Blinde geleidepaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Blinde geleidepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 19:15

http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... _video.xml
even onderaan zoeken naar blinde geleide paard

Op mijn hyves kan ik het als gadget toevoegen. De directe link lukt helaas niet dus morgen is het misschien al weer weg. Mijn geleidepaard is nog niet zo ver ( ik moet haar zelf opleiden als geleidepaard en dat is niet erg handig als je niet zo veel ziet) maar dit filmpje is wel erg leuk. Misschien is er een ziende die RTL kan benaderen hierover? En het filmpje hier in dit topic mag?

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 19:21

Wat bijzonder! :) Ik had er nog nooit eerder van gehoord.
Het lijkt me inderdaad wel lastig als je zelf je geleidepaard moet trainen. Hoe doe je dat precies als ik vragen mag?

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 19:28

sberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 19:32

Echt knap van die pony. Lijkt me ook wel leuk om zo'n pony in de winkel tegen te komen. Even wennen.

ukje

Re: Blinde geleidepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 19:34

Ik had er al eerder van gehoord al best wel lang geleden eigenlijk. Maar het is idd bijzonder maar persoonlijk zou ik voor een hond kiezen als ik voor de keus kwam te staan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 19:40

Suzeltje schreef:
Wat bijzonder! :) Ik had er nog nooit eerder van gehoord.
Het lijkt me inderdaad wel lastig als je zelf je geleidepaard moet trainen. Hoe doe je dat precies als ik vragen mag?

Wat ik begrepen heb is dat er wel paardentrainers zijn die dit kunnen zoals Alexandra Kurland met clickertraining. In Nederland is Conrad van Pruijsen er volgens mij ook mee bezig.
Ik probeer het zelf een beetje omdat ik het vreselijk belangrijk vind dat mijn paard in de kudde blijft, maar het is lastig omdat ik niet zie wat zij wel ziet. Hoe ze de paarden trainen is dus voor mij ook best een vraag, mogen de paarden wel in de wei bij hun maatjes?
Als ik een beetje aanrommel, een groter woord is dat niet dan dan probeer ik haar zeg maar schriktraining te leren. Ze is ook werkelijk nergens bang voor. Ik zelf daarentegen durf er echt niet op te rekenen dat zij kan oversteken en mij stoepjes aan zal wijzen. Mijn geleidehond had dat allemaal wel geleerd.
Mijn ponnie is trouwens een IJslander en geen Shetlander, ik kan haar ooik niet achterin de auto doen, maar ik zou het graag willen dat ze mij in mijn omgeving veilig zou kunnen loodsen.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 06:53

mijn paard reageert ook regelmatig al geleidepaard, ik ben nacht blind en kan nooit zomaar de wei in... heb dat toen tegen mijn paard vertelt en nu helpt ze me de wei in om de plassen heen en naar de opening van de draad in het donker:D Dit is echt super handig...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 07:21

Ik kan de betreffende filmpjes helaas niet zien..zijn verwijderd vrees ik :+

Wel heb ik een link van de Guide horse foundation....weet niet of de filmpjes hierover gingen maar iig erg leuk om te lezen en bekijken :j
http://www.guidehorse.org/

Er staan erg leuke foto's op van deze paardjes aan het werk....op de roltrap,in de stad,openbaar vervoer en in het vliegtuig.
Allemaal op gympies :D ...deze paardjes dragen sneakertjes om hun voetjes te beschermen en de vloer niet te beschadigen ;)
Erg informatieve site waarop ook training-tips worden gegeven....

meganijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:06

vind het fantastisch dat geleidepaarden bestaan.
Nu nog voor een blinde of slechtziende en ik ben kandidaat al heb ik een geleidehond. Maar het is fantastisch

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:11

Coco_Endiamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:13

echt super leuk ! wist niet eens dat dit bestond :P

echt een leuk ponytje !!

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:05

Super !
ik had het er toevallig gister nog over op stal.
iemand zei dat zij al wist dat ze geen hond wou :P

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:58

Afbeelding
Afbeelding
In het Amerikaanse Detroit heeft een blinde moslimvrouw zich een pony aangeschaft om haar te begeleiden. Geen blindegeleidehond dus, want moslims beschouwen honden als onreine dieren.

Pony
Mona Ramouni leest proefdrukken van geschriften die in braille gepubliceerd worden. Intussen zit haar pony geduldig naast haar te wachten. Toch kan de kleine pony, Cali, het niet laten om met zijn neus in de tas van Ramouni te snuffelen naar snoepgoed. Het is een vreemd beeld en Cali is dan ook slechts één van de weinige paarden die opgeleid worden om blinden te begeleiden.

