Ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SFCAP

Ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 10:26

Ik zit met een probleempje....

Tussen 2 endurance wedstrijden die ik ga doen zit er maar een maand tijd, ik laat mijn paardje zijn hoeven meestal beslaan 10 dagen voor de wedstrijd (wat tot nu toe telkens om de 7 weken was). Maar dit houdt in dat voor mijn tweede wedstrijd een maand achter de eerste mijn paardje de ijzers al 6 weken zal ophebben.
Is dit riskant dat ze er zouden afvallen?

Ik heb zowieso gevraagd aan mijn smid of ik de week ervoor eens op 'controle' mag om te kijken of alles goed vastzit...
en misschien dat ik dan tussen die 2 wedstrijden wat beton kan vermijden ivm slijtage?

Heeft er iemand oplossingen, ideeen,...?

bedankt!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:33

Als de ijzers normaal gesproken op 6 weken nog goed zitten lijkt het me dat dat nu ook geen problemen moet geven. Zitten ze normaal gesproken op 6 weken al los of zijn ze erg gesleten zou je idd even advies aan je smid kunnen vragen.

SFCAP

Re: Ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 10:35

ja, dat wel.

Een keertje lagen ze er al na 1 week af na een ritje van 10 min in een heel stenig veld (maar daarvoor nog niet gebeurd...).
Beide wedstrijden zullen 40 km zijn, als dat iets uitmaakt, en ik denk de laatste in een mooie streek met niet veel beton ;-)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:37

Tja, je zou ook deze keer 3 weken voor de eerste wedstrijd kunnen beslaan (dat is dan 10 dagen eerder dan normaal, dus ongeveer 6 weken na de laatste beurt), en dan 10 dagen voor de tweede (en dat is dan ongeveer op 6,5 week).

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 13:57

ja, maar zes weken vind ik nogal vroeg... en mijn ouders nogal duur (106 euro voor ons paardje) en ik denk dat het korter is op de volgende beurt aangezien er dan op de volgende maar 5 weken tussen zitten rekening houdend met ongeveer 14 dagen voor de wedstrijd.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:50

ik moet in deze periode ook elke 6 weken nieuw beslag eronder doen. Tis nu eenmaal niet anders. duur maar anders kan ik niets.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 10:20

nu liggen ze er al ongeveer 5 weken onder en ze zien er nog goed uit... Ik ga het goed in het oog houden voor in de maand juli ;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 07:20

Geen probleem hoor!
Cisco is koud beslagen. De eerste keer koud beslag vorig jaar bij een andere hoefsmid kwamen ze er na 4 weken af :( Toen wilde ik dus geen koud beslag meer.
Nu heb ik een nieuwe hoefsmid. Deze zei dat als je ze goed legt het geen problemen moet geven. De ijzers hebben er 7!! weken onder gelegen en ik heb er 2 endurance wedstrijden mee gereden.
Verder rij ik altijd op het militair domein, een vrij heftig parcours met altijd een hoog tempo. Cisco wordt een 3 a 4x per week gereden. Ik denk makkelijk 50 km per week en ook stukken asfalt.
Ik laat ze elke keer pas na 6 weken vervangen.
Overigens, je kan wel een afspraak maken met je hoefsmid, als er nagels loslaten dat hij ze dan diezelfde dag nog repareerd. Dat doet de mijne wel in elk geval!
Suc6

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:45

Het ligt er ook aan hoe hoog de ijzers genageld zijn. Bij mijn huidige smit zitten de ijzers echt muurvast. Ik moet ze alleen wel om de vijf weken laten vervangen, want dan zijn de ijzers op.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 09:10

@Zoezie, ja das een goed idee van die nagels, bedankt
@ Lenneke, bij mij zitten ze er meestal 7 weken op en nog niet opgebruikt....