Wat kan ik allemaal tegen komen op een wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Wat kan ik allemaal tegen komen op een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 11:07

Hallo,

Ik wil(als mijn paard beter is) endurance gaan starten, maar wat kan ik allemaal tegen komen in het terrein? Hij is al gewend aan de zee en is super verkeersmak. Zijn er nog meer dingen wat ik hem aan moet leren? Ik weet dat het koelen al 1 ding is, maar wat dus nog meer? Alles van verzorging tot de wedstrijd. En wat moet mijn meeneem lijst zijn?

alvast bedankt, gr daf

PBA_

Re: Wat kan ik allemaal tegen komen op een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:12

ze moeten er aan wennen dat er door de veterinairen aan hun gefriemeld word, verder staat er al heel veel geschreven over wat je mee moet nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:17

Over het algemeen kom je niet heel erg veel zee tegen op wedstrijden. :D

Loop eens een dagje mee als vrijwilliger of groom zodat je weet wat je tegen kan komen. Verder kom je met de zoekfunctie heel erg ver voor de andere vragen.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:04

Over wat me te nemen is al eens een topic over geweest.
Wat je tegen kunt komen? Uh wat niet. Maar zou zeker tunneltjes en spoorwegovergangen oefenen, als je daar geen ervaring mee hebt. En idd vreemde mensen aan hem laten friemelen, ook in de mond laten kijken etc.
Maar idd waarom kom je niet een keertje kijken/groomen/vrijwilligen op een wedstrijd.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:48

tunneltjes en spoorwegovergangen staat volgens mij altijd wel van te voren aangegeven als je die tegen kan komen..

Wat ik altijd wel lastig vind om tegen te komen is veeroosters, je moet dan af stappen om het hek te openen, gelukkig rij ik altijd met iemand samen en is diegene vaak wel zo aardig om af te stappen.
Verder ben ik eigenlijk nog niets tegen gekomen wat je thuis ook niet hebt.

Oefenen met overal aanraken door vreemden, in de mond kijken en het ooglid optillen is wel goed om te oefenen, en ook het voordraven waarbij je aan het eind rechtsom moet draaien is handig om van te voren te oefenen.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:59

Hekken, tunneltjes, bruggen, spoorwegovergang, heel veel andere paarden om zich heen, ingehaalt worden, paarden verderop voor zich zien lopen zonder dat ze daar naartoe mogen. Onbekende paarden die er opeens vlak achter rijden. Koelwater dat eroverheen gegooit word. Onderweg drinken. Rustig worden (voor hartslagmeting) terwijl er om ze heen veel te zien is. Aan de hand actief wegdraven bij het voordraven.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 08:59

okey heel erg bedankt. Tunnels hebben we hier niet, maar ik denk wel als ik een keer een oefenrit meerij dat hij daar vanzelf wel aan went. Zo'n oefenrit mag je toch maar 1 per jaar aan meedoen, 3 jaar lang en zonder startkaart? Maar mag je dat nou gewoon op elke wedstrijd doen of zijn dat alleen die georganiseerde ritten?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:56

Er zijn van die KNHS-achtige georganiseerde buitenritten, hoe dat pecies zit weet ik niet. Volgens mij kun je daar gewoon zo vaak aan meedoen als je wilt.

Voor de endurance-wedstrijden geldt inderdaad: eens per jaar een kennismakingsklasse-rit, met een maximum van 3.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:30

Hilli schreef:
Er zijn van die KNHS-achtige georganiseerde buitenritten, hoe dat pecies zit weet ik niet. Volgens mij kun je daar gewoon zo vaak aan meedoen als je wilt.

Voor de endurance-wedstrijden geldt inderdaad: eens per jaar een kennismakingsklasse-rit, met een maximum van 3.

Enjoy the ride
Kun je vinden op de KNHS website.

