[WN] Moet paard Western ingereden zijn om te kunnen Westernrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mach

Moet paard Western ingereden zijn om te kunnen Westernrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 18:51

ik heb een vraag..

is het zo dat als je een pony western wil gaan rijden dan hij dan ook western ingereden moet zijn
of hoe zit dit?
ik hoorde dit namelijk iemand zeggen, maar het leek mij onwaarschijnlijk
maar misschien zit ik fout

groetjes
Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 31-05-09 02:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Romkabouter

Re: vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:59

Niet waar :)

Tessa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:07

dat is inderdaad neit zo.
je kan je paard in rijden zoals je wilt western rijden moet je aanleren.

troi

Re: vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:20

Ingereden niet nee, maar als je echt western wilt gaan rijden (en dan bedoel ik meer dan met een lange teugel door het bos) zul je wel wat andere hulpen dan de doorsnee engelse moeten aanleren, zowel aan jezelf als aan je paard.

Elliebelle

Re: Moet paard Western ingereden zijn om te kunnen Westernrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:15

Als je goede begeleiding hebt, dan kun je je pony best de westernhulpen aanleren, geen probleem.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:38

ieder paard moet ergens beginnen toch? ;) Met mijn vorige paard (kwpnner) heb ik les genomen en hij pikte het heel snel op. Mijn huidige paard (appaloosa) is al western ingereden en die zijn we nu voor de kar aan het beleren, gaat ook goed. Goede begeleiding doet wonderen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:53

Natuurlijk niet. Gewoon les nemen. Gaat echt wel goedkomen hoor :j

Ishanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:00

Das mooi want ik heb ook gisteren een westernzadel aangeschaft voor Ishanti hihi en we gaan zeker lessen want moet ten eerste zowiezo leren zitten ;-)

tripled

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:59

Natuurlijk kan dat wij hebben onze New Forest pony van Z dresuur naar super western pony gebracht

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:25

Andersom kan duidelijk ook! Ik heb een paard die in de top van de reining heeft meegelopen en 3 weken geleden een M1 proef wint!! Als je maar goede begeleiding hebt!! :D

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:41

nee hoor, hoeft echt niet. Ieder paard kan het leren.
Mijn haflinger was engels ingereden, en snapte in het begin niets van de westernhulpen. Logisch. Maar nu heb ik een heel ander paardje sinds ze het western begint te snappen. Heeft even geduurd, maar het is ook nog eens onwijs leuk om te doen.
Ik heb wel zelf eerst een tijdje westernles gevolgt op een volleerd quarterhorse.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:00

Westernhulpen? Als ik aan z'n linkeroor trek voor een backup, geld dat voor zowel engels als western.
Imo gaat het om het uiteindelijk doel. Ik zie dus niet in waarom mijn engels gereden paard met westernrijden ineens andere hulpen nodig heeft.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:13

@ Needje

Zelf heb ik altijd Engels gereden en in de zomer van 2008 ben ik begonnen met westernrijden.
Sommige dingen zijn inderdaad vergelijkbaar maar een hoop andere dingen zijn toch echt heel anders.

Zoals troi al eerder zei, het is niet even een westerzadel erop, een lange teugel en dan rijden maar.
Goede begeleiding om over te stappen is echt noodzakelijk.

Als je altijd Engels hebt geleerd kun je niet ook automatisch het andere en andersom werkt dat ook hetzelfde ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:17

Leg mij dan uit WAT er anders is? :o

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:10

nou, mijn paard was dus gewend/geleerd, dat ze netjes in een krul moest lopen en deed dat ook braaf. Maar toen ik dus vroeg om haar hoofd/hals te laten zakken, snapte ze er niets van en reageerde daarop door harder te gaan. De hulpen op zich zijn niet echt anders te noemen, alleen de manier waarop en wanneer ik ze geef dus wel. Nu loopt ze lekker ontspannen met een lage halshouding, alleen in de galop vind ze dat nog moeilijk.
Als ik iets van haar vraag, wat ze moeilijk vind, wil ze nog steeds in die mooie 'dressuurkrul' gaan lopen.
Ik vind het een beetje moeilijk om precies uit te leggen wàt er dus precies anders is, maar het is gewoon anders :o
Zo is het andersom ook, een vriendin van me heeft vroeger alleen maar western gereden, nooit anders. Onlangs is ze na een paar jaar stoppen weer begonnen op een gewone manege, en meteen kreeg ze daar te horen, dat ze het paard meer moest verzamelen, niet te lang laten, benen eraan houden en dat soort dingen. Ze vond het erg lastig om daar aan te wennen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:59

