[WN] [RT]Tweetakt bij zijgangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SummerRemedy

[RT]Tweetakt bij zijgangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 08:33

Op het moment ben ik bezig mijn paardje recht te richten via de AdB methode (vanwege rugproblemen en het terugkeren ervan te voorkomen). Hierbij doen we ook veel oefeningen aan de hand in stap, waaronder zijgangen zoals wijken, travers, appuyeren en schouderbinnenwaarts. Bij deze zijgangen gaat mijn paard iedere keer over in tweetakt (behalve met schouderbinnenwaarts rechtsom, dan blijft ze wel tactmatig stappen), en omdat ik de enige westernruiter ben die mijn instructrice heeft dacht ze dat het misschien daardoor kwam. Maar met mijn westernlessen zijn we eigenlijk nooit specifiek met takt bezig geweest, dus het is niet iets wat haar bewust aangeleerd is. Weet iemand of dit iets typisch "westerns" is, waardoor het komt, of het erg is en zo ja hoe leer je het af?

Anoniem

Re: [RT]Tweetakt bij zijgangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:38

Heeft niets met de discipline te maken. Je paard gaat telgangen, en dat is in alle disciplines zeer ongewenst en een grote fout.
Telgangen zie je vaak bij paarden die heel scheef zijn en/of te kort in de spieren in de bovenlijn.
Op zich dus "grappig" dat je er juist last van hebt bij oefeningen om je scheefheid te verhelpen.
Ook bij te overhaast laten werken van het paard komt telgang vaak voor.
Ik zou je adviseren het paard vooral te stimuleren de rug op te bollen, evt. met behulp van een bijzetje, en er heel goed op te letten dat het zijn passen afmaakt. Niet te hard stappen dus, maar wel goed actief houden.

Verder vooral snel het western-dressuur-gedoe vergeten, dit probleem heeft echt helemaal 0,0 te maken met welke discipline je rijdt.
Overigens raad ik je ook betere instructie aan, als er nooit op tact gelet wordt.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 22:34

Telgang is toch dat ze het rechtervoor- en achterbeen tegelijk optillen? Want ze doet juist de diagonalen tegelijk optillen.
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=-6yr2C2-A8U Kun je aan meer dingen merken dat de spieren in de bovenlijn te kort zijn? Want als ze geen jolige bui heeft en ik laat de teugels los loopt ze constant met haar neus door het zand (of heeft het daar niks mee te maken? :Y) ).

Mijn huidige instructrice let wel heel erg op tact. :)