Door een chronische aandoening (fibromyalgie) verkramp ik snel tijdens het rijden. Na het rijden heb ik dan vaak last van mijn nek, schouders, rug en benen. Ik heb nu een prestige top dressage op mijn paard, maar volgens mij doet dit zadel niet veel goeds voor me. Ik heb het idee dat ik teveel aandacht moet besteden aan rechtop zitten en mijn benen leiden soms een eigen leven. Ik heb laatst op een Hulsebos gereden met een extra zachte zit, dat beviel goed. Alleen de zitting was wat te breed, waardoor mijn heup een soort van op slot ging. Ik ben 1.85 m, vrij dun en heb nogal lange benen. Mijn KWPN merrie is wat ronder geribt dan gemiddeld en vrij kort, ook zij heeft geen makkelijke rug (misschien wel dankzij mij
). Zij is rond de 1.70m. Ik hou van zadels die me steun geven, maar me niet vastzetten. Informatie hierover is moeilijk te vinden, meestal ligt het accent op de rugproblemen van het paard. Ik heb al wat rondgekeken op de site van Arie Boer, bij de Wow zadels, maar kon daar ook weinig over terug vinden.
Welk dressuurzadel raden jullie aan?