Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. Had ik ook last van totdat Lois me eens goed de oren uitspoot. Hij ging er flink vandoor toen ik met m'n gewone d-trens reed. ik trok z'n neus tot op z'n buik maar hij bleef scheuren. Toen kwam bij mij het besef dat ik hem toch niet kan stoppen als ie echt wil racen en ben ik ook naar het bos met de bosal gegaan. Ik train ermee in de bak en ben eens goed de Pat Parelli noodstop gaan leren (uit balans brengen door afbuiging) en heb nooit meer het probleem gehad van onstopbare racepartijen. Ik rijd nu eigenlijk altijd met bosal en niet alleen in de bak.
) aardig hard maar ik heb nog nooit een andere gezien dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. De meeste mensen die hem voor het eerst zien/voelen schrikken er zelfs van. En dan nog vragen ze of ik het niet eng vind zo zonder bit. Terwijl ik gewoon in de bak rijd
. Maar goed, ik rijd nu Endurance, doe ik wel met een westernzadel, en ik rijd met een hackamore korte schaar. Rijd heel fijn vind ik, Navy is een draver en heeft zich geleerd overal door heen te douwen, qua bitten, dus dit is echt een uitkomst. Voor buiten rijden vin ik m ook heel fijn, ze kan namelijk eten, zonder dat ze meteen een halster om moet.