[WN] [RT]stoppen........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unicumW

[RT]stoppen........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 21:28

ik vroeg me af, kun je ieder gezond meewerkend paard leren stoppen? en zo ja hoe leer je hem zijn kont eronder te gooien en lekker te schuiven?
we zijn zo ver nog niet hoor. eerst de basis er goed inrijden. maar als een paard van nature niet zo,n slider is, is het dan netjes aan te leren?
:D
graag meningen ;)
Laatst bijgewerkt door Berdien op 24-06-09 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [RT]-tag toegevoegd

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:13

Mijn ervaring is dat als je je paard goed rond rijdt (ruggebruik), voorwaarts van achter naar voor (dus niet op de voorhand) en in balans, dat er dan een nette stop volgt met 'de kont eronder'. :-)

Anya

Re: stoppen........

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:19

ja hoor.. de ene stopt wat mooier en langer dan de andere, maar je kunt het ze allemaal leren :j

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:02

ligt eraan wat je ervan verwacht... ja, beetje kont eronder en met juiste ijzers beetje glijden zal wel lukken.
maar + scores op de stops bij bv NRHA reining: nee, dan moet het paard er toch wel op gebouwt zijn en goed getraint ed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:07

Ik zou willen adviseren om niet te gaan proberen te sliden als het paard niet de geschikte ijzers onder heeft en er geen goede bodem voor sliding stops aanwezig is.

En dat meters glijden kun je alleen als je vaart maakt en je paard op het woordje "Whoa" onvoorwaardelijk stopt. Eerst uit stap, dan uit draf en uiteindelijk galop. En staar je niet blind op alleen het glijden. De rundown is haast nog belangrijker dan de uiteindelijke stop zelf.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 07:34

Hoe je het je paard aan leerd om te stoppen? nou heel gewoon les gaan nemen en niet zelf aan gaan lopen klooien, tenzei je je paard in de vernieling wil helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:49

Nee. Ik ben van mening dat je NIET elk "gezond" paard (op een gezonde manier) kunt leren stoppen.
Je kunt een prima gezond paard met bv een lange of wat holle rug hebben. Die rij je finaal aan gort als je daarmee gaat stoppen.
(ik heb het over STOPPEN he, niet over halthouden vanuit galop)

ziezo55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:57

ik denk inderdaad dat sonja gelijk heeft... een paard dat meer als westernpaard is gefokt... en word gebruikt voor dit soort dingen, is het veel makkelijker aan te leren dan bijvoorbeeld een dressuurpaard van 1.75...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:01

Dressuurpaard van 1,75 zegt me niets. Als dat een dier is dat zich goed laat verzamelen en me een mooi ronde rug te stoppen is dan kun je daar prima mee stoppen zonder dat dat te belastend is voor het paard.

ziezo55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:04

hmm.. ja oke,...

maar denk dat voor een paard die western gericht gefokt is makkelijker is om te leren.. een spring gefokt paard heeft ook zijn capaciteiten bij het springen liggen.. en niet bij dressuur ookal zou die het wel kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:17

Ja makkelijker wel, dat is zo.
Maar dat was de vraag niet.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:21

unicumW schreef:
ik vroeg me af, kun je ieder gezond meewerkend paard leren stoppen?

sliding stoppen of gewoon halt vanuit galop waar hij z'n kont er ook wat onder gooit?

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 10:52

_Vanes_ schreef:
unicumW schreef:
ik vroeg me af, kun je ieder gezond meewerkend paard leren stoppen?

sliding stoppen of gewoon halt vanuit galop waar hij z'n kont er ook wat onder gooit?

echt sliden, maar even voor de duidelijk heid want sommige denken dat ik maar alleen wat aan pruts, ik hoef geen worldcup te winnen. ik heb een hafje waar ik lekker recreatief mee rijd. maar 1 keer in de week westernles mee krijg. en ook wel vaker train zelf hoor. wil toch misschien eens een keer een wedstrijdje mee gaan rijden. maar ik weet ook dat ik ge super glijder zal krijgen. is ook niet de bedoeling
was alleen nieuwschierig , als een paard van nature niet stopt zoals een quarter of het dan te leren is

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 10:54

Cassidy schreef:
Ik zou willen adviseren om niet te gaan proberen te sliden als het paard niet de geschikte ijzers onder heeft en er geen goede bodem voor sliding stops aanwezig is.

