Rijden na amputatie etc.? (Iem. ook/iets vergelijkbaars?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fielicious

Rijden na amputatie etc.? (Iem. ook/iets vergelijkbaars?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 14:54

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, maar ik geloof dat ik hier wel goed zit. :D
Zeer recent heb ik een amputatie gehad van knie-onderbeen. Nu reed ik voor de operatie ook al lange tijd niet meer, doordat datzelfde been dus al niet meer functioneel was (tgv valpartij met paard overigens) en erg pijnlijk was en ik daarbij ook geen/nauwelijks functie heb in een van mijn armen. Nu is het inmiddels ook zo dat mijn andere been qua functie ook niet meer in gebruik is, dus dat bemoeilijkt de zaak ook nog eens.

Ik heb nog steeds een eigen pony en ik heb heel stellig gezegd: dit jaar ga ik weer paardrijden... :)* Leuk bedacht, vond ik zelf haha, maar ja..hoe ga ik dat doen?
Nu is er wel een perron/lift etc, dus ik kom er waarschijnlijk wel op...hoop ik dan, want al rijst dan meteen de vraag: hoe ga ik zorgen dat mijn pony stil blijft staan onder/bij die perron/lift...maar stel nou dat dat geen probleem is...:

Hoe zit het met evenwicht bewaren/gewichtsverdeling als je dus een been mist? Ik denk dat mijn arm geen probleem zou moeten zijn wat dat betreft...
Je paard sturen zal dan denk ik veel meer vanuit je zit moeten komen denk ik?

Euhm... nou, gewoon een boel vragen, dus wellicht zijn er hier mensen met ditzelfde 'probleem' (al zie ik het meer als een uidaging :p) en/of een vergelijkbare situatie?

xxx Fielicious.

zij

Re: Rijden na amputatie etc.? (Iem. ook/iets vergelijkbaars?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:59

waar een wil is is een weg...

aan het begin gewoon zorgen dat mensen je paard vasthouden als je er op klimt. maar een paard leert snel, en met veel geduld kom je er echt wel! uiteindelijk heb je dikke kans dat ze gewoon weet dat ze moet blijven staan totdat jij er op zit.

succes!

(oja, en evenwicht enzo dat leer je ook vanzelf. er zijn meer ruiters die met geamputeert been rijden.)

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:13

Mogelijkheden genoeg hoor.
en stilstaan bij een opstaphulp is een kwestie van met geduld aanleren.
vraag is nu eerst of je met of zonder prothese zou willen rijden. Ook teugelvoering is op te lossen.
Evenwichtsgevoel had je al. dat zul je snel genoeg weer aanvoelen.

Succes!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:20

Neem eens contact op met Joop Stokkel, hij heeft ook een amputatie van zijn linkerbeen ondergaan en ook een van zijn rechterarm en rijdt volop.
http://www.joopstokkel.nl
Afbeelding

Fielicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 00:02

He dat is een goede tip, van bovenstaande meneer Stokkel!
Thnx!

@Zij.
Ja, op zich klopt wel 'waar een wil is, is een weg', alleen denkt mijn lijf er helaas niet altijd zo over. Maar de instelling is absoluut goed.
Helaas heb ik het evenwichtprobleem nog niet onder controle. Als ik 'los' zit, dan ben ik net zo'n tuimelpoppetje nog. Maar ik heb wel een enorm fijn zadel, die me al behoorlijk wat steun bood toentertijd dus dat zal nu in ieder geval ook helpen.
Toen ik ben gestopt met rijden, helaas, toen heb ik tegen zijn verzorgsters gezegd dat mijn paard bij hen ook stil moet blijven staan, zodat ze het niet voor mij zouden 'verzieken'. Helaas is daar niet naar geluisterd, dus nu loopt hij ben hen altijd gewoon al weg, zonder dat er ook maar enige moeite wordt gedaan hem tegen gehouden...daar ben ik dus niet zo blij mee. Maar ik denk wel dat met consequent handelen, dat wel weer aan te leren. Mijn paard heeft dat denk ik wel snel door: als ik vroeger met rijden steeds op hetzelfde punt bv ging aanspringen in de galop, dan deed hij het na 3 rondjes al praktisch vanzelf zodra ik maar een klein hulpje daarvoor gaf. Dus dat biedt weer perspectief :)

