[WN] Zippy is er weer met een poging tot trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doranne

Zippy is er weer met een poging tot trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 11:09

Heyhey,

Ja hoor, het was echt een poging tot trainen.
Het was de bedoeling om lekker te gaan trailen, maar dat is er toch bijna niet van gekomen.
Sinds kort hebben we een nieuwe rijbak, rijd heel fijn hoor, maar Zippy heeft het er niet zo op.
Ze wil alleen maar stappen of achteruit.
Schop je haar is onder haar kont omdat ze niet in draf wil, dan steigert of bokt ze >;) (waarschijnlijk doe ik iets fout zoals gewoonlijk)

Nou ja, hier de foto's.
Houding is bagger, maar ik had dus echt wel een bom onder mijn kont hoor
Oh ja, de foto's staan niet op volgorde

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Reclame maken :P
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Galop aansprong
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wie heeft de dikste kont?
Afbeelding

BuckyLove__

Re: Zippy is er weer met een poging tot trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 11:11

Picture's made by me :)

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:58

hey , je hebt een leuk paardje, maar vind de bak er wel erg zwaar uitzien. misschien dat ze daarom niet zo graag wil?

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 13:07

unicumW schreef:
hey , je hebt een leuk paardje, maar vind de bak er wel erg zwaar uitzien. misschien dat ze daarom niet zo graag wil?

Dat zou best wel eens kunnen.
We hebben die rijbak sinds vrijdag, dus moet nog wel wat ingelopen worden.
Maar langs onze bak ligt ook een fietspad waar ze met een graafmachine bezig waren, kan ook daaraan liggen

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 13:54

Ik denk dat ik nogal eens op een topic van je heb gereageerd. Ik heb echt de indruk dat je in dit stadium met een veel te zwaar bit rijdt. Eerst oefenen met een snaffle en een zachtere hand krijgen. Als dat allemaal goed gaat, komt de rest vanzelf.
Want ze steigert toch best hoog. Ik zou niet te veel risico's nemen als ik van jou was.
Geen stappen overslaan is de boodschap en geduld hebben. ;)

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 14:03

foto's staan echt totaal niet op volgorde :p
De steigerfoto was de eerste foto die we gemaakt hadden, daarvoor had ik mijn teugels langer en zat ikzelf ook ontspannen.
Totdat ze begon te steigeren.
Ik heb ze denk ik daarna onbewust korter gepakt uit paniek en schrik.
Ik deed het werkelijk waar bijna in mijn broek.

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:18

Maar in je vorige topic, een hele tijd terug, had ik dezelfde opmerking gegeven hoor ;)
En daar steigerde je paard toen niet en had je je teugels even kort, was je even hard met je handen. Daarom dat ik het nog herinner. En een leuke opvallende appie, dat onthoudt een mens hé ;) Ik denk dat het vooral belangrijk is te achterhalen waarom die dat doet, misschien omwille van het bit/ niet al te zachte hand? Of iets anders? Heeft die dit nogal gedaan en wat was er dan steeds hetzelfde aan die situaties? Dit om een volgende steigerbeurt voor te kunnen zijn.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 14:29

Normaal rijd ik ook met veel lossere teugels en dan doet ze het niet.
Bij de les is ze ook niet vervelend.
Eigenlijk sinds we onze rijbak hebben.
Misschien dat het daaraan ligt.
ik weet het niet. Ik hoop dat ze de volgende keer het niet doet, zodat we beide ontspannen kunnen rijden

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:50

Als je een nieuwe bodem goed wil krijgen dan doe je dit zeker niet door hem in te rijden>......... A omdat ik denk dat er daarvoor te weinig paarden uren in gemaakt worden. B. Paarden rijden hem over het algemeen juist los. Daarom komt er ook vaak puin en troep omhoog als dit onderop een bak ligt. Nat maken en vochtig houden in het begin!!

Nat maken en slepen dat zorgt ervoor dat je bodem steviger word. De bodem moet in kunnen klinken, dan word je bodem beter te rijden.

