[WN] Beginnend western rijder - jong paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tramp

Beginnend western rijder - jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 18:20

Hallo,

Ik ben sinds kort in aanraking gekomen met het westernrijden en meteen met het virus besmet!

Voorheen altijd engels dressuur gereden maar wegens verblijf buitenland mijn toenmalige kwpn er verkocht.
Nu heb ik echter een aantal prive lessen in het western rijden gehad en ik wil toch wel heel graag weer een eigen paard...
Al druk aan het rondkijken maar zit een beetje met een dilemma. Ik heb een leuk jong (net 5 jaar)paardje op het oog die de beginselen kent. Echter ben ik bang dat het niet verstanding is om als beginnend westernruiter een wat jonger paard aan te schaffen (hoewel deze tot nu meer in mijn prijsklasse liggen).
Ik wil ook wel een wat ouder paard (rond de 10 jaar) maar deze zijn vaak boven mijn budget.
Hoe zijn jullie ervaringen hierin?

ShauniBef

Re: Beginnend western rijder - jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:21

Ik vind dat als jullie samen les hebben het makkelijk kan :j ..

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:22

Met goede les en begeleiding zie ik niet in waarom het een probleem zou kunnen zijn. Jij bent niet compleet groen wat het paardrijden betreft, en het paard kent de basis ook al.

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:27

Mooie leeftijd 5 jaar! , en idd als jullie samen op les gaan moet het lukken !
Hou ons op de hoogte , wat voor keuze je gaat maken ,leuk!!

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:05

Met goede begeleiding zie ik het probleem niet. Het is in feite hetzelfde als in de dressuur wat dat soort dingen betreft. Het zal wat wedstrijd resultaten misschien wat langer duren dan wanneer je een "voorgeprogrameerd" paard koopt. Maar dat is maar net wat je belangrijk vind.

En zo jong is 5 niet. Ik heb destijds een 3 jarige gekocht terwijl ik zelf eigenlijk ook maar weinig ervaring had. Het duurt even maar als je vertrouwen hebt en doorzettingsvermogen kom je er wel

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:11

afhankelijk van de ervaring die je al had als engelsruiter...

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:15

laat maar

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:18

ik zou nog wat western lessen volgen voor je uberhaupt aan een eigen paard begint, vaak veranderen je wensen nog als je verder komt in je lessen, zonde als je nu een paard koopt en over een jaar weer een ander wilt.
Wat betreft een jonger paard dat zou op zich wel kunnen maar idd met goede lessen erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:11

Ik zou vóór je het paard aan gaat schaffen eerst heel goed in het westernwereldje rondkijken om erachter te komen wie de juiste begeleider voor jullie gaat zijn. Er zit namelijk nogal wat kaf tussen 't koren, en dat is als beginnend westernruiter soms wat moeilijk te onderscheiden.
Als je dan een beetje weet wat je wilt, in welke stijl en met welke disciplines je aan de slag wilt, dan kun je veel gefundeerder een paard aan gaan schaffen.
Met de juiste begeleiding hoeft een jonger dier helemaal geen probleem te zijn. Maar ik wil wel de nadruk op het woord juiste leggen ;)

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:25

:Y)
Als je goed wilt leren westernrijden dan is het beter om dat op een volleerd western getraind paard te doen.
Anders blijf je hoogst waarschijnlijk toch een soort van dressuur /engels rijden en automatiseer je "het belonen door loslaten-principe" niet goed genoeg.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:28

ik denk dat het heel goed samen gaat hoor.
en 5 jaar is niet super oud, maar ook niet erg jong.
als jij het aandurft nu al een western beleerd paardje te kopen, zou ik het gewoon doen.
met de juiste begeleiding moeten jullie samen heel ver kunnen komen. maar zoals Sonja zegt, zijn er zo veel verschillende manieren van lesgeven en rijden. dat je echt moet puzzelen welke manier echt bij jou past. maar als jij je nu lekker op je plekje voelt, dan zou ik het voor al doen en er van genieten.

Tramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 20:58

Bedankt voor alle reacties voor zover!

Ik blijf gewoon lekker en leuk lessen en mocht het paardje waar ik na wil kijken wat zijn zal ik hoe dan ook even een objectief persoon meenemen. Voor hetzelfde geldt is er geen klik en dan duurt het nog weer enkele maanden voordat er weer iets op mijn pad komt.
Ik wil geen impulsieve aankoop doen, dus daarom zijn alle reacties welkom!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:03

Ik ben ook begonnen met een jong paard. En het gaat goed, heb wel goed les, maar leer verschrikkelijk veel. Nu accepteert mijn paardje het absoluut niet als ik hem te vast houd, du dat is voor mij heel handig!!