@StableEnable: Teugelvoering is idd geen probleem. Ik heb een teugel met een simpel stokje er tussen, hoewel ik het eigenlijk het prettigste vind om gewoon met 1hand je teugels zo te pakken dat je op beide teugels de druk kan bepalen. Maar het stokje is op zich wel een goede oplossing, maar kon er niet zo heel erg wennen altijd.
Ik mag, zoals het er nu naar uitziet, geen prothese. Eigenlijk zeggen ze 'nooit', maar daar geloof ik niet zo in. Wie weet hoe het over een aantal jaar gaat, toch!? Zeg nooit 'nooit', vind ik!

Thnx voor de reacties hoor! :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:00

Hey,

Bij ons word het oefenen met het opstapperon gedaan met een ruiter die er zelf makkelijk opkomt. Dus als het paard 't de eerste keren eng vind, is dat niet erg, dan kan die ruiter het zelf makkelijk opvangen.
Meestal hebben ze het op die manier snel door, zonder ongelukken. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:03

In principe kun je een paard volledig op stemhulpen laten werken. Voor het opstappen moet HO dus heilig gemaakt worden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:14

Er is vast iemand die met je paard kan oefenen bij het opstapperron, en je daarna nog wil begeleiden daarbij. Als ik zie hoe zwaar lichamelijk gehandicapt sommige ruiters zijn, dan verbaas ik me om eerlijk te zijn er wel eens over dat zij kunnen opstappen via het perron, en niet eens de lift hoeven gebruiken. Er kan een hele hoop, maar het zal wel veel van je geduld (en doorzettingsvermogen) vragen...

Wellicht kan een klein zweepje dienstdoen als beenhulp, ook voor beide benen, daar heb ik zelf echt goede ervaringen mee gezien. :) Paarden pikken dat heel erg snel op.
Je kunt dat combineren met stemhulpen, en met geduld is een paard daar geheel op te rijden. :)

Wellicht zal je wel evenwichtproblemen hebben, maar aan de andere kant train je ook je gevoel voor evenwicht door te rijden, ik dat het uiteindelijk alleen maar positief is.

Wellicht kan iemand er in het begin voor je naastlopen. Als een begeleider ter hoogte van jou staat, en het zadel vastpakt met zijn arm, en zo met de onderarm (bovenarm als het een groot paard is) jouw bovenbeen ondersteunt, dan voelt dat vaak wat minder wiebelig, geeft jou een steviger gevoel.
Ik weet natuurlijk niet hoe groot jouw paard is, dat scheelt wel iets.

Conclusie: het zal vast af en toe frusterend zijn en een hoop energie gaan kosten (maar ook geven!!) maar ik denk zeker dat er ontzettend veel mogelijk is. :)
Echt waar hoor! :) Je instelling is alvast super! :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:19

Neem eens contact op met een gehandicapten manege, die weten precies welke mogelijkheden er zijn, en waar je op moet letten.
Succes!!

Abc_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:13

Respect voor jou positieve instelleng zeg! Goed dat je weer wil gaan paardrijden!

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je er (zeker in het begin) iemand bij hebt die jou kan begeleiden en helpen waar nodig.
Het is natuurlijk ook belangrijk dat je paard goed stil blijft staan (hoe halen die verzorgers het in hun hoofd om niet naar jou te luisteren??!). Dat kan je een paard natuurlijk aanleren, maar daar moet je wel consequent mee zijn.
Ik heb hier geen ervaring mee verder dus ik kan je niet zo heel veel tips geven. Toch wil ik je wel heel veel succes en sterkte wensen!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:20

misschien is het verstandiger om eerst rijlessen te nemen bij een vereniging voor aangepast paardrijden bij je in de buurt.
die pony's zijn heel wat gewend, dus kan jij je helemaal concentreren op je zit, je evenwicht, het hervinden van manieren om hulpen te geven, en ga zo maar door.

