[WN] [RT] probleem aanspringen galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mijntjuh

[RT] probleem aanspringen galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 20:20

sinds enkele maanden heb ik moeite met aanspringen in de galop met mijn quarterxarabier. voorheen eigenlijk nooit een probleem geweest. aanspringen vanuit stap gaat beter dan vanuit draf. probleem is dat hij vaak begint te rennen in draf, wanneer ik de hulp geef. wanneer hij gaat rennen, lukt het me niet om nog een duidelijke hulp te geven. dan ben ik voor mijn gevoel volkomen de controle over hem kwijt. mijn instructrise krijgt hem hier wel doorheen gereden, maar haar lukt het om ook tijdens dat geren van hem een duidelijke hulp te geven. wat ik nu vaak doe, is hem terug te pakken en weer opnieuw aan te springen als hij weer in een gangbaar tempo zit. heb het idee dat ik hem nu steeds het idee geef dat mijn hulp rennen betekent ipv galop. wie heeft er tips????
Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 07-06-09 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

XoNo

Re: probleem aanspringen galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:07

Ik denk dat het heel moeilijk is om hier op het internet op in te gaan zonder precies te zien wat jij doet op het moment dat je wilt aanspringen en welke hulpen je geeft. Voor hetzelfde geld zit je je paard enorm in de weg en doet hij juist zijn best om aan te springe, of misschien probeert hij je wel gewoon enorm uit. Ik denk dat er over het internet geen goed antwoord te geven is.

Wat zegt je instructrice ervan?

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:14

heb je al eens een osteopaat bij gehad??? kan wezen dat er lichamelijks iets niet goed zit, maar idd moeilijk te zeggen zo over internet, kan zoveel oorzaken hebben

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:40

even een zweepje erbij als hij niet meteen reageerd , als het probleem dan nog blijft idd naar je houding kijken en evt een osteopaat.

vooral niet naar je paard gaan kijken tijdens het aanspringen en hou het luchtig ,niet gaan blokkeren doordat je zo graag wilt!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 00:17

Werken aan de verzameling, schijnovergangen rijden kan helpen en verduidelijken van je hulpen ( speedcontol). Op de kleine nuances van zit been en ev stem moet je je paard duidelijk kunnen maken wat je vraagt. Ik denk dat je het goed aanpakt om hem terug te nemen als hij 'hard gaat rennen' en je vragat een galop.
Rustig aan , niet gefrustreerd raken en niet compleet vast focussen op de galop. Blijven rijden en genieten dan komt het vanzelf.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 06:27

Ik zie dat je ergens reageert op een foto met een lichte aanleuning dat die persoon meer moet loslaten.

Dat kan deel van het probleem zijn. Via internet kun je er niks van zeggen tenzij je filmpjes plaatst.
En verder zou ik niet twijfelen aan je instructie. Of een ander zoeken als je dat wel doet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:07

Kun je even een filmpje van het probleem maken zodat we mee kunnen kijken?
Anders is er echt niks zinnigs van te zeggen.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:23

Ik heb mijn paardje in de roundpen aangeleerd, wanneer ik een kus geluid maak, hij moet galloperen. Misschien is het een idee om dit te leren, en het daarna op het zadel te proberen. Mijn paardje reageerd er uitstekend op (hij heeft ook heel veel moeite met aanspringen, maar op deze manier gaat het goeD).

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:17

Je paard moet toch echt leren om vanuit jog aan te springen in galop, als mijn paard dat doet rij ik haar terug naar een ontspannen jogje en dan spring ik pas weer aan in galop, en dat contienu blijven herhalen, elke weer als je rijd, en zeker consuqwent blijven en dat valt ook niet altijd mee weet ik uit eigen ervaring :D

mijntjuh

Re: [RT] probleem aanspringen galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 08:21

romkabouter: kan me geen betere en fijnere instructrise voorstellen; dus dat zit wel goed:-)

Kus geven doe ik al. het is puur rijtechnisch in mijn ogen en denk ook dat het probleem bij mij zit omdat mijn instructrise het er wel uit kan rijden.
blijft soms lastig dat paardrijden!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:36

Maar kan je instructrice je er niet mee helpen dan?

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 13:28

uiteindelijk wel, ga ik van uit tenminste, maar hoopte eigenlijk hier ook tips te krijgen van bijv. mensen die hetzelfde meegemaakt hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:29

Om iemand te vinden die hetzelfde meegemaakt heeft, zul je eerst je oorzaak achterhaald moeten hebben ;) en daar heb ik nog steeds niks over gelezen...