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:00

Ja, idd Spiritoes....: onze bak was ook altijd te zwaar, nog zwaarder dan deze. we hebben meerdere malen zand eruit gehaalt, maar gewoon niet genoeg. nu na een tijd hebben we zoveel zand eruit gehaald dat meteen onze roundpen gevuld kon worden met het zand, en met de sleep en de kraan die al het zand uit heeft gehaald is het nu een perfecte bak.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:49

ik vindt die balkjes eng. je ziet ze zowat niet... Geef ze lekker een kleurtje ofzo, handig voor als je trail wedstrijden gaat doen, kan je paardje alvast wennen!

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:17

hey zippy weer!

Ja , ik denk dat ze steigert (meestal verzet) door het bit.
want je houding ziet er goed uit en zadel ook, maar het bit is wat straf.
Misschien verkeerde hulpen? maar kdenk niet dat het dat is :)

Of is ze het niet gewoon alleen te rijden?
ja ik weet het niet precies natuurlijk, foto's zeggen niet alles.

Misschien gewoon eens proberen lichtere bit , kan geen kwaad.
Ze ziet er eigelijk ontspannen uit dusjah :)

Ben een fan van Zippy, die foto van jullie samen is supermooi!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:50

misschien is het gewoon een lekkere, eigenwijze appie!?

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:58

Heel leuk paardje maar dat bit is echt niks voor beginners!
Gewoon lekker een snaffeltje erin en als je vorderd kun je altijd nog een zwaarder bit nemen.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 19:32

Ten eerst: Het ligt niet aan het bit, is een paar reacties erboven al gezegd.

En ten tweede: Ik ben geen beginner.

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:06

Ik ben zelf nog niet heel ervaren met westernrijden, maar ik wil toch nog even inhaken op de bit-reacties die gegeven zijn. Je vindt het misschien doorzeuren over het bit }> , maar toen ik de foto's zag kwam bij mij de vraag ook op waarom je (nu al kiest) voor dit type bit. Dit hoeft niks met jou ervaring qua rijden te maken te hebben, maar misschien eerder met het leerstadium van je paard. Het ziet er namelijk niet erg ontspannen en nageeflijk uit. Pas als ik dit (ontspanning/nageeflijkheid) met een snaffle bij mijn paard bereikt zou hebben, zou ik voorzichtig overgaan op een shank (en het rijden op 1 hand!?).
Tevens is er een opmerking gemaakt over je "harde"hand--> Het kan natuurlijk toeval zijn, maar als je de foto's bekijkt zie je dat op alle afbeeldingen de shanks vrij ver naar achter steken, hieraan kan je zelf aflezen hoeveel spanning je op de teugels neemt (want misschien ben je je er zelf niet van bewust dat je het doet?).
Wat je met de reactie doet is natuurlijk aan jou, maar ik zou proberen om ze te zien als opbouwende kritiek. Iedereen leert er iedere dag weer iets bij, mits je ervoor openstaat :o .

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 20:09

Jessie_J schreef:
Ik ben zelf nog niet heel ervaren met westernrijden, maar ik wil toch nog even inhaken op de bit-reacties die gegeven zijn. Je vindt het misschien doorzeuren over het bit }> , maar toen ik de foto's zag kwam bij mij de vraag ook op waarom je (nu al kiest) voor dit type bit. Dit hoeft niks met jou ervaring qua rijden te maken te hebben, maar misschien eerder met het leerstadium van je paard. Het ziet er namelijk niet erg ontspannen en nageeflijk uit. Pas als ik dit (ontspanning/nageeflijkheid) met een snaffle bij mijn paard bereikt zou hebben, zou ik voorzichtig overgaan op een shank (en het rijden op 1 hand!?).
Tevens is er een opmerking gemaakt over je "harde"hand--> Het kan natuurlijk toeval zijn, maar als je de foto's bekijkt zie je dat op alle afbeeldingen de shanks vrij ver naar achter steken, hieraan kan je zelf aflezen hoeveel spanning je op de teugels neemt (want misschien ben je je er zelf niet van bewust dat je het doet?).
Wat je met de reactie doet is natuurlijk aan jou, maar ik zou proberen om ze te zien als opbouwende kritiek. Iedereen leert er iedere dag weer iets bij, mits je ervoor openstaat :o .

Even een citaatje van een paar reacties erboven

Citaat:
De steigerfoto was de eerste foto die we gemaakt hadden, daarvoor had ik mijn teugels langer en zat ikzelf ook ontspannen.