als de basis weer goed is, kan je dan op je eigen pony gaan rijden.
heel veel succes in elk geval!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:26

ik zou ipv bijrijders enz zeker iemand die je pony speciaal traint naar gelang jouw mogelijkheden nemen. iemand die hem dus goed aanleert om naast zo'n opstapplaats te blijven staan, maar ook goed de stemcommando's bevestigd met het besef dat jij geen (of enkel eenzijdig) benen zult kunnen geven als je zelf op je pony gaat rijden

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:31

wat ik zelf doe, is erg veel op stem rijden. Dit heb ik overigens mijn eigen paard aangeleerd. Ik heb geen zichtbare handicap, maar mijn rechterbeen wil nogweleens staken en kan daar dan weinig druk mee zetten.
Wanneer ik dat voel aankomen, ga ik over op mijn stem en wanneer ik rechts zeg gaat ze ook rechts en links netzo.
evenwicht houden leer je vanzelf wel.
Hartstikke goed zeg dat je weer op het paard klimt. Succes ermee en hopen dat we binnenkort foto's hebben.

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:31

Erg stoer dat je weer gaat rijden!
En wij kennen je pony niet maar je kunt vast wat met de tips hierboven.
Misschien voor jezelf is het wel fijn om eerst les te nemen op een manege of zoek iemand die je stap voor stap kan begeleiden...
Succes in ieder geval, gaat je vast lukken! Zeg nooit nooit, helemaal mee eens.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:42

Mijn vriendin heeft een amputatie aan haar rechterbeen tot boven de knie.
Zij reeed voorheen twee shetlandhengstjes, maar heeft ze toenertijd weg moeten doen (botkanker).
Ze heeft nu een swachzalder fuchs. Opstappen doet zij met een hoge opstapladder. Heel handig is ze daarin.
En qua hulpen is het gewoon met een been, en af en toe een zweepje ;)

kelly1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:39

heey
ik heb ook zo iets gehad. en na vele operaties rijd i k ook weer!
je gaat idd met andere hulpen rijden maar dat leer je vanzelf.
als je altijd gereden hebt vind je vanzelf voor elke onmogelijke hulp een oplossing!!
je moeth et gewoon gaan proberen!

heel veel succes!

suusje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:26

hee goed dat je weer weilt rijden! zeker van wat er gebeurt is! rij je nu met beugels? want als je maar 1 voet in de beugel hebt, wip je jezelf er uit als het ware. mischien wel met zadel en zonder beugels rijden? zelf heb ik daar veel meer steun aan.
ik zou nog maar eens goed tegen de verzorgers zeggen dat ze luistere naar wat je zegt. het is tenslotte jou paard, niet die van hun!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:33

Ik zou eens kijken naar het dames zadel rijden. Daar rijden ze ook met druk van alleen links, en vangen dan de rechterhulpen op met een zweepje. Dat zou moeten werken. Je evenwicht vind je wel weer, dat is een kwestie van oefenen. Ik rij met een verlamde hand op een barebackpad. Voor mij werkt dat super!

Fielicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:56

Hai allemaal,

enorm bedankt voor jullie tips etc. Ik denk dat het idd een goed idee kan zijn om eerst iemand in te schakelen hiervoor en/of het eens te gaan proberen bij een aangepast paardrijden vereniging. Zou alleen niet weten waar ik zo iemand vandaan moet toveren.
Vond hier ook net ergens een link bij een vergelijkbaar topic van een vereniging of stichting voor mensen met handicap, dus even kijken of daar ook tips tussen zitten.

Toen ik hem ooit zelf nog reed, reageerde hij al wel heel goed op mijn zit (qua tempo en sturen) en op mijn stem. Maar ik ben bang dat dat inmiddels niet meer is, want de verzorgster heeft daar niks mee gedaan... Hij is inmiddels ook al weer wat ouder (goh, wat gaan die jaren hard!), dus weet ook niet in hoeverre hij nog leert/wil leren. Hoewel met snoepjes en beloningen hij voorheen altijd dingen dus wel snel oppikte.
Ik denk dat jullie wel gelijk hebben dat je deels vanzelf je evenwicht traint. Ik hoop alleen niet dat het spreekwoord 'met vallen en opstaan' hier ook geldt hahahaha! Vallen is in mijn situatie niet zo handig (wil graag mijn andere been houden) en opstaan wordt lastig als je niet kunt staan hahaha! _O-
Ik kreeg ook de tip om het op een bal te oefenen met een fysio en dat is wel een heel goed idee. Dus dat ga ik ook zeker doen! Wellicht hebben anderen ook iets aan die tip! Nu kan ik niet/nauwelijks op mijn rechterbeen steunen, maar als je dat wel kunt is dat best te doen alleen. En anders gewoon onder begeleiding of op een heeeeele zachte ondergrond oefenen ;)

