[WN] aanvragen papieren merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

angelblood

aanvragen papieren merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 09:41

ik heb een leuke 3 jarige quarter horse merrie gezien.
er zit alleen een paspoort bij geen papieren. volgens de eigenaar is dit nog wel aan te vragen.

klopt dat? en hoe gaat dat in zijn werk ? komen er veel kosten bij kijken?

alvast bedankt :)

Daantje1981

Re: aanvragen papieren merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:43

Zijn de ouders bekent?

Door welke instantie is het paspoort uitgegeven?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:53

Als er nog een dekbewijs bij zit, dan is het volgens mij nog wel mogelijk, maar wel een dure grap hoor :j
Er zit wel een limiet aan. Paarden boven een bepaalde leeftijd kunnen niet meer geregistreerd worden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:02

Zonder dekbewijs kun je het wel vergeten, ook is het registreren van een paard wat ouder is dan 3 jaar heel duur ($ 1000). Veelal is het een mooi verkoopverhaaltje om een quarter duurder te verkopen. Zonder papieren zijn ze natuurlijk maar weinig waard (in €€€ dan he ;) )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:42

Tot 48 maanden is een Quarter/Paint registreerbaar. Wél moet er dan vwb de AQHA een DNA-profiel zijn vastgesteld zodat bewezen kan worden dat de ouders idd dit kind gemaakt hebben :D
Kost rond de 1000 $
Je hebt idd een dekbewijs van de hengsteneigenaar nodig, maar ook moet de dekking zijn geregistreerd bij de AQHA.
Kan aan één van bovenstaande dingen niet worden voldaan dan kun je het wel schudden en zal het paard nooit geregistreerd kunnen worden.

@angelblood : laat je niet gek maken door zulke verkooppraatjes. Een Quarter mét papier is meer waard als eentje zonder. Her is dus niet logisch dat fokkers hun veulens niet laten registreren. Al kunnen er natuurlijk valide redenen zijn.
Als je wedstrijden wilt gaan starten (rassenshows) lukt dat alleen met geldige AQHA-papieren. Ook een evt gefokt veulen kan alleen AQHA geregistreerd worden als de moeder dat ook is.
Laat je niets aanpraten over het Halve QuarterHorse Stamboek. Leuk om de naam van je paard op een papiertje te hebben, maar het heeft verder totaal géén waarde of geldigheid.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:44

Niet kopen voor een quarterprijs! Als het nog mogelijk is papieren erbij te krijgen, moeten de eigenaren dat maar eerst zelf regelen!
Dus alleen doen ,als het een koopje is, tegen een paard-zonder-papieren-prijs dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:11

Inderdaad, een quarter zonder papieren is meestal geen Quarter maar een rasloos dier. Gewoon een slimme truc om het paard meer waard te maken.

Als het papier aangevraagd kon worden, waarom hebben die eigenaren dat dan nog niet gedaan?!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:28

ik zit in het zelfde schuitje.
ik heb hier een 4 jarige merrie zonder papieren.
een voordeel heb ik wel ik ben ook in bezit van de moeder en de vader komt bij mij vandaan.
deze mensen waren het dekbewijs kwijt maar omdat ik weet dat de dekking geregistreerd staat in Amerika heb ik een dublicaat van internet uitgedraaid, ingevuld en opgestuurd.
daarna kreeg ik een brief terug dat er een DNA kit aangevraagd moet worden ( vader staat al met DNA bekent in Amerika) voor de moeder, je moet dan haren opsturen die komen in hun archief en daarna zal ik ook nog DNA op moeten sturen van het betreffende paard.
pas als alle DNA met elkaar overeen komen krijg ik papieren bij deze merrie.
je ziet het is heel omslachtig en van alle kanten moet je medewerking krijgen zowel van de merrie houder als de hengstenhouder en als er een registratie van de dekking heeft plaatsgevonden dan is er een mogelijkheid dat er papieren bij komen en anders ..... zou ik er helemaal niet en ook never aan gaan beginnen.

