's ochtends vroeg op pad gegaan. Een beetje verkeerd gereden maar gelukkig wel ruim op tijd op het wedstrijdterrein. Daar geparkeerd, de paarden uitgeladen en op stal gezet. Eerst waren ze erg onrustig maar dat was snel over.
Toen hesje opgehaald en op naar de voorkeuring. Dit vond ik best spannend aangezien Ziz in Leersum op zij zachtst gezegd erg druk was. De voorkeuring ging goed. Hartslag 44, verder alles oke. Het lijkt of Ziz het al een klein beetje snapt. Toen naar de locomotie.

en toen waren we dus goedgekeurd, Ziz wilde hier geloof ik niet dat mijn hoofd op de foto zou komen.

Toen zijn we lekker naar de trailer gegaan. Ziz heeft nog wat gegeten en gedronken, en daarna lekker opgezadeld en naar de start.

In de bak was ze wat wiebelig, maar goed dat is ze thuis vaak ook in het begin.

De start ging goed. Tijdens het staptraject was ze erg rustig. Daarna lekker gaan draven. Ik wilde rond de tien kilometer per uur gaan rijden. Dat hadden we ook getraind dus dat moest helemaal goed komen. Toen we een tijdje onderweg waren bedacht Ziz dat ze wel voor ieder bordje of boomstammetje opzij kon springen. Mensen kinderen wat kan je daar moe van worden.
Onderweg hebben we genoten van de prachtige omgeving.... wow wat was de route mooi!

Op 2 kilometer voor de pa zijn we gaan stappen, op 1 kilometer ben ik ernaast gaan lopen. Ziz haar hartslag zat rond de 60 dus gelijk aangeboden.

De Da telde 66. Ik balen, maar goed, tien minuten koelen en rust en het zou wel goed komen. Niet dus, ik zag het al een beetje aan mijn hartslagmeter. Na tien minuten was ze nog steeds 64. Einde wedstrijd dus.

De grote vraag is hoe komt het dat ze nog zo hoog zat?
- moest ze plassen?
- was ze gestrest, ondanks dat ze ontzettend rustig stond en zich niet druk liet maken door andere paarden?
- heb ik de afgelopen periode teveel gedaan met haar (Leersum, week vakantie in Dwingeloo, toen deze wedstrijd)
- heb ik te hard gereden? ik zat voor de pa op 10,5 km per uur. Door de twee kilometer stappen zal dit flink lager zijn geworden. Bovendien heb ik tussendoor ook nog stukken gestapt.
- heb ik te weinig gekoeld? mijn grooms stonden alleen op de pa, onderweg heeft ze wel uit de waterbakken gedronken.
Ik weet het dus echt even niet, wat denken jullie? wat me wel opviel is dat ze amper bezweet was toen ze op de pa aankwam. Ik heb tussendoor een stuk gestapt, toen is ze flink opgedroogd en niet meer echt bezweet geraakt. Kon ze haar warmte misschien niet goed kwijt? het is toch een paard van 1,75?
Ondanks dat ik er op de pa uitlag heb ik een superrit gehad!
wie heeft er tips en advies?
heb je al eens zien rijden.