hiphopje schreef:
en meteen kreeg ze daar te horen, dat ze het paard meer moest verzamelen, niet te lang laten, benen eraan houden en dat soort dingen. Ze vond het erg lastig om daar aan te wennen.

Blijkbaar heeft zij geleerd dat western losse teugel en geen verzameling is. Dan kan ik me voorstellen dat het lastig is voor haar om aan te wennen ;)

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:03

Ik vind de hulpen wel degelijk heel anders b.v

*backup naar achter gaan zitten in het zadel benen naar voor en dan klakken, gaat hij niet achteruit spoor je hem aan op zijn schouder.

*Benen enkel aanleggen wanneer je iets van je paard wil.

*geen ophoudingen maar terug rijden op zit

*wendingen door teugel enkel tegen de hals te houden en geen contackt met het bit

Dit zijn dingen die ik heb geleerd op westernles en die ik bij dressuurles toch heel anders moest doen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:06

Alles wat in principe ook zo zou moeten in het engelse rijden.
Buiten dat je met engels met wat meer contact rijdt is het imo nog altijd de bedoeling dat je met je zit rijdt, en niet met je handen.
Mijn paard gaat ook door de bocht door de buitenteugel tegen de hals te leggen. Drijven alleen wanneer nodig is, bovenlijf iets naar achter met achterwaarts en kruis aanknijpen bij het terugrijden. :)

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:10

Ingereden hoeft niet. ik ken een pony die engels is ingereden en nu super western loopt :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:23

girly_1 schreef:
*backup naar achter gaan zitten in het zadel benen naar voor en dan klakken, gaat hij niet achteruit spoor je hem aan op zijn schouder.

Zou ik in de showring niet doen, ben je namelijk meteen gediskwalificeerd.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:23

Mach schreef:
is het zo dat als je een pony western wil gaan rijden dan hij dan ook western ingereden moet zijn
of hoe zit dit?

Ja! Of omscholen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:53

girly_1 schreef:
Ik vind de hulpen wel degelijk heel anders b.v

*Benen enkel aanleggen wanneer je iets van je paard wil.

*geen ophoudingen maar terug rijden op zit

*wendingen door teugel enkel tegen de hals te houden en geen contackt met het bit

Dit zijn dingen die ik heb geleerd op westernles en die ik bij dressuurles toch heel anders moest doen.

wat een kolder. mijn tip: zoek een andere instructrice/instructeur die wel weet waar ie het over heeft of het jou beter uit kan leggen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:55

Mijn paardje was een springpaardje toen ik haar kreeg.....
Nu loopt ze best aardig pleasure, HMS en Trail (thuis) en kan een beetje spinnen en stoppen :j

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:14

Ik heb een 12 jarige ruin Z1-dr en L-spr en wil ook graag western gaan rijden.
ben nu bezig met hem zelf om te scholen. Ik heb ook les.
heb eerst geinformeerd bij stallen enz, die zeiden dat je je paard echt om moest laten scholen enz en in training moest laten zetten, dus dat had ik ook gedaan. NOU DAT DOE Ik dus NOOIT MEER. ik heb een naar een week weer op gehaald en ga het lekker zelf doen.
Moet inderdaad wel zeggen dat het soms wel confronterend!!.. maar daarom denk ik dat werstern heel goed te combineren is met Engels. Ik heb een jong paard staan welke in nog gewoon Engels train, ik merk dat onbewust dingen ook op hem overneem en dat werkt SUPER!!
Ben er gewoon heel blij mee!!!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:19

Waarom doe je dat dus nooit meer?

Mag per pb