als je het paard leuk en mooi vind en je wil er alleen wedstrijden mee gaan rijden maar niet fokken zou ik de eigenaar een bod doen van hooguit € 700,- met de mededeling take it or leave it en anders zorg je eerst maar dat er papieren bij komen.
hoe dan ook het gaat je meer geld kosten dan je lief is en ik weet niet hoeveel ze vragen voor het paard maar er komt waarschijnlijk nog een paard bij aan kosten.

angelblood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 13:42

iedereen hele erg bedankt voor de info!

ik denk dta ik er dan toch vanaf ga zien

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:39

Niels schreef:
Inderdaad, een quarter zonder papieren is meestal geen Quarter maar een rasloos dier. Gewoon een slimme truc om het paard meer waard te maken.

Als het papier aangevraagd kon worden, waarom hebben die eigenaren dat dan nog niet gedaan?!

dit ben ik niet met je eens niels.

ik heb een kwartje, maar de moeder heeft geen papieren dus is dochterlief ook niet te registreren.
dat maakt haar niet minder kwarter...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:09

ik vind zonder papieren is het geen quarter.als de moeder geen paier heeft, is het imo geen quarter.iedere fokker vraagt papier aan, zonder zijn ze nix waard, wat voor uitvluchten de verkoper ook verzint.
meestal is het een smoesje, om een kruising voor veel te verkopen.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 13-06-09 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:27

Het gaat idd om de centen. Door net te doen alsof kun je net overstag gaan om het te kopen. Ik weet van een veulen van dit jaar uit een partbred Quarter die gedekt was door een Quarter. Ik weet niet wat daar voor papier bij komt maar het kan volgens mij nooit bij het AQHA. Maar door met de vader te gaan lopen zwaaien brengt het net even meer op als je niet oplet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:32

Tja je moet zo langzamerhand gestudeerd hebben om 'veilig' een Quarter te kunnen kopen.

Ik ben wel eens naar een "Quarter" wezen kijken "van Brio". Toen ik om het papier vroeg kwamen er eerst heel veel woorden en na aanhoudend vragen kwam er een 'papier' op tafel van het Half Quarter 'Stamboek' 8-)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 00:50

Citaat:
als je het paard leuk en mooi vind en je wil er alleen wedstrijden mee gaan rijden maar niet fokken zou ik de eigenaar een bod doen van hooguit € 700,- met de mededeling take it or leave it en anders zorg je eerst maar dat er papieren bij komen.

Als het die ene is die ik denk, vraagt de verkoper meer :+ En ja de reden waarom er geen papieren bijzitten heb ik dan ook altijd vraagtekens bij. Zoveel werk is dat nou ook weer niet, en het is wel een waardevermeerdering voor je paard.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:34

spicegirl schreef:
ik vind zonder papieren is het geen quarter.als de moeder geen paier heeft, is het imo geen quarter.iedere fokker vraagt papier aan, zonder zijn ze nix waard, wat voor uitvluchten de verkoper ook verzint.
meestal is het een smoesje, om een kruising voor veel te verkopen.

ik heb mijn meiske goedkoop gekregen omdat ze geen papieren had.
de moeder hadden ze zonder papier over gekocht, maar is wel een kwartje. dus hun konden niet meer aan de papieren komen en breeze dus ook niet.
maar maakt voor mij niet uit. een papier kan ik mijn bibs mee afvegen, met mijn paardje (een quarter voor mij) heb ik veel lol.
ik wil wel wedstrijden starten, maar kan met de WRAN meer dan genoeg wedstrijdlol halen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:43

als de moeder zonder papieren is, is het imo geen quarter.en daar dan een veulen van zonder papier helemaal niet...een veulen zonder papier uit een merrie zonder papier is imo geen quarter.hoogstens een halve als je een dekbewijs van de vader hebt.en dat is een officiele regel, anders kon je wel AQHA wedstrijden starten...
dan kan ie zeker wel lief, leuk en goed zijn!!dat betwist ik absoluut niet.
maar geen quarter...
of bedoel je letterlijk kwartje? loop je achter, we zitten in het euro-tijdperk :P