leuk dat ie conditie heeft maar nu weer ff rustig aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

leuk dat ie conditie heeft maar nu weer ff rustig aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 14:58

Hoi!

Paard en ik zijn aan het trainen voor onze eerste wedstrijd, de militaire prestatie tocht. Omdat het onze aller eerste wedstrijd is doen we rustig aan en doen mee aan de ponytrail. Dat is 20 km. Ben hiervoor aan het trainen en paard lief begint echt conditie te krijgen. Helaas gebruikt ie de conditie ook tegen mij. We houden allebei van lekker galoperen, alleen dat kan natuurlijk niet altijd (bv op smalle bospaadjes of hele korte stukjes berm).
Maar leg dat maar eens uit aan paard. Ik ben daarom ook heel veel overgangen aan het oefenen in de bak en expres ook rondjes buiten alleen maar aan het stappen. Maar die conditie moet er kennelijk toch uit. hij wil rennen!

Daarom mijn vraag, en leek mij logisch bij endurance met al die meiden en paarden met conditie:
Wat kan ik het beste doen om mijn paard rustiger (en dus economischer) te laten lopen?

Natuurlijk is het ook een groot deel respect en het is niet zo dat ie er constant vandoor gaat. Ik hou m gewoon bij me, maar hij wil maar door en door.
Hij wordt daardoor best gespannen onder me...

thanks alvast!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:04

consequent is het sleutelwoord maar dat wil niet zeggen dat de endurance paarden allemaal rustig zijn in het begin. Die van mij begint nu na een km of 25 wat normaler te worden en kan dan rustig gaan stappen. Ze luisterd wel naar wat ik wil en ook gaat ze niet meer hard maar ze wil liever niet stappen in het begin. Hard mag ze niet meer, helemaal niet. Tevens is het ook een stukje karakter want er zijn ook zat paarden die wel braaf rustig lopen. Maar gewoon vol blijven houden, de aanhouder wint tenbslotte en dat ben jij.

zodiacje

Re: leuk dat ie conditie heeft maar nu weer ff rustig aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:25

fijn om te lezen dat er ook endurance paarden zijn die doooor willen. Dacht dat dat stuk voor stuk super rustige paarden waren die alleen maar heel braaf heel lang hard gingen.

bedankt voor je reactie!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:21

Endurancepaarden gaan niet heel braaf heel lang HARD, dat is het hem nou juist. Endurancepaarden leren heel braaf heel lang constant 12 km/u (of 15 km/u, of wat dan ook) te lopen.
Je moet dus eerst leren om zélf constant tempo te herkennen en te rijden. Als 12 km/u voor jou een lekker tempo is om in draf licht te rijden bv, dan houd je dát aan, en geen 11 km of 13 km/u. Loopt je paard lekkerder (en zit jij fijner) met 14 km/u, dan train je daarop. Maar laat je paard niet uit zichzelf (ongemerkt) steeds harder gaan, en laat 'm nooit uit elkaar lopen.

Dat constante tempo rijden doe je dan ook als het even kan met constante intervals. Bv. 5 minuten draven met 12 km/u (= precies 1 kilometer), dan 1 minuut stappen (is 100 meter bij een gebruikelijk staptempo van 6 km/u), dan weer 5 minuten etc. Zodat je paard leert: nu constant doordraven, na constant stappen. Bij voorkeur dus ook niet de ene keer 10 minuten draven, 1 minuut stappen, dan 2 minuten draven, 1 minuut stappen, nee, zo constant mogelijk. Paarden zijn gewoontedieren, en leren die rust op die manier heel snel. Zit dat in draf er in, dan kan je eens 1 minuut (en vergis je niet, da's lang) met 18 km/u gaan galopperen (300 meter) en dat afwisselen met 5 minuten draf met 12 km/u, en 1 minuut stap. Wat je in die opbouwperiode níet doet is 'lekker laten gaan' in galop. Eerst leren rustig te galopperen, op een tempo en afstand die jij bepaalt. Later kan je interval gaan trainen en dan pak je vanzelf ook snelle galop mee, af en toe. Maar rust bouw je op met constant zijn, in alles.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:44

Eens met Ibbel. Verder kan ik er aan toevoegen dat de meeste paarden wel leren om hun energie beter te doseren, als de afstand langer en zwaarder worden. Zo van: oh, er komt (misschien) nog een heel stuk... laat ik me nog maar even inhouden! :D
Het kan per paard langer of korter duren voor dat kwartje valt, "luie" paarden zijn wat dat betreft handiger voor zichzelf, dan nerveuze doodlopers die altijd maar blijven gaan. En ja, er zijn ook paarden die blijven trekken. Ook na 150 km... Da's pech hebben (of geluk, het is maar hoe je het bekijkt - als je zo'n paard heel kan houden heb je natuurlijk een goeie).

Verder wil ik nog benadrukken dat je, als je een paard een betere conditie bezorgt, ook de verantwoordelijkheid hebt zijn leefomstandigheden daaraan aan te passen. Kortom: weidegang, veel weidegang, zodat het paard zijn energie kwijt kan als dat in de training niet helemaal lukt.
Buiten dat heeft een paard dat veel buiten staat met andere paarden natuurlijk een betere geestelijke en lichamelijke gezondheid, en een betere basisconditie (ze lopen de nodige km's op een dag in de wei!).

zodiacje

Re: leuk dat ie conditie heeft maar nu weer ff rustig aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 23:53

Wat een goede tips hierboven, bedankt!
Hier kan ik echt wat mee! Ga er lekker mee oefenen, heb er nu al zin in :-)

Ben benieuwd hoe lang het duurt voodat hij door heeft dat galop niet per se keihard rennen is maar doseren. Ik moet daar maar veel op gaan oefenen, haha.

Hij staat lekker vanaf s'ochtends tot s 'avonds in de wei dus hij kan zijn ei ook wel kwijt. Volgens mij is het wel een heel erg gelukkig paardje :-)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:09

Wat ook helpt is om je paard dag en nacht buiten te laten. Dan kan hij nog meer energie kwijt. Ik zag zelf een veel relaxter paardje toen mijn paardje dag en nacht buiten stond (ook in de winter) dan toen hij 's nachts binnen stond niks te doen (paarden lopen 's nachts ook erg veel: hapje-stapje ;) ).