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:42

shadomagic schreef:

Je bedoeld dat dit je verklaring is voor hetgeen wij denken te zien op de foto's?
Als het er op de foto's zo anders uitziet dan op een normale trainingsdag van jou en je paard, dan zou ik ze persoonlijk niet geplaatst hebben, dan kun je namelijk reacties als deze verwachten. Zeker als je de opmerking plaatst van: "Ik zal wel weer iets fout doen, zoals gewoonlijk". Dit klinkt dan toch zo'n beetje als een vraag om ideeën/advies? Maar sorry 8)7 , verkeerd begrepen blijkbaar.

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:13

Ik zie een hartstikke leuk paardje met een hopelijk net zo leuke meid erop. ;)
Waarom zoeken jullie niet een goeie trainer die jullie verder kan helpen?
Want als jij geen beginner bent zoals je zelf zegt waarom rij je dan niet lekker relaxed op een hand met een lange teugel?!
Je geeft zelf aan dat je bang was (en ook ik zou bang zijn als mijn pony zo steigerd!!) Er klopt iets niet in dit plaatje en als je al een trainer hebt die jouw zo laat rondrijden denk ik dat je niet op de juiste plaats les krijgt.
Ik hoop echt voor jullie dat er iemand gaat helpen die er echt verstand van heeft!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:29

Ik zag ook meteen dat je de teugels heel strak hebt met dit bit weer, dat is vragen om nieuw verzet. Zippy heeft vroeger ook flink gesteigerd, en de volgende stap is zich achterover laten klappen... Luister naar je paard, ze is bezig met roepen, maar straks gaat ze echt schreeuwen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:53

Zo, die teugels zo strak met zo'n heftig bit in... :n
Ik vind de laatste zin van Poes hierboven erg mooi en kan me daar ook alleen maar bij aansluiten. (helaas)

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:59

Leuk paardje :D
Ik zag ik je profiel dat ze nu 7 jaar is. Ga je binnenkort wedstrijden startten met haar ofniet?
En hoe is ze nu onder het zadel?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:24

Wat een mooie appie heb je daar, enne mijn kont is dikker hoor haha :+

De teugels zijn te strak, klopt, maar ik heb je vorige foto topic opgezocht en daar rijd je wel netjes met losse teugels en op neckreining zoals de bedoeling is.
Dus ik vind het een beetje vervelend om te lezen dat er zo over door gedramd word door ieder volgende poster ;)

Het kan natuurlijk ook even uitproberen zijn, vreemde bak, dan zijn er waarschijnlijk ''spoken'' voor zippy.
Wel denk ik dat het juist met zo'n dagen belangerijk is om misschien op een simpele snaffle te rijden, omdat je nu zoveel druk moet nemen geef je haar eigenlijk steeds opnieuw een terug werkend sgnaal en het kan goed zijn dat ze daardoor in de achteruit gaa of daardoor gaat steigeren omdat ze onder de druk uit wil komen en dat geld ook voor het bokken, en doordat er toch wel wat spanning is houd je zelf teveel vast.
Met een gewoon bitje zou je wat meer op contact kunnen rijden op zo'n momenten en dan blijf je wel dat voorwaarste signaal geven, want normaal hoor je met een shank geen druk te hebben maar dat weet je wel want ik heb op de andere foto's gezien dat het anders kan!!! ;)

Verder denk ik dat de bodem idd erg zwaar is, maar ik geloof niet direct dat daar de problemen van komen al is het wel even oppassen voor blessures met die losse zand.

Probeer het anders eens met een ander bit, wie weet helpt het?
Succes :D

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 16:23

Dank je bovenstaande reactie^^
Ik ga even kijken hoe het vanavond gaat in de les, dan zal ik erover nadenken voor eventueel een snaffle of om op mijn hunterbit voorlopig te trainen.

@woldhoeve: Ja, de vorige eigenaar heeft al diverse wedstrijden gereden, ik ben zelf 3 mei voor de eerste keer met haar geweest, gewoon om te kijken hoe ver ik al ben etc, en nu ga ik 31 mei weer, maar ben nog aan het twijfelen of ik wel ga

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:39

waarom zou je niet gaan :O