kort op de teugel-dan krijg je stress bij je paard....en dan heb je het vlaggen :D

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:04

XoNo schreef:
In de regels kan er niets van vinden. Ik zou hem gewoon in een brug houden, des te sneller heb je de boel weer op 2 handen als je de hindernis voorbij bent. Zo heb ik het ook altijd gedaan.

Zo vertelde tim Kimura (trail professional horsemans aqha) ons vorig jaar ook dat het moest op het WK. Dus deze zou ik inderdaad maar aanhouden weet je zeker dat je goed zit. Ik weet niet of de andere verkeerd zijn denk dat die ook gewoon goedgekeurd worden

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:05

CQtie schreef:
Trail rij je met snaffle , dus van 2 naar 1 hand en omgekeerd met teugels over elkaar - is makkelijkst en minst storend in de mond voor het paard. Voor de rest het verpakken soepel en vlot en met gelijk lange teugels, uiteraard niet te strak - denk gewoon aan rustig, easy. Je eigen lichaamstaal en vibraties zet je direct over naar je paard. Wordt je te hard of kort op de teugel-dan krijg je stress bij je paard....en dan heb je het vlaggen :D

Trail rij je niet altijd met snaffle ligt aan je niveau of leeftijd van je paard.

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:18

Is snaffle niet méér aangewezen voor trail? Ik rijd reining met shanks en trail met snaffle.. ik heb zo meer controle en ervaar dit als minder "straf" voor mijn paard. Met een shanks heb je een andere teugelvoering..Bij reining moet je inderdaad met paard vanaf 5-6 jaar met shanks rijden - maar is dit ook zo bij trail ????

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:50

volgens mij wel CQtie. paard van 6 plus in L3 + moet op shank. tenminste dat is mij altijd verteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:51

Een seniorpaard moet in de trail ook gewoon op shanks bij de AQHA/APHA. Bij de WRAN moet je een seniorpaard pas op shanks in de l1/l2.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:33

snaffle bosal of bit hebben helemaal niks met dicipline te maken maar met de leeftijd van je paard.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:34

dat is dus nu duidelijk. 3 keer een bevestiging dat je niet meer op snaffle mag rijden als je paard ouder is. tenzij je in de WRAN rijdt, daar mag je in L3, 4 en 5 nog wel op snaffle rijden.

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:41

Soms is het niet echt duidelijk wat mag en niet - maar goed, gisteren was mijn paardje eindelijk klaar voor de one-hand rein...Na een jaar intensief trainen en de basis terug zuiver zetten (zat héééél ver weg) en enkele maanden met een "rubbernecked" paard te rijden (duidelijk nog niet klaar en niet nageeflijk genoeg) zijn we gisteren overgegaan naar de one-hand....ik was versteld hoe goed en snel hij alles heeft opgenomen - wijken voor de buitenteugel, wijken voor druk van mijn been, reageren op mijn zit - alles deed hij en met de nodige ontspanning - zelfs de speedcontrol was goed *\o/* Yipiééé al het werken en trainen heeft geloond !! Ben superblij!
Vanaf september dus reining en trail op 1 hand !!! Geen discussies meer dan... ;)

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:53

CQtie schreef:
Soms is het niet echt duidelijk wat mag en niet - maar goed, gisteren was mijn paardje eindelijk klaar voor de one-hand rein...Na een jaar intensief trainen en de basis terug zuiver zetten (zat héééél ver weg) en enkele maanden met een "rubbernecked" paard te rijden (duidelijk nog niet klaar en niet nageeflijk genoeg) zijn we gisteren overgegaan naar de one-hand....ik was versteld hoe goed en snel hij alles heeft opgenomen - wijken voor de buitenteugel, wijken voor druk van mijn been, reageren op mijn zit - alles deed hij en met de nodige ontspanning - zelfs de speedcontrol was goed *\o/* Yipiééé al het werken en trainen heeft geloond !! Ben superblij!
Vanaf september dus reining en trail op 1 hand !!! Geen discussies meer dan... ;)

Welk niveau start je dan?

Leuk dat je paard het zo goed oppakt allemaal!

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:01

Ikzelf rijd nu 3-4 jaar Western en heb A en B -brevet behaald + dit jaar mijn Instructor 1.
Vanaf september wil ik starten met competitie. In feite zou ik bij Beginners kunnen starten - sommigen zien mij liever in Novice of Amateur, maar ik wil misschien starten in de nieuwe levels Q1 en Q2 - mijn paard en ik hebben nog nooit competitie gereden (tenzij onze examenproeven ;) ) en ik wil ons mentaal eerst laten wennen - van zodra ik zie dat het goed gaat, gaan we een stapje hoger..
Volgend jaar wordt weer goed gevuld - trainen, werken , huishouden, competitie en mijn lesjaar Instructor 2..... %)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:02

Welk land woon je in godsnaam, Q1 en Q2 heb ik nog nooit van gehoord en het A en B brevet al helemaal niet :D

Maar dat ook aan mijn gebrekkige kennis liggen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:04

Misschien heeft de wran nog een paar levels erbij gedaan om de doorstroming te bevorderen?? :=

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:09

BELGIiiiiiiiiiiiiiiiiiièèèèèèèèèèèèèèèèèè :D