En ik ben zo'n hek opener, makkelijk paard, klein ook makkelijk op en af te stappen indien nodig.
behalve hekjes, spoorlijnen en viaducten etc.
Denk ook aan wild wat los loopt in natuurgebied, maar ook bv. Schotse hooglanders of paarden of de plaatselijke schaapskudde.
Of dat je langs een wei moet met koeien.
Blaffende hond achter haag bij camping in het bos.
Verzin het maar.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:55

Die oefenrit die jij bedoelt heet bij de endurance kennismakingsklasse. Die is bij iedere wedstrijd waar een klasse 1 is, je rijdt hetzelfde parcours als de klasse 1. Dat is inderdaad 1x per jaar, maximaal drie jaar. Het verschil met klasse 1 is, dat bij de kennismakingsklasse het tempo tussen de 8 en 12 km. per uur moet liggen en bij de klasse 1 tussen de 9 en 13 km. per uur. Bovendien wordt er bij de kennismakingsklasse geen klassement opgemaakt, wel krijg je vaak een soort van diploma als je de rit met de goede waardes hebt uitgereden.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:38

Sjolvir schreef:
Enjoy the ride
Kun je vinden op de KNHS website.

Klopt, dat is precies wat ik bedoelde :j

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 15:26

Als ik het dus goed begrijp mag je dus in 1 jaar 1x meedoen aan enjoy the ride en 1x aan een oefen wedstrijd bij de klasse I wedstrijd?

Ja en die schotse hooglandes, mag je dan gewoon doorrijden of moet je eromheen? Koeien en honden is ook geen probleem, hij is opgegroeid met honden en heeft 3 maanden op de boerderij van m'n vriend gestaan. 'T enige dat ie doet als hij schrikt is met 4 benen tegelijk stokstijf op de grond springen, haha.

Nu kan ik over de klassering en afstanden weinig vinden, hoe zit dat dan precies? Wanneer mag je in welke klasse starten en hoeveel kilometer is dat?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:44

Enjoy the ride heeft helemaal niets met endurance te maken. Enjoy the ride is een recreatie-rit, endurance is een wedstrijd.

Schotse hooglanders zou ik omheen rijden, er doorheen is wat lastig en eroverheen zou ook niet mijn keus zijn :+ Maar je hoeft geen omweg te maken hoor, die beesten kijken niet op of om.

Kennismakingsklasse is dezelfde afstand als klasse 1, alleen mag je iets langzamer rijden en hoef je geen lid te zijn of een startkaart te hebben.

Klasse 1 is 25 t/m 39 km
Klasse 2 is 40 t/m 79 km
Klasse 3 is 80 t/m 119 km
Klasse 4 is 120 km en meer (160 is vaak de langste afstand)

Winstpunten is een wat langer verhaal met al die nieuwe regels. Daarover kan je alles lezen in het reglement, net als antwoord op andere vragen http://www.deronline.nl/informatie/reglement2009.pdf

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:16

daffie1986 schreef:
Als ik het dus goed begrijp mag je dus in 1 jaar 1x meedoen aan enjoy the ride en 1x aan een oefen wedstrijd bij de klasse I wedstrijd?

Ja en die schotse hooglandes, mag je dan gewoon doorrijden of moet je eromheen? Koeien en honden is ook geen probleem, hij is opgegroeid met honden en heeft 3 maanden op de boerderij van m'n vriend gestaan. 'T enige dat ie doet als hij schrikt is met 4 benen tegelijk stokstijf op de grond springen, haha.

Nu kan ik over de klassering en afstanden weinig vinden, hoe zit dat dan precies? Wanneer mag je in welke klasse starten en hoeveel kilometer is dat?

enjoy the ride kan je 10 miljoen keer aan meedoen is georganiseerde recreatie rit.
Wel handig als je paard nog aan dingen moet wennen en gezellig denk ik??
Maar zo te horen heeft die van jou ook al van alles gezien.

kennismakingsklasse mag je 1x per jaar aan meedoen en in totaal 3x. (tempo moet liggen tussen de 8 en 12 km/u)
Ik zou zeggen ga lekker trainen en probeer iemand zo gek te krijgen om mee te gaan op kennismakingsrit.
En ga even bijlezen op www.deronline.nl

@_Lenneke, erover heen :+ grapjas, ja over kalfje misschien, maar dat levert gegarandeerd hommeles op met mams en
tantes en dan moet je ineens heeeeeeel hard gaan rijden.

Bailey_Mar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:18

Ik denk dat je paard er vooral aan moet wennen dat er vreemde mensen bij m in de buurt gaan komen...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:21

Mensen in de buurt is nog mild gezegd.

