IPG Instructrice

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MeCath

IPG Instructrice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 10:01

Heeft iemand hier ook de cursus IPG gevolgd?
Ik dit jaar wel.
Vorige week vrijdag hadden wij daar examen van!!
En gelukkig ben ik geslaagd...
Voor theorie had ik een 8,5 hoogste :P Wat ik niet had verwacht!!
Nu mag ik dan eindelijk lesgeven aan mensen met een beperking...

Groeten

kips

Re: IPG Instructrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:04

gefeliciteerd!!.. ik wil dat ook nog ooit gaan doen :D

djester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:58

ken ik jou niet?:P haha Jahh twente he! daar komen de mensen vandaan die hoge cijvers halen.
groeten bij het plaatsje op het toetsenbord;)

MeCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 21:13

Nou ik weet niet of jij mij kent:P
Dat ligt eraan waarvan??

djester

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 01:53

hahaha.. nou ik ken jou wel.. en als je beetje nadenkt weet jij het ook.... mutsje:P hahah

denk is goed naaa.. heel goed.. wie zou het toch zijn. wel beetje laate reactie trouwens
maargoed. in enter zijn ze allemaal beetje laat;)

maargoed zegt de naam djester je iets?

spreek je!! cath

groetjes v

MeCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 13:36

pfeuj

Je zet me wel aan het na denken hé!!
Naam Djester komt me wel bekent voor, maar heb er zo geen beeld bij erug hé??

Ik heb vakantie gehad :o

Kun je wat verklappen??

Groeten

djester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 02:12

oh oh oh.. cathalie toch.. jij bent echt erg...

moet je mijn hyves maar is ff bekijken:P

hahahahahahaha

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:52

Wel een béétje ontopic blijven he, dames? ;)
Voor dit soort gesprekjes kun je elkaar ook een pbtje sturen of even msn adressen uitwisselen.

Het is misschien ook handig om nog even een toelichting te geven van wat zo'n IPG cursus inhoud. Ik heb er zelf nog nooit van gehoord, kan me voorstellen dat er meerdere mensen zijn die niet weten wat het is. :)

djester

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:50

opleiding voor het lesgeven aan minder valliede mensen. kijk op www.spg.nl

djester

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:51

okee ik zal het verklappen.:P
Groetjes
JP

lionne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:54

ik doe dat niet maar mijn moeder wel :p

djester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 00:31

Voor wie bestemd?
De opleiding is bestemd voor diegenen die zelfstandig en op verantwoorde wijze paardrijlessen willen
gaan geven aan mensen met een handicap. Het gaat hierbij om kinderen en volwassenen die vanwege
een beperking (een lichamelijke, verstandelijke en/of zintuiglijke handicap) aangepaste paardrijlessen
krijgen. De Federatie Paardrijden Gehandicapten stelt haar leden verplicht de lessen te laten geven door
mensen met een diploma van deze opleiding.
Deze opleiding vraagt veel inzet van de cursist en is niet geschikt om “er even bij te doen”.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:06

djester schreef:
Deze opleiding vraagt veel inzet van de cursist en is niet geschikt om “er even bij te doen”.

Wat jammer blijft, aangezien er een erg groot tekort is aan instructeurs, waardoor een laagdrempeligere versie heel welkom zou zijn. (Er zijn veel aspecten die niet direct te maken hebben met het lesgeven op zich, maar met het beheren van een bedrijf of een gericht aankoopbeleid ofzo, en dat is voor lang niet iedereen van belang. Veel mensen die op zich geinteresseerd zijn, hebben toch niet de mogelijkheden om zo'n uitgebreide opleiding te doen. Ik hoop dan ook nog steeds dat de FPG hier eens een andere weg in kiest en de opleiding modulair en flexibeler maakt, zodat er meer mogelijkheden zijn voor mensen die interesse hebben. Want zoals het er nu uitziet zijn er verenigingen die met dit werk moeten stoppen omdat er geen instructeurs beschikbaar zijn en dat is toch wel heel zuur.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:29

En een accomodatie met leenpaarden voor de commandantenopleiding zou ook al veel schelen.
Nu moet je een (eigen) paard hebben van 1.60, en de mogelijkheid die om de week mee naar Harskamp te nemen.
Daar lopen veel mensen op stuk, ik ook.
Wordt tijd dat de FPG eens wakker wordt.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:30

Ik heb deze opleiding gedaan. Erg zwaar, maar onwijs veel van geleerd :)

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:35

Hoe heb jij dat gedaan dan?
In je profiel staat dat je basisinstuctrice bent, dat is toch niet genoeg als vooropleiding?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:37