Onrein
Cali is de eerste hond van Ramouni, die geen hond kreeg van haar ouders. Het speeksel van honden wordt als onrein beschouwd in de Islam. Honden worden er wel toegelaten als werkdieren, bijvoorbeeld als waakhond. Maar de ouders van Cali wilden liever geen hond in hun huis. Zo kwam Ramouni bij een pony als alternatief terecht. "Ik had het eigenlijk al opgegeven", vertelde Ramouni. "Er waren momenten dat ik dacht: ik ga niets uit mijn leven kunnen halen. Met Cali heb ik weer het idee dat ik alles aankan. Dat alles mogelijk is."

Voordelen?
Een pony is ongeveer even groot als een blindegeleidehond, maar biedt opvallend veel voordelen. Ze worden ouder en kunnen tot dertig jaar dienst doen, terwijl de meeste honden rond hun twaalfde op pensioen gaan. Aan de andere heeft een pony wel meer verzorging nodig en ze zijn een pak duurder dan honden. (gb)

de link naar het artikel:
http://hln.be/hln/nl/959/Bizar/article/ ... pony.dhtml

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:19

Mooi dat hier nu ook een topic over is! Ik heb er in het begin van mijn middelbare school tijd een spreekbeurt over gehouden, maar ik kon toen nergens informatie verkrijgen over blindegeleidepaarden in Nederland. In Amerika waren ze toen al wel en die site van de guide horse foundation daar heb ik toen al mijn informatie vanaf gehaald.
Behalve dat het er lief uitziet, zo'n kleine pony op de roltrap, zijn er inderdaad veel voordelen (die ook allemaal op de site van de guide horse foundation staan). De belangrijkste lijkt me wel dat je als je blind bent en allergisch voor honden, je in principe een groot probleem hebt... Dan is het handig als er ook andere dieren zijn die je kunnen begeleiden, die je zelfs gewoon buiten kunt houden. Overigens zijn ze ook zindelijk :D

xamberr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:14

zo cool !
moet een vriendin van mij maar haar hond in gaan ruilen voor een blinde geleiden shet !!
doet moet ze lezen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:24

Voordelen zijn inderdaad dat ze ouder worden als honden, ik ken iemand van gezicht uit de buurt dat ie al 3 honden heeft allemaal ex blindgeleidenhonden die haar hadden begeleid en 1 nieuw jong blindgeleidehond, voor om haar te begeleiden, maar doet geen honden weg omdat het met pensioen gaat of te oud is, die blijven gewoon bij haar, plus een duitse herder................juist om haar te behoeden voor vervelende mannen.

Haar was het ooit overkomen in een park dat een man haar had aangerand, en haar blindengeleide hond gewoon erbij zat, deed niets, dus kochten haar ouders de herdershond erbij om haar voor deze soort dingen te beschermen.

Shira_de_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:35

Honden blijven hun baas beschermen, paarden slaan erser op de vlucht, dan zal ik me toch veiliger voelen met een hond...

tess06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:18

Jeetje wat knap van zo'n paard lijkt me geweldig.

Het is idd wel dat honden toch nog iets betrouwbaarder zijn als zo'n paard.
Een paard heeft altijd vluchtgedrag en dat heeft een hond veel minder.

Sosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:12

Knap zeg als een paard dit kan!

Ik ben samen met mijn moeder in het bezit van 2 andalusiërs, vader en zoon. Vader is helaas volledig blind en zijn zoon begeleid hem dan ook om bijvoorbeeld van de picadero naar hun eigen standweitje te lopen.. Ook zorgt hij ervoor dat zijn vader niet in aanraking komt met het draad.. echt mooi om te zien hoe hij zijn vader beschermd.. :) Alleen zie ik hem er nog niet voor aan om ook mensen zo te begeleiden..

lindsaydb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 00:17

echt super gaaf dat dan ook nog kan een paard kan echt veel

Romy199

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:38

Een blindgeleide pony is super maar het zal wel veel meer kosten dan een blindgeleide hond.
Maar wel mooi dat ze het als alternatief kunnen gebruiken.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:57

wat romy zegt. Een blinde geleide pony is wel veel duurder dan een hond. Ten tweede neemt een pony ook flink wat meer ruimte in beslag en of het voor alle mensen nou zo praktisch is vraag ik me ook af.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:22

Schitterend gezicht. Heb ooit eerder zo'n fragment gezien, maar deze pony moest ook nog speciale schoenen aan. Anders mocht hij nergens komen.

Jumpingmiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:57

hey

ik vind het knap dat pony zo goed luitser naar de baas
ik vind het ook leuk iede gaa zo mee door
groetjes

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 00:21

Echt gaaf zoiets! Had er al wel is eerder van gehoord. Heb alleen al een geleidehond die prima zijn werk doet :).