Kijken naar ademhaling, luisteren naar hart.
voelen aan rug.
porren in oog, om slijmvlies te beoordelen.
mondje ook lipje open om slijmvlies te zien.

Dan moet je nog een stuk heen en weer draven.
Op zo'n manier dat je paard op zich zelf loopt.
Omdraaien, let op, jij om het paard heen, niet paard om jou.

En dat bij start en finisch en ergens bij de PA in ieder geval hart dat ze luisteren
en soms doen ze meer.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:16

Citaat:

Hoe bedoel je dit ? :P

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:20

Je maakt een korte draai om een pion waarbij jij aan de buitenkant van de draai loopt, zodat de vets goed zijn benen kunnen zien.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:21

L_Rivaldo schreef:
Citaat:

Hoe bedoel je dit ? :P

Je draaft weg van de dierenarts tot het einde van de baan. Dan moet je omdraaien.
Je loopt links van je paard (het paard dus rechts van jou).
Je draait dus door een draai rechtsom te maken, jij loopt dus als het ware om je paard heen.
Daarna draaf je terug.

Het is dus niet de bedoeling om linksom te draaien, alsof je je paard aan een heel kort touwtje longeert (jij staat stil, paard draait).

Wat Arwen dus al zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:49

En denk er dan om dat je eerst gaat stappen voordat je draait.
En dan opnieuw weer aandraaft. :)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:28

Let er bij het voordraven ook op dat je naast je paard loopt (de dierenarts wil zien hoe je paard loopt, niet hoe jij loopt), het touw niet op spanning houdt, je paard goed doorloopt en hij recht vooruit blijft lopen (klinkt makkelijker dan het is ;) ) Verder geen sliding stops bij de overgangen naar stap, gewone rustige overgangen.

Je draaft actief weg, twee meter voor het einde vraag je je paard rustig terug te gaan naar stap. Je maakt de bocht rechtsom in een rustige stap. Let erop dat je je paard niet om duwt, geef hem de tijd om elk beentje voorzichtig om te zetten. Zodra je weer recht de andere kant op staat draaf je weer vlot weg.

Natuurlijk moet je niet gaan treuzelen, maar ga niet lopen haasten om je paard zo snel mogelijk om te draaien. Een vermoeid paard dat zich tijdens de wedstrijd misschien een keer verstapt heeft wil je op deze manier niet nog even kreupel maken denk ik altijd maar.

En vooral, doordraven. Oefen thuis dat je paard echt doorloopt en je hem niet vooruit moet trekken.
Ik heb Anouar dat geleerd door hem aan het eind van het stukje rennen een klein koekje te geven. Eerst na één keer heen rennen. Later na één keer heen en terug rennen. Ik heb de koekjes ook gewoon mee genomen op wedstrijd. De dierenartsen moesten er om lachen, maar vonden het een goede methode.
Voor een koekje wilde hij wel een stukje rennen. Inmiddels snapt hij het en zijn de koekjes overbodig.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:48

Ik heb met Rowan ook moeten oefenen in actief wegdraven. Die vind aan de hand draven namelijk een beetje onzin en sukkelt dan weg - en komt een stuk vermoeider over dan hij werkelijk is.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 10:25

Hij draaft op zich wel actief mee aan de hand, maar tis net een dieseltje, hij moet eerst op gang komen. Dit willen ze dus niet?

En ook nog even een vraagje over het zadel. Wie is er hier overgestapt van dressuur naar endurance en rijdt nu met een podium zadel? Hoe is de overgang bevallen, het lijkt me namelijk zo raar zitten zonder lange zweetbladen. En is er toevallig iemand die met een stock zadel rijdt, hoe bevalt dat?

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:59

Je hebt nog geen endurance gestart, toch? Kan je beter voorlopig met je dressuurzadel blijven rijden (dat gaat prima, mijn endurance zadel is min of meer een dressuur zadel met extra ringen) en eerst eens kijken of je de sport leuk vind, je paard het leuk vind, en of je uberhaupt wel een ander zadel nodig hebt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 16:18

Noujah, ik wil eigenlijk van die zadels af omdat ik toch geen actiefe dressuur meer ga rijden dus vandaar dat ik wat info wil over die zadels. Want als ik het niet leuk vindt dan ga ik gewoon lekker voor mezelf door het bos rijden.