Jawel, ik heb de commandanten eerst gedaan.
Maar ik heb de opleiding in Arnhem gedaan, niet in Harskamp.
En mijn paard moest 1.55 zijn :)
Ik had gesteggeld, hij was 1.545 :') (hoewel ik zie dat zijn schofthoogte verkeerd in mn profiel staat :o )

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:40

Dat is dan blijkbaar veranderd, tegenwoordig is de commandantencursus in Harskamp. Kon je eerst met een paard van 1.50m meedoen, tegenwoordig is het al 1.60m
Het wordt dus alleen maar lastiger om mee te doen :+

Werk jij nu in het aangepast paardrijden?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:42

Nee, ik werk niet in het aangepast paardrijden, er zijn gek genoeg genoeg instructrices op de gehandicaptenmanege hier en ik ben nog bezig met een andere opleiding. Ik heb een tijdje les gegeven aan een kindje op mijn eigen paard, hij is licht gehandicapt, maar ik merkte dat mijn paard hier emotioneel niet tegen kon..
Wel gebruik ik nu héél veel van de lessen daar in mijn eigen lessen die ik geef aan huis :) Oa. ontspanningsoefeningen en stemgebruik hierbij, ook aflezen aan het paard hoe de spierspanning bij de ruiter is..

Ik heb deze opleiding ongeveer 5-6 jaar geleden gedaan

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:45

Leuk joh ;) . Klinkt interessant wat je doet.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:04

Wat leer je nou precies in deze opleiding? Op welke doelgroep is het gericht?
Wat Puchje schrijft over ontspanningsoefeningen e.d klinkt erg boeiend.

Op welke doelgroepen richt je je? Is het vooral gericht op mensen met een verstandelijke beperking, of is het breder?
Ik zou het heel leuk vinden wat meer inhoudelijke informatie te horen over deze opleiding.

djester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:41

deze opleiding is heel uitgebreid.

alle handicaps worden besproken.. wat er mee te doen en welk paard het beste is. van mensen met adhd en hemiplegie tot noem maar op. elke handicap heeft weer zijn eigen kenmerken. maar toch is het per ruiter weer verschillend.

de opleiding is vrij pittig. je moet minimaal 100 uur stage lopen op 2 verschillende stichtingen.
daarnaast veel theorie leren. kortom niet zomaar een opleiding waarvan je denkt.. dat doe ik er even bij.

de opleiding is in arnhem. bij het bio centrum. afgelopen jaar nog gedaan. natuurlijk heb je verschillende opleidingen nodig vooraf.. maar daar kun je aan werken. als je wil kun je alles. mij is het ook gelukt

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:11

Jij bedoelt dat de IPG zelf in Arnhem is? Zo had ik het ook gelezen op de site van de KNHS. Dat jaar is het probleem niet. Stages zijn altijd wel in te passen, hard werken is prima..
Lijkt me echt heel leuk.

Die vooropleiding, de commandanten, of de kandidaatscursus. Zonder geschikt paard, trailer en auto met trekhaak lastig.
Mijn ene paard is geblesseerd, (pees), de andere is te klein.
Ik heb wel aan een leenpaard gedacht, maar die moet dan wel in Harskamp staan, anders blijft het vervoersprobleem. Ik heb wel eens iemand gevraagd uit de omgeving Harskamp, of ze iets wist. Veel lenen hun paard niet uit aan iemand die ze niet kennen. Logisch ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:03

djester schreef:
de opleiding is vrij pittig. je moet minimaal 100 uur stage lopen op 2 verschillende stichtingen.
daarnaast veel theorie leren. kortom niet zomaar een opleiding waarvan je denkt.. dat doe ik er even bij.

En dat is dus een groot probleem. Veel mensen die dit zouden willen zouden het instructeurswerk er juist wel 'even bij' willen doen: een middag of avond in de week, naast allerlei andere verplichtingen en werk. Helaas is de inspanning nu zo buitenproportioneel groot dat die mensen nu niet in de gelegenheid zijn. Als er voldoende fulltime instructeurs en voldoende fulltime werk zou zijn, is dat niet zo'n issue, maar op dit moment is dat beslist niet het geval.

djester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:38

ik doe het instructeurs werk fulltime. en je hoeft helemaal niet de comandanten cursus als vooropleiding te hebben.. ik heb de opleiding Fnrs- manege instructeurs opleiding gedaan met mbo gedeelte. dit gaat via de helicon in deurne! de cursusdagen worden elders op een manege gegeven.. eigen paard is niet verplicht. wel moet je een contract hebben van minimaal 20 uur op een fnrs manege bedrijf. en het onderdeed rijden moet je een voldoende voor staan anders word je op de ipg niet toegelaten.