MidnightPSan schreef:Keep it clear and simple. Make it easy to learn, and easy for you to use.
Allow no compromises. If you lay your leg on him and he does not move,
push harder and roll your spur on his ribs a little if necessary. Its alright to
use your spur, most people wear them, and a lot don’t know how to use
them.
Lyle Jackson
dik gedrukt toch wel het belangrijkste van dit stukje!
alle paarden zijn 'van nature' voorwaarts!!! Het zijn vluchtdieren rennen zit in hun aard!!! Het is alleen wel zo dat de ene wat sneller tot vluchtgedrag te porren is dan de ander en dta zullen we dan maar lui noemen?
Dit is echter een ruiterprobleem! Of een mens probleem, bij de vraag. mijn paard is niet voor been, is het antwoord eigenlijk: De mens is niet consequent en duidelijk genoeg. En met duidelijk bedoel ik niet harder.
Gelukkig zijn paarden heel erg vergevings gezind en don't hold a grudge als wij mensen wat langer nodig hebben met dingen leren.
Als wij mensen maar leren... mijn paard doet dit niet = wat doe ik fout?
Ik sluit me dus aan bij Xono's tip voor zowel reactie op been bij buigen als reactie op been voorwaarts. ik tip er ook nog even een grondwerkles bij, je kunt namelijk ook buiging en voorwaarts vragen op de grond. duidelijk vragen en op tijd loslaten is de clue, iets wat ik zelf ook teh hard way heb moeten leren en nog steeds niet volledig beheers.
P.s bumpen is in mijn optiek NIET met de hak. Het is het laten vallen van een ontspannen been bij een onafhankelijke zit in een ritmische beweging, geen klemmen dus, geen hak erin en met ene opbouw van lichtjes naar zwaarder bij geen reactie. een goede ruiter kan bumpen zonder zijn sporen te gebruiken en dus sporen dragen voor de fine-tuning.