@__Lotte: jij schrijft dat je vriendin met een hoge opstapladder er op klimt. Maar heeft zij dan een prothese? Het nadeel is dat ook mijn linkerhand/arm niet of nauwelijks functioneert, dus weet niet of dat voor mij te doen is?
@Chocobroodje: een dameszadel? Ik weet niet of dat wel iets is voor mij. Mijn linkerbeen is juist weg en mijn rechterbeen kan ik ook geen druk geven. Dus als jij zegt dat ze met links juist druk geven... daar zit bij mij niks. Maar misschien begrijp ik dat verkeerd?

De reden dat ik zo laat pas reageer is omdat ik nog steeds niet in staat ben geweest (fysiek) om achter de PC te zitten. Ik moet 2 jaar uittrekken voor mijn herstel (pfff) en heb er nu een jaar opzitten. Ik kan nu weer een beetje achter de PC af en toe, dus vandaar dat ik eerst hiernaartoe ben gezoeft om nog iets van me te laten horen. Vind dat wel zo netjes, want jullie nemen wel de moeite om te reageren hierop.
Nog steeds heb ik de grote wens om mijn haflinger weer zelf te rijden. Maar dat zal dat er nog eventjes niet in zitten ben ik bang. Maar ik ben al blij als ik binnenkort wat vaker naar hem toe kan. Doordat ik tot nu toe vooral bedlegerig ben geweest en eigenlijk nog grotendeels ben, zag ik mijn haffie nauwelijks/niet. Not nice |( . Ik hoop dat ik hem zelf kan gaan poetsen etc (ben benieuwd waar ik dan weer tegenaanloop...jeeej, uitdagingen *D .

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die vraagtekens heeft bij de manier van handelen van die verzorgster. Inmiddels is dat ook de verzorgster niet meer. Diegene liet al meer dan een jaar niks (en dan bedoel ik echt: niks) van zich horen, ondanks pogingen van mij om contact te hebben EN de afspraak dat ze me op de hoogte zou houden (ik had maar weinig 'eisen': mij op de hoogte houden dmv een keer een kort smsje/mailtje/belletje, lief en goed zorgen voor mijn paardje+toebegoren) en zorgen dattie stilstaat bij opstappen. Kennelijk waren dat teveel eisen... :? ) Eigenlijk best onbeschoft vind ik, maar ik had zoiets van 'als ze goed voor mijn paardje zorgt...dat is het belangrijkste'. Helaas ben ik er nu achter gekomen dat ze al lange tijd niet meer reed of alleen maar 1x in de week even snel een lesje nam en weer op stal 'pleurde' (een ander woord is er niet voor). Mijn spullen en kastje zagen er dan ook niet uit....
Dus nu moet ik ook nog op zoek naar een verzorgster voor hem. Wellicht vind ik iemand via bokt.

seles40

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:54

zet je paard met zijn neus tegen de muur dan kan ie alvast niet aanlopen. Voor de rest, met een prothese rijden is niet zoveel verschil tenminste niet voor de ruiter, je voelt het paard natuurlijk minder maar voor je paard is het moeilijker omdat die daar alleen nog maar een buis voelt, tenzij je prothese is afgewerkt als normaal been.
Ik heb zelf een onderbeenamput gehad en rijd gewoon met prothese, opstapje langs mijn lieve knollie en rijden maar. Zonder zadel doe ik het liefst prothese uit want die is zwaar aan het trekken aan je stomp.
Of je leert je paard zitten of liggen dan stap je op en komt ie overeind ok optie.

ow ja en een dameszadel is heel dom maakt niet uit of je links of rechts geamputeerd bent. Ben je links geamputeerd kan je geen druk geven en rechts tja met een prothese die gaat niet in de beensteun passen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:32

Oud topic, daarom hier een slotje