Tips gevraagd n.a.v mijn knie!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_Leroy

Tips gevraagd n.a.v mijn knie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 10:04

Gisteren weer na een hele lange tijd de knoop doorgehakt en op een paardenrug gestapt.
Ik heb vier jaar geleden mijn knie dermate beschadigd dat mijn hele lijf practisch scheef is gegroeid. Mijn knieschijf is daardoor afgesleten en ik heb een transplantatie gehad.
Behalve een litteken, heb ik er verder weinig aan overgehouden.

Tenminste, dat dacht ik.
Totdat ik gister weer in draf reed. IK had geen evenwicht, en merkte dat ik met lichtrijden mijzelf slecht kon ehh.. "vastknijpen" aan het zadel. (is daar een woord voor? of had het te maken met een sportbroek ipv rijbroek? dat kan ook ;) ) Mijn evenwicht werd vooral bepaald door mijzelf terug te duwen met mijn goede knie. Dit moet voor het paard natuurlijk niet al te comfortabel zijn, maar voor mij was dat achteraf gezien ook niet echt zo! Spierpijn zat volledig aan de linkerkant (mijn compensatie kant dus) en rechts had ik nergens last van.
Het probleem is dat de spieren in mijn slechte knie heel slecht zijn. Evenwicht tijdens het lopen is soms ook al lastig. Ik kan bijvorbeeld niet twee dingen tegelijk doen tijdens het lopen. Als ik loop en mijn tas zakt bijvoorbeeld af, moet ik eerst stilstaan voordat ik aan mijn tas ga klooien, anders val ik om omdat ik me niet goed genoeg concentreer op mijn knie. Het gaat steeds beter, en het rijden mag ik weer oppakken van de arts.

Heeft iemand tips voor mij hoe ik mijn evenwicht weer beter kan krijgen? Iemand tips over wat ik het best kan doen met mijn knie? of zal dit een kwestie zijn van blijven proberen?
Wil namelijk niet mijn linkerknie teveel druk geven, een slechte knie is al goed genoeg! twee kan ik echt niet gebruiken!

Alvast bedankt voor de tips, ben benieuwd wat er langs komt!

Wietsje92

Re: Tips gevraagd n.a.v mijn knie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:07

Ik zou gewoon langzaam opbouwen denk ik.. En misschien is het handig om iets verstevigends (is dit nederlands?) om je knie te doen? Dan heeft je slechte knie sowieso al meer steun..

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:11

Ik zou naar sport 2000 of een andere sportwinkel gaan en een knieband/brace halen.
Daar heb je echt zoveel meer steun aan!
Ik heb de klachten die jij hebt ook, qua kracht en als je tas afzakt stil staan anders val je om.
Maar ik heb het Patello Femoraal Pijn Syndroom.
Echt een knieband/brace is veel steviger!

Anouk_Leroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 10:15

Heb inderdaad beide thuis liggen! Vandaag ga ik weer rijden, dus ik zal eens kijken of het beter gaat. Mijn brace is echter vrij lomp en zwaar, misschien heben ze al nieuwere versies, ik ga binnekort even langs de sportzaak om te kijken :) thnx voor de tip!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:18

Ik denk dat het rijden echt weer gewenning moet worden.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:22

het rijden moet je weer aan wennen , maar ook je balans en je zit zullen indd veranderd zijn .
ik rij zelf met een prothese knie en twee heupen , maar ook hier is het evenwicht soms ver te zoeken , het is echt aftasten en oefenen , vooral die spieren weer sterk maken .

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:26

Heb inderdaad beide thuis liggen! Vandaag ga ik weer rijden, dus ik zal eens kijken of het beter gaat. Mijn brace is echter vrij lomp en zwaar, misschien heben ze al nieuwere versies, ik ga binnekort even langs de sportzaak om te kijken thnx voor de tip!

dit probleem ken ik ik heb een neopreen band van hanse plast en werkt super kan zelfs onder je gewone rijbroek als die beetje ruim is. ik rij er ook regelmatig mee. heb zelf de meniscus beschadigd. doordat ik zo'n band om heb voel ik de pijn niet maar het ondersteund de knie en na het rijden heb je er weinig last van ik raad je wel aan begin rustig aan en maak geen over haaste bewegingen want voor je het weet ben je terug bij af. ik wens je heel erg veel succes.

