[WN] Vraagjes!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rooslinde24

Vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 14:37

Hoi, ik ben inga en ben 13 jaar ik wil heel graag over western leren, en nog wat andere dingen. Als jullie hier kunnen op antwoorden ( of op een paar ) Zal dat fijn zijn :D:D!

Mijn vragen :

Ik rijd wel eens met westernhoofdstel, gewoon voor de lol met een normaal bit, paardje vind het heel leuk maar kan het geen kwaad western hoofdsrel met gewoon bit? Ik denk van niet maar kan het toch beter vragen :P

Als je bv. moet je met westernzadel ook wel eens in verlichte zit zitten of kan dat niet met een western zadel :o ?

Ik wil graag eens de Join- up proberen maar ik heb uit Monty's boek gelezen dat dat moet met een longeer touw. maar hoe moet je het longeertouw gebruiken? Ik ben er nooit achter gekomen!:(:P

Kan iemand me een beetje uitleggen hoe je T touch moet doen? Ik heb gehoord met een bolle hand je vingers rondjes draaien in de klok mee en soms tegen de klok in. Klopt dat?

Heeft er iemand wel eens Join- up gedaan en hoe deed jij het ?

Is het zielig om een mustang in nederland te expoteren, omdat ik er later graag een wil en dan Crosses mee doen enzo? Is dat zielig :o ?

Als iemand nog iets weet over Western of iets intressants waar ik van zou kunnen leren, mag je het er graag bij zetten :D IK wil veel leren over western enzo :D:D

Dankje alvast

Groetjes

Paintless

Re: Vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:48

1, hoofdstel, en/of tuigage maakt nog geen western.
je kan met een dressuurzadel ook western rijden en met een westernzadel engels.
2 ja je kan in de verlichte zit. niet te ver voorover want dan heb je een knop in je buik (niet fijn :n )
3, een join up is niet iets om zo maar even te doen. heeft geestelijk heel veel impact op een paard/pony dus dat zou ik je persoonlijk afraden, tenzij je 100 % zeker weet waar je mee bezig bent. doe je ook niet even "voor de lol" want je paard beleeft er echt geen lol aan.
niet doen dus!
en exporteren is niet zielig voor de paarden, maar het mag gewoon bijna niet. je hebt in de andere topic gelezen dat daar heel wat haken en ogen aan zitten en persoonlijk zie ik ze liever wild blijven dan dat ze allemaal hier komen.
een quarter of paint is ook leuk.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:57

1) een engels bit (enkel of dubbelgebroken, dus geen stang, pelham whatever) kan geen kwaad aan een westernhoofdstel, het hoofdstel zorgt er wel niet voor dat je western rijdt ;). Ook is een engels hoofdstel niet ineens 'western' als je de neusriem eraf haalt :D
2) Op een westernzadel kun je verlichte zit uitoefenen maar als je wil gaan crossen raad ik je aan om een spring of vzhzadel te halen. Pas bij een westernzadel ook op dat je zadel goed past!
3) GEEN join-up doen! Je paard denkt hiermee dat je hem de kudde uitgooid en hij overgeleverd is aan de dood. Als je het per se wilt kun je wel een prof aanspreken die je dan verder helpt (en uitlegt dat het helemaal niet nodig is)
4)T-Touch, hmm, hiervoor kan je beter naar de Naturals gaan denk ik
5) die mustang: blijf dromen. Als je wilt gaan crossen zou ik daar gewoon een KWPNer ofzo voor aanschaffen, ook met een quarter is dit niet zo makkelijk. Deze zijn namelijk voor andere doeleinden gebouwd

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 15:34

Dankje voor info :D

Oke join up ga ik dan maar niet doen :P

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:50

Dat is fijn :)
Als je nog meer informatie wilt dan kan je op zoek gaan naar het boek Go West! Heel leerzaam en makkelijk boek. Misschien is er ook wel een westernstal in je buurt waar je eens langs kunt gaan voor een lesje?

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 15:53

hja :D een lesje lijkt me een best goed idee :D !
lijkt me ook heel leuk:D ! je leert er idd. veel door. lijkt me!

Heeft iemand wel eens een lesje gedaan?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:06

hmmzz volgens mij heb ik wel eens een lesje gedaan.

wat is 7 keer 12, plus het aantal prive lessen die ik heb gehad... :j ja ik les regelmatig.

maar ik woon dan ook niet in den bosch.
kijk gewoon even lekker om je heen meid. je bent nog jong, en zo te zien (lezen) heb je het enthousiasme wel.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:07

Me dunkt dat iedere gedegen en verstandig ruiter hier lessen volgt. Regelmatig of af en toe voor bijscholing.

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 16:09

Haha ja het enthousiasme heb ik zeker :D!

I kzsal wel eens snuffelen op google :D

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:10

Ga lekker lessen ;) Dan leer je meer over western dan nu ;)
Ga geen Join-Up doen als je geen goede begeleiding hebt daarvoor. Kijk anders eens voor een kidscursus bij Annemarie van der Toorn, je leert er onwijs veel van en 't is nog hartstikke gezellig ook!
De rest is allemaal al uitgelegd ;)

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 16:12

ik les al op een stal vann mijn nicht. die me les geeft daar leer ik over dressuur en springen en doen we vaak spelletjes met de pony's en tonnerace en gymnastieken enzo :D !
Ik denk niet dat ik vaaak zou mogen lessen met western, tenzij ik een bijdrage mee betaal ofzo :P Maar wat houd die kidscurcus in en waar is het ? :D

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:13

Nouja, als je gewoon soms een lesje mee kan pakken ergens anders ;)
Of inderdaad het boek 'Go West', wat hiervoor al genoemd is. ;)
Voor uitleg van de kidscursus moet je maar even PBen ;)