En dat meters glijden kun je alleen als je vaart maakt en je paard op het woordje "Whoa" onvoorwaardelijk stopt. Eerst uit stap, dan uit draf en uiteindelijk galop. En staar je niet blind op alleen het glijden. De rundown is haast nog belangrijker dan de uiteindelijke stop zelf.

heb je helemaal gelijk in, maar ben gelukkig zo slim om niet zomaar te gaan proberen te sliden.
we zijn pas bij de basis, dus stoppen in stap en draf op me zit en stem ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:16

Die van mij is 1.80, stopt keurig. Niet waanzinnig lang. Maar hij glijdt en met de voeten netjes bij elkaar, niet breed of zo. Wordt het een superglijder.. nee natuurlijk niet. Maar je krijgt je punten voor combi run down/stop. En als het gaat om andere rassen (dus niet de drha o.i.d.) dan is dat doorgaans meer dan genoeg.

Plussen doe je dan maar op de perfecte wissel, de perfecte speedcontrol of de perfecte cirkel.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:17

ben je al eens op een (grote) wedstrijd wezen kijken?
er zijn genoeg haflingers die het ver schoppen in de reinig, inclusief een schitterende stop.
een goede instructeur kan je helpen het op de juiste manier te leren.
in principe kan elk paard ongeacht het ras dit leren. alleen zal de uitvoering door de rassen die er niet op zijn gebouwd er minder spectaculair uitzien.

ziezo55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:19

vind wel heel gaaf om te leren.. maar zou niet weten waar om een goeie instructeur kan vinden ga niet in me eentje prutsen

Ngen

Re: [RT]stoppen........

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 00:16

leer het eerst op een goed lespaard , zo verkloot je je eigen paard niet

Playty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 23:48

Als jij het stapje voor stapje vraagt aan je paard kan je het gewoon zelf bij jou paard aan leren.
Eerste van uit galop hand houden dan op zit achter uit dat herhalen.
Paard reageert op een gegeven moment goed op je achter uit dan kan je dat teken geven in de galoppas. dan krijg je reactie van o ik moet stoppen waar je dus een sliding mee krijgt.
Maar doe het gewoon op je gemak. stap voor stap.
succes er mee

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:08

Niet alle paarden kunnen goede stoppers worden , de eigenschappen voor een goede "stopper" zijn :
1. bloedlijnen
2. conformatie
3. wil om te werken
4. goed karakter
Wat je met een paard kan bereiken hangt van deze factoren af - let wel : hou altijd rekening met wat je paard kan, wil en wat zijn conformatie is en zijn opleidingsschema.
Vraag NOOIT van je paard wat hij niet kan, maar probeer gewoon het beste eruit te halen en leer daarmee te leven !!!!
Sliding ijzers zijn inderdaad handig 8-) , een goede en geschikte ondergrond en genoeg voorbereidende oefeningen om tot het eindresultaat te komen.
Genoeg afwisseling in de training, hou het vooral voor je paard en jezelf leuk ;)

San_Hatchet

Re: [RT]stoppen........

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:06

Stoppen is geen oefening, je laat hem stoppen omdaarna gelijk achteruit tegaan. Dus een slidingstop is niet alleen maar meters glijden en dan stilstaan. Nee, je paard laten stoppen betekend, hem zo snel mogelijk achterruit laten gaan. Als je paard dat eenmaal doorheeft, dan zou hij uit een gecontrolleerde snelle galop stoppen waardoor hij dan glijd en gaat zitten( en hij gaat zitten omdat hij zo snel mogelijk achterruit wil gaan)

Al met al veel te veel informatie en veels te ingewikkeld om er zelf mee aan het prutsen te gaan. Ik zou zeggen neem een goede trainer die er verstand van heeft, en ga niet aanmodderen met iemand die zichzelf trainer noemt maar niet eens uit kan leggen wat een stop nu eingelijk in houd.

Ik zou zeggen, succes ermee.