Caroo__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:46

ikzelf heb ook wel last van mn knie, maar lang niet zo erg.
Ikzelf vind rijden met een knieband niet zo prettig, maar dat valt best te proberen.
Verder is het denk ik erg belangrijk om je spieren weer langzaam aan op te bouwen.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:51

Ik heb ook een blessure aan mn knie, voor mij heeft het heel erg geholpen om met andere beugels te gan rijden (met zo'n schanierpunt boven het beugelblokje --> met blauwe (BR) of grijze schanieren (Imtec)) vriendin van mij heeft een blessure aan haar enkel en is hyperflexibel en heeft ook veel baat bij die beugels en goede schoenen (in ons allebei geval Ariat Cobalt met veter)

En een vorm van lichte krachttraining/ evenwichttraining naast het paardrijden? (ik had een hele fijne fysio die dat super heeft begeleid, had een te instabiele knie)

Succes

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:01

@sparky10 wat knap dat je toch nog probeert te rijden. Ben je niet bang om te vallen vanwege je botten/prothese?

Ik denk dat het ook helpt om je bovenbeenspieren te trainen d.m.v krachttraining als je dat tenminste mag. Dat helpt ook bij mensen die hun kruisband gescheurd hebben (moi). Want geen kracht= geen evenwicht

Infinety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:44

Misschien in een sportschool je rechter knie extra oegenen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:04

Ik zou idd op een sportschool proberen de kracht in de spieren van je rechterbeen weer terug te krijgen. Het klinkt nu idd dat je teveel op links compenseert.

Verder helpt het ook om niet te gaan lichtrijden, maar daar moet de beweging van het paard natuurlijk ook naar zijn.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:46

Ik heb ook altijd veel last van mijn knieen gehad door patelle luxatie. Als ik dan gereden had (engels) dan kon ik daarna nauwelijks lopen.
Tot een vriendin zei dat ik eens op haar westernzadel moest gaan rijden. Wat een uitkomst. Doordat je je benen dus veel meer laat hangen, je tenen hoeven ook niet naar binnen en je zit echt op je kont komt er veel minder druk op je knieen.
Daar komt nog bij dat je in de jog ook niet lichtrijdt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:15

Ik rijd western en wel degelijk licht. En ook in een westernzadel hoor je je tenen naar binnen te draaien, al wordt je dat wel makkelijker gemaakt als de fenders al in een positie staan dat dat makkelijker kan. Een fender die niet is voorgevormd/is voorgedraaid is funest voor je knieen.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 00:19

extra steunverbandje om je knie,
en zitlessen maar.
zonder beugels, je onafhankelijke zit oefenen.

kijk of iemand er misschien bij wil zijn om het paard te begelijden aan de longe terwijl jij je zitoefeningen doet.
dit is in het begin wellicht een beetje eng om te doen omdat het er raar uitziet, maar als je dat regelmatig eventjes doet zal je je onafhankelijke zit snel zien verbeteren.

doe wel voorzichtig aan met je knie, overhaast niks.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:35

Ik zou niet met een brace gaan rijden. Stel dat je er dan afvalt en je valt ongelukkig, dan kun je daar echt veel mee beschadigen toch?

Het is al gezegd, maar ik zou rustig opbouwen. Daarnaast zou ik hierin ook begeleiding zoeken van een echt goeie instructeur. Iemand die je op jouw tempo kan helpen opbouwen, en die echt inzicht heeft in hoe een lichaam in elkaar zit en wat jij wel en niet kan. Ik denk dat je daar heel veel aan kunt hebben; niet zozeer rijles, maar inderdaad meer zitles of hippische begeleiding.