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:32

mijn paard was net 3 en ik was nog een beginner in de western.. je kan het makkelijk aan hoor!

Rebecca1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:56

Ik ben ook net begonnen met de westernsport en heb een 4 jarige hengst gekocht. Hij is appart in training en we zijn samen in training en dat gaat hardstikke goed. Ik zou dus niet weten waarom niet!!!!

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:12

Ik zou voor een ervaren westernpaard gaan. Je kunt het dan veel beter leren in combinatie met goede instructie. Als je niet weet hoe iets moet aanvoelen kun je het een paard ook niet leren. Je zult het eerst van een goed gereden paard zelf moeten leren.

Ngen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:52

ik zou nooit beginnen met een groen paard zelf met een goede lesgever
Leer eerst zelf rijden en koop dan pas een paard ( na min 2jaar)
hoe kan jij nu al weten welke karakter en type paard het best bij je westernrijstijl past

ik heb deze fout vroeger gemaakt " be smarter than me "
Laatst bijgewerkt door Ngen op 01-07-09 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 00:04

mits de juiste begeleiding moet het goed gaan (heb het zelf immers ook gedaan met een groen paard)

maar idd verdiep je er eerst vwat verder ik kijk rond naar hoe wat en waar
hier op bokt kom je ook al heel wat te weten dus begin daar
een maandje meer of minder kan geen kwaad dacht ik (moet je wel goed spitten ;) )

mijandap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:02

Het kan wel, ik ben zelf ook nog niet zo ervaren en heb een een 3 jarige gekocht. Het kost wel veel doorzettings vermogen, kracht en energie, maar als je het dan voor elkaar hebt is het ook wel super. Wat wel noodzakelijk is (bij mij in ieder gaval) is goede begeleiding.

Veel succes en laat je niet tegen houden door alle goed bedoelde adviezen.

Graceful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:15

Als je goede begeleiding hebt en ook onder begeleiding met het paard gaat trainen lijkt het mij geen probleem. Als je een klik hebt met het paard en je wil er echt voor gaan dan kom je er wel! Ik heb vorig jaar na een half jaar westernrijden (daarvoor wel 6 jaar dressuurervaring) ook een paard van 5 jaar gekocht die nog niet alles kon. Heb nog geen dag spijt gehad!

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:21

Ik ben destijds ook overgestapt van meer dan 10 jaar serieus dressuur rijden naar western rijden. ik leerde dit op een draver die omgeschoold moest worden nadat ze van de baan kwam. Ze was ook 5 en ik heb zelfs geholpen bij het zadelmak maken.
Met een hele fijne instructrice hebben we samen heel veel geleerd! :j
soms wensde ik dat ik een paard had waar alle knopjes al op zaten, maar aan de andere kant leer je ook wel echt vanaf de basis hoe alles werkt. +:)+
En nu ben ik bezig om het volgende paardje western om te scholen. Weer onder goede begeleiding in privélessen.
Soms denk ik: wéér van voren af aan beginnen... Waarom nu niet 1 waar alle knopjes al op zitten?
Maar het geeft ook wel heeel veel voldoening als je je paardje zelf beleerd hebt. Trots! *D
Ach en alles heeft voor- en nadelen. Zo hoor je ook wel eens van mensen die een paardje hebben met alle knopjes erop en eraan. Maar dat dan blijtk dat die knopjes net even anders afgesteld staan. Verkeerd zijn geprogrammeerd. Dan moet het ook nog lastig zijn om dat weer goed te krijgen.
Dus ik zeg: kan best, mits je goede begelieding hebt. (zodat je dingen niet verkeerd aanleerd.)

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:25

_Vanes_ schreef:
:Y)
Als je goed wilt leren westernrijden dan is het beter om dat op een volleerd western getraind paard te doen.
Anders blijf je hoogst waarschijnlijk toch een soort van dressuur /engels rijden en automatiseer je "het belonen door loslaten-principe" niet goed genoeg.

Hier ben ik het toch niet zo mee eens hoor..
Dat hoor je toch sowieso te leren binnen de westernlessen?
Of je nu een ouder paard koopt waar je mee wil gaan lessen of een jonger paard waar je mee wilt lessen dat zal dan toch geen verschil maken?

soflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:21

Ik vind dat het wel kan.
Heb zelf nu een 4 jarige ,als groene 3 jarige gekocht.heb wel wat western lessen genomen voor ik op mijn eigen merrie ging
wel met goed begeleiding uiteraard.succes.

zie http